REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Często występującym w praktyce problemem jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o własnym lub cudzym przedsiębiorstwie (lub przedsiębiorcy), celem osiągnięcia określonych korzyści lub wyrządzenia szkody konkurentowi.


W praktyce, przedsiębiorcy padają niekiedy ofiarą działań swoich rynkowych konkurentów, którzy uciekają się do rozgłaszania nieprawdziwych informacji na temat jakości ich produktów, usług czy sposobu funkcjonowania. Zdarza się także, że przedsiębiorcy wprowadzają w błąd otoczenie rynkowe, przedstawiając nierzetelne wiadomości o sobie samym (np. fałszywe informacje odnośnie posiadanych kwalifikacji).

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm., dalej „ustawa”), rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Wiadomości takie mogą dotyczyć w szczególności osób kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarów lub świadczonych usług, stosowanych cen bądź sytuacji gospodarczej lub prawnej. Rozpowszechnianiem nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości jest również posługiwanie się nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników, nieprawdziwymi atestami, nierzetelnymi wynikami badań, nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.

W praktyce, największe emocje budzą spory dotyczące rozpowszechniania przez konkurenta nieprawdziwych informacji na temat innego przedsiębiorcy działającego na danym rynku.

REKLAMA

Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji na jego temat, może wystąpić z roszczeniami względem osoby, która dopuściła się takich naruszeń. Adekwatnym w takim przypadku roszczeniem może być zwłaszcza przewidziane przez art. 18 ust. 1 pkt 3) ustawy żądanie złożenia przez osobę, która dopuściła się naruszenia, jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Najczęściej stosowanym w takich przypadkach rozwiązaniem, jest zamieszczenie w pozwie żądania, aby sąd nakazał pozwanemu opublikowanie określonego oświadczenia. Należy przy tym pamiętać, że zarówno treść, jak i sposób złożenia oświadczenia, muszą być adekwatne do sposobu naruszenia. Przykładowo, treść oświadczenia może zmierzać do sprostowania rozpowszechnionych wcześniej nieprawdziwych informacji, nie może jednak mieć charakteru sankcji lub zemsty i być uwłaczająca dla osoby zobowiązanej do złożenia oświadczenia. Jeśli chodzi natomiast o wymóg, aby również sposób złożenia oświadczenia był adekwatny do naruszenia, to przykładowo nie można żądać publikacji w prasie ogólnokrajowej, jeśli rozpowszechnienie nieprawdziwych informacji miało zasięg lokalny (polegało np. na rozdaniu ulotek ograniczonemu kręgowi odbiorców). Formułując w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, należy pamiętać nie tylko o precyzyjnym wskazaniu treści oczekiwanego oświadczenia, ale także o precyzyjnym wskazaniu sposobu jego publikacji (przez określenie np. konkretnego czasopisma, rozmiaru ogłoszenia zawierającego oświadczenie, strony na której ma się ono znaleźć itp.). Brak wskazania takich szczegółów, może skutkować późniejszym wykonaniem wyroku w sposób, który nie będzie satysfakcjonujący i nie wywrze pożądanego efektu (pozwany może np. zamieścić ogłoszenie małą czcionką, w mało eksponowanym miejscu dziennika, jeśli wyrok nie będzie precyzował tych kwestii). Zamieszczając w pozwie żądanie nakazania publikacji oświadczenia, można wnieść także o upoważnienie przez sąd do jego zamieszczenia na koszt pozwanego, jeśli pozwany sam nie zamieści oświadczenia w terminie. Takie sformułowanie żądania ułatwia późniejszą egzekucję.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy może powodować także odpowiedzialność karną (za wykroczenie). Przedsiębiorcy, którzy padną ofiarą czynu nieuczciwej konkurencji w postaci rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, powinni jednak pamiętać, że ściganie tych czynów jako wykroczeń odbywa się na żądanie pokrzywdzonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Poszkodowany przedsiębiorca, który padł ofiarą tego rodzaju działań, może wystąpić ze stosownym roszczeniem na drodze cywilnej (np. żądać nakazania złożenia stosownego oświadczenia) lub złożyć do organów ścigania żądanie pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności za wykroczenie.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

REKLAMA