REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Często występującym w praktyce problemem jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o własnym lub cudzym przedsiębiorstwie (lub przedsiębiorcy), celem osiągnięcia określonych korzyści lub wyrządzenia szkody konkurentowi.

REKLAMA


W praktyce, przedsiębiorcy padają niekiedy ofiarą działań swoich rynkowych konkurentów, którzy uciekają się do rozgłaszania nieprawdziwych informacji na temat jakości ich produktów, usług czy sposobu funkcjonowania. Zdarza się także, że przedsiębiorcy wprowadzają w błąd otoczenie rynkowe, przedstawiając nierzetelne wiadomości o sobie samym (np. fałszywe informacje odnośnie posiadanych kwalifikacji).

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm., dalej „ustawa”), rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Wiadomości takie mogą dotyczyć w szczególności osób kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarów lub świadczonych usług, stosowanych cen bądź sytuacji gospodarczej lub prawnej. Rozpowszechnianiem nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości jest również posługiwanie się nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników, nieprawdziwymi atestami, nierzetelnymi wynikami badań, nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.

W praktyce, największe emocje budzą spory dotyczące rozpowszechniania przez konkurenta nieprawdziwych informacji na temat innego przedsiębiorcy działającego na danym rynku.

REKLAMA

Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji na jego temat, może wystąpić z roszczeniami względem osoby, która dopuściła się takich naruszeń. Adekwatnym w takim przypadku roszczeniem może być zwłaszcza przewidziane przez art. 18 ust. 1 pkt 3) ustawy żądanie złożenia przez osobę, która dopuściła się naruszenia, jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Najczęściej stosowanym w takich przypadkach rozwiązaniem, jest zamieszczenie w pozwie żądania, aby sąd nakazał pozwanemu opublikowanie określonego oświadczenia. Należy przy tym pamiętać, że zarówno treść, jak i sposób złożenia oświadczenia, muszą być adekwatne do sposobu naruszenia. Przykładowo, treść oświadczenia może zmierzać do sprostowania rozpowszechnionych wcześniej nieprawdziwych informacji, nie może jednak mieć charakteru sankcji lub zemsty i być uwłaczająca dla osoby zobowiązanej do złożenia oświadczenia. Jeśli chodzi natomiast o wymóg, aby również sposób złożenia oświadczenia był adekwatny do naruszenia, to przykładowo nie można żądać publikacji w prasie ogólnokrajowej, jeśli rozpowszechnienie nieprawdziwych informacji miało zasięg lokalny (polegało np. na rozdaniu ulotek ograniczonemu kręgowi odbiorców). Formułując w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, należy pamiętać nie tylko o precyzyjnym wskazaniu treści oczekiwanego oświadczenia, ale także o precyzyjnym wskazaniu sposobu jego publikacji (przez określenie np. konkretnego czasopisma, rozmiaru ogłoszenia zawierającego oświadczenie, strony na której ma się ono znaleźć itp.). Brak wskazania takich szczegółów, może skutkować późniejszym wykonaniem wyroku w sposób, który nie będzie satysfakcjonujący i nie wywrze pożądanego efektu (pozwany może np. zamieścić ogłoszenie małą czcionką, w mało eksponowanym miejscu dziennika, jeśli wyrok nie będzie precyzował tych kwestii). Zamieszczając w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, można wnieść także o upoważnienie przez sąd do jego zamieszczenia na koszt pozwanego, jeśli pozwany sam nie zamieści oświadczenia w terminie. Takie sformułowanie żądania ułatwia późniejszą egzekucję.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy może powodować także odpowiedzialność karną (za wykroczenie). Przedsiębiorcy, którzy padną ofiarą czynu nieuczciwej konkurencji w postaci rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, powinni jednak pamiętać, że ściganie tych czynów jako wykroczeń odbywa się na żądanie pokrzywdzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Poszkodowany przedsiębiorca, który padł ofiarą tego rodzaju działań, może wystąpić ze stosownym roszczeniem na drodze cywilnej (np. żądać nakazania złożenia stosownego oświadczenia) lub złożyć do organów ścigania żądanie pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności za wykroczenie.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA