REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieuczciwe oznaczenie przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Bardzo istotne znaczenie dla uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku może mieć rozpoznawalne oznaczenie przedsiębiorstwa (np. nazwa lub logo sieci sklepów, restauracji, biura podróży itp.). Korzystanie ze zindywidualizowanego oznaczenia przedsiębiorstwa podlega więc ochronie prawnej.

REKLAMA


Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm., dalej „ustawa”), oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa, jest czynem nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Przewidziana ustawą ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa została zatem ujęta szeroko. W art. 5 ustawy przykładowo wymieniono elementy, które mogą być uznane za podlegające ochronie oznaczenie przedsiębiorstwa. Może to być np. firma, czyli oznaczenie, pod którym występuje przedsiębiorca (nazwa spółki, imię i nazwisko osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą), jeśli przedsiębiorca swoją firmą oznacza także prowadzone przedsiębiorstwo (np. zakład usługowy). Ochronie może podlegać także nazwa (np. nazwa hotelu), godło (charakterystyczny znak graficzny), skrót literowy lub jakikolwiek inny, charakterystyczny symbol.

W każdym przypadku obowiązuje zasada, że oznaczenie przedsiębiorstwa nie może wprowadzać w błąd co do jego tożsamości. Innymi słowy, oznaczenie przedsiębiorstwa nie może wywoływać u osób występujących na rynku (np. klientów) mylnego wrażenia, że mają do czynienia np. z innym, konkurencyjnym przedsiębiorstwem. Wystarczy przy tym, aby wystąpiła jedynie możliwość wprowadzenia w błąd, nie jest istotne, czy skutek taki rzeczywiście nastąpi.

Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

REKLAMA

Aby oznaczenie przedsiębiorstwa podlegało ochronie, konieczne jest, aby było ono używane zgodnie z prawem. Chodzi tutaj o oznaczenie, którym przedsiębiorca faktycznie posługuje się przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Istotne jest przy tym, że niekoniecznie musi być to brzmienie firmy wpisane do rejestru lub ewidencji, bądź zarejestrowany znak towarowy, wystarczy faktyczne używanie oznaczenia w sposób nienaruszający praw osób trzecich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa przewiduje ochronę tego przedsiębiorcy, który zgodnie z prawem pierwszy rozpoczął używanie na danym rynku oznaczenia indywidualizującego jego przedsiębiorstwo. Z roszczeniami z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji można zatem wystąpić względem konkurenta, który później zaczął używać na rynku oznaczenia przedsiębiorstwa takiego samego lub podobnego do oznaczenia wcześniej stosowanego już przez przedsiębiorcę występującego z roszczeniami.

W przypadku czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na wprowadzającym w błąd oznaczeniu przedsiębiorstwa, można wystąpić z roszczeniami przewidzianymi w art. 18 ustawy. W praktyce, najczęściej w takich przypadkach, uzasadnione jest żądanie zakazania przez sąd pozwanemu używania określonych oznaczeń. Niekiedy uzasadnione może być także żądanie nakazania dokonania określonych czynności (np. usunięcia oznaczeń w postaci szyldów, neonów itp.). Formułując tego rodzaju żądania w pozwie, należy zawsze pamiętać, aby były one ujęte dostatecznie precyzyjnie, co ułatwia późniejsze wyegzekwowanie wyroku.

Podsumowując, warto pamiętać, że ustawa przewiduje szeroką ochronę oznaczenia przedsiębiorstwa a uzyskanie takiej ochrony co do zasady nie jest uzależnione od dopełnienia szczególnych formalności. Decydujące znaczenie ma natomiast pierwszeństwo stosowania charakterystycznego oznaczenia przedsiębiorstwa w obrocie.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

REKLAMA

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Kontrole podatkowe. 2025 rok przyniósł ważną zmianę, ale to dopiero początek ułatwień

Urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole podatkowe od kiedy tylko istnieją podatki. Zmienia się jedynie charakter służb kotrolnych oraz zasady przeprowadzania samych kontroli. Kluczowe zmiany w kontroli podatkowej nastąpiły z początkiem 2025 roku, choć nie wszyscy o nich pamiętają.

Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

REKLAMA

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

REKLAMA