REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie odpadami - obowiązki przedsiębiorców

Redakcja

REKLAMA

Od 23 stycznia obowiązuje nowa ustawa o odpadach. Reguluje ona obowiązki posiadaczy odpadów, gospodarujących odpadami oraz sprzedawców i pośredników w obrocie odpadami. Zobowiązuje również organy administracji publicznej w zakresie gospodarki odpadami. Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców ustawa o odpadach?

Rejestr odpadów


Zgodnie z nową ustawa ujednolicone zostały wszystkie przepisy dotyczące rejestrów gospodarowania odpadami. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie jeden rejestr. Dzięki jego powstaniu przedsiębiorca nie będzie musiał dokonywać wpisu do dwóch lub trzech rejestrów jak jest do tej pory. Z powodu nie istnienia jeszcze nowego rejestru przedsiębiorcy, aż do jego powstania, stosują przepisu dotychczasowe.

REKLAMA


Nowy rejestr będzie dotyczył tych przedsiębiorców, których działalność obejmuje zakres:

1) ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

3) ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) ustawy o odpadach.

5) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

6) o bateriach i akumulatorach


Na podstawie starej ustawy przedsiębiorcy ci nie byli objęcie rejestrem. Gdy powstanie nowy rejestr przedsiębiorcy ci, będą mieli 6 miesięcy na złożenie wniosku o wpis do rejestru. Wniosek o wpis do rejestru zostanie określony przez Ministra Środowisku w stosownym rozporządzeniu. Wniosek będzie kierowany do właściwego marszałka województwa.


Za brak wpisu do rejestru będzie groziła kara grzywny lub aresztu.


Wpis do rejestru z urzędu


Niektórzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do rejestru z urzędu. Będą to:

1) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia zintegrowanego,

2) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów,

3) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów,

4) podmioty obowiązane do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,

5) podmioty obowiązane do uzyskania koncesji na podziemne składowanie odpadów,

6) podmioty obowiązane do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.


Wpisowi do rejestru nie podlega tzw. nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania, transportu i wykorzystywania odpadów.


Opłata rejestrowa i opłata roczna


Wpis do utworzonego rejestru będzie objęty opłatą rejestrową. Opłatę będą musieli ponieść przedsiębiorcy zajmujący się wprowadzaniem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wprowadzaniem baterii lub akumulatorów, wprowadzaniem pojazdów, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, wprowadzaniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach, wprowadzaniem na terytorium kraju opon oraz wprowadzaniem na terytorium kraju olejów smarowych.  Pozostali przedsiębiorcy opłaty rejestrowej nie będą ponosić.


Przedsiębiorcy będą również ponosić opłatę roczną. Opłata roczna oraz rejestrowa będzie wynosiła od 50 do 2000 zł. Stawki ustali Minister Środowiska w rozporządzeniu.

 
Zobacz: Kiedy podatek można zapłacić gotówką lub kartą?

 


Sprawozdania o odpadach


Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność przed wejściem w życie nowej ustawy o odpadach składają sprawozdanie za lata 2012-2014 stosując dotychczasowe przepisy.


Nowi przedsiębiorcy stosują nową ustawę.


Zgodnie z nią przedsiębiorcy będą składać dwa rodzaje sprawozdań. Pierwszym z nich będzie sprawozdanie o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, a drugim sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.


Pierwsze z sprawozdań będą również musieli składać przedsiębiorcy objęci ustawami o:

1) o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

3) o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

4) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

5) o bateriach i akumulatorach.


Termin składania rocznych sprawozdań będzie jednolity i przypada na 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdania będzie trzeba złożyć do właściwego marszałka województwa.


Ten, kto wbrew obowiązkowi nie sporządza i nie przekazuje zbiorczych zestawień danych, sprawozdań lub wykazu zakładów przetwarzania lub wykonuje ten obowiązek nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega administracyjnej karze pieniężnej.


Zobacz: Jak założyć własną firmę - poradnik Ministerstwa Gospodarki

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA