REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie odpadami - obowiązki przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja

REKLAMA

Od 23 stycznia obowiązuje nowa ustawa o odpadach. Reguluje ona obowiązki posiadaczy odpadów, gospodarujących odpadami oraz sprzedawców i pośredników w obrocie odpadami. Zobowiązuje również organy administracji publicznej w zakresie gospodarki odpadami. Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców ustawa o odpadach?

Rejestr odpadów


Zgodnie z nową ustawa ujednolicone zostały wszystkie przepisy dotyczące rejestrów gospodarowania odpadami. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie jeden rejestr. Dzięki jego powstaniu przedsiębiorca nie będzie musiał dokonywać wpisu do dwóch lub trzech rejestrów jak jest do tej pory. Z powodu nie istnienia jeszcze nowego rejestru przedsiębiorcy, aż do jego powstania, stosują przepisu dotychczasowe.

REKLAMA

REKLAMA


Nowy rejestr będzie dotyczył tych przedsiębiorców, których działalność obejmuje zakres:

1) ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

REKLAMA

3) ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) ustawy o odpadach.

5) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

6) o bateriach i akumulatorach


Na podstawie starej ustawy przedsiębiorcy ci nie byli objęcie rejestrem. Gdy powstanie nowy rejestr przedsiębiorcy ci, będą mieli 6 miesięcy na złożenie wniosku o wpis do rejestru. Wniosek o wpis do rejestru zostanie określony przez Ministra Środowisku w stosownym rozporządzeniu. Wniosek będzie kierowany do właściwego marszałka województwa.


Za brak wpisu do rejestru będzie groziła kara grzywny lub aresztu.


Wpis do rejestru z urzędu


Niektórzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do rejestru z urzędu. Będą to:

1) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia zintegrowanego,

2) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów,

3) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów,

4) podmioty obowiązane do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,

5) podmioty obowiązane do uzyskania koncesji na podziemne składowanie odpadów,

6) podmioty obowiązane do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.


Wpisowi do rejestru nie podlega tzw. nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania, transportu i wykorzystywania odpadów.


Opłata rejestrowa i opłata roczna


Wpis do utworzonego rejestru będzie objęty opłatą rejestrową. Opłatę będą musieli ponieść przedsiębiorcy zajmujący się wprowadzaniem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wprowadzaniem baterii lub akumulatorów, wprowadzaniem pojazdów, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, wprowadzaniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach, wprowadzaniem na terytorium kraju opon oraz wprowadzaniem na terytorium kraju olejów smarowych.  Pozostali przedsiębiorcy opłaty rejestrowej nie będą ponosić.


Przedsiębiorcy będą również ponosić opłatę roczną. Opłata roczna oraz rejestrowa będzie wynosiła od 50 do 2000 zł. Stawki ustali Minister Środowiska w rozporządzeniu.

 
Zobacz: Kiedy podatek można zapłacić gotówką lub kartą?

 


Sprawozdania o odpadach


Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność przed wejściem w życie nowej ustawy o odpadach składają sprawozdanie za lata 2012-2014 stosując dotychczasowe przepisy.


Nowi przedsiębiorcy stosują nową ustawę.


Zgodnie z nią przedsiębiorcy będą składać dwa rodzaje sprawozdań. Pierwszym z nich będzie sprawozdanie o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, a drugim sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.


Pierwsze z sprawozdań będą również musieli składać przedsiębiorcy objęci ustawami o:

1) o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

3) o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

4) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

5) o bateriach i akumulatorach.


Termin składania rocznych sprawozdań będzie jednolity i przypada na 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdania będzie trzeba złożyć do właściwego marszałka województwa.


Ten, kto wbrew obowiązkowi nie sporządza i nie przekazuje zbiorczych zestawień danych, sprawozdań lub wykazu zakładów przetwarzania lub wykonuje ten obowiązek nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega administracyjnej karze pieniężnej.


Zobacz: Jak założyć własną firmę - poradnik Ministerstwa Gospodarki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA