REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarowanie odpadami - obowiązki przedsiębiorców

Redakcja

REKLAMA

Od 23 stycznia obowiązuje nowa ustawa o odpadach. Reguluje ona obowiązki posiadaczy odpadów, gospodarujących odpadami oraz sprzedawców i pośredników w obrocie odpadami. Zobowiązuje również organy administracji publicznej w zakresie gospodarki odpadami. Jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców ustawa o odpadach?

Rejestr odpadów


Zgodnie z nową ustawa ujednolicone zostały wszystkie przepisy dotyczące rejestrów gospodarowania odpadami. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie jeden rejestr. Dzięki jego powstaniu przedsiębiorca nie będzie musiał dokonywać wpisu do dwóch lub trzech rejestrów jak jest do tej pory. Z powodu nie istnienia jeszcze nowego rejestru przedsiębiorcy, aż do jego powstania, stosują przepisu dotychczasowe.

REKLAMA


Nowy rejestr będzie dotyczył tych przedsiębiorców, których działalność obejmuje zakres:

1) ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

3) ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) ustawy o odpadach.

5) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

6) o bateriach i akumulatorach


Na podstawie starej ustawy przedsiębiorcy ci nie byli objęcie rejestrem. Gdy powstanie nowy rejestr przedsiębiorcy ci, będą mieli 6 miesięcy na złożenie wniosku o wpis do rejestru. Wniosek o wpis do rejestru zostanie określony przez Ministra Środowisku w stosownym rozporządzeniu. Wniosek będzie kierowany do właściwego marszałka województwa.


Za brak wpisu do rejestru będzie groziła kara grzywny lub aresztu.


Wpis do rejestru z urzędu


Niektórzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do rejestru z urzędu. Będą to:

1) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia zintegrowanego,

2) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów,

3) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów,

4) podmioty obowiązane do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,

5) podmioty obowiązane do uzyskania koncesji na podziemne składowanie odpadów,

6) podmioty obowiązane do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.


Wpisowi do rejestru nie podlega tzw. nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania, transportu i wykorzystywania odpadów.


Opłata rejestrowa i opłata roczna


Wpis do utworzonego rejestru będzie objęty opłatą rejestrową. Opłatę będą musieli ponieść przedsiębiorcy zajmujący się wprowadzaniem sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wprowadzaniem baterii lub akumulatorów, wprowadzaniem pojazdów, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, wprowadzaniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach, wprowadzaniem na terytorium kraju opon oraz wprowadzaniem na terytorium kraju olejów smarowych.  Pozostali przedsiębiorcy opłaty rejestrowej nie będą ponosić.


Przedsiębiorcy będą również ponosić opłatę roczną. Opłata roczna oraz rejestrowa będzie wynosiła od 50 do 2000 zł. Stawki ustali Minister Środowiska w rozporządzeniu.

 
Zobacz: Kiedy podatek można zapłacić gotówką lub kartą?

 


Sprawozdania o odpadach


Przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność przed wejściem w życie nowej ustawy o odpadach składają sprawozdanie za lata 2012-2014 stosując dotychczasowe przepisy.


Nowi przedsiębiorcy stosują nową ustawę.


Zgodnie z nią przedsiębiorcy będą składać dwa rodzaje sprawozdań. Pierwszym z nich będzie sprawozdanie o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, a drugim sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.


Pierwsze z sprawozdań będą również musieli składać przedsiębiorcy objęci ustawami o:

1) o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

2) o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,

3) o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

4) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

5) o bateriach i akumulatorach.


Termin składania rocznych sprawozdań będzie jednolity i przypada na 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdania będzie trzeba złożyć do właściwego marszałka województwa.


Ten, kto wbrew obowiązkowi nie sporządza i nie przekazuje zbiorczych zestawień danych, sprawozdań lub wykazu zakładów przetwarzania lub wykonuje ten obowiązek nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega administracyjnej karze pieniężnej.


Zobacz: Jak założyć własną firmę - poradnik Ministerstwa Gospodarki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA