REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma a znak towarowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Przybysz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma określa przedsiębiorcę w obrocie prawnym. Znak towarowy natomiast służy do odróżniania towarów pochodzących z określonego przedsiębiorstwa.

W praktyce dnia codziennego firmie nadaje się różne znaczenia. Najczęściej pojęcie to jest używane jako synonim przedsiębiorstwa albo określenie zakładu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej (art. 551 k.c.). Natomiast firma jest rozumiana wyłącznie jako oznaczenie przedsiębiorcy i nie wchodzi w skład przedsiębiorstwa.

Firma jako oznaczenie wyróżniające przedsiębiorcę

Uregulowania zawarte w art. 432-4310 k.c. wiążą firmę ściśle z osobą przedsiębiorcy. Rolą firmy jest oznaczenie przedsiębiorcy w celu wyróżnienia go w obrocie gospodarczym.

REKLAMA

Oprócz funkcji indywidualizującej przedsiębiorcę firma może pełnić także inne funkcje, w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• informacyjną,

• reklamową,

• marketingową (budowanie wizerunku przedsiębiorcy).

Firma jako oznaczenie przedsiębiorcy powinna mieć postać słowną, tj. składać się z jednego lub więcej wyrazów, za pomocą których przedsiębiorca odróżni się od innych przedsiębiorców. Za dopuszczalne należy uznać również oznaczenia literowo-cyfrowe bądź kombinowane - łączące litery lub cyfry z innym znakami pisarskimi.

Firmą ani nawet jej elementem nie może natomiast być symbol graficzny (może on być znakiem towarowym) czy inny element o charakterze obrazowym lub plastycznym. Tego typu znaki mogą być natomiast używane np. do oznaczenia przedsiębiorstwa lub towarów czy usług danego przedsiębiorcy.

WAŻNE!

Niezbędne jest odróżnianie oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę - firmy od oznaczeń identyfikujących prowadzone przez przedsiębiorcę przedsiębiorstwo - np. skrót literowy, inny charakterystyczny symbol swobodnie wybrany przez przedsiębiorcę. Jest przy tym możliwe i dopuszczalne, aby przedsiębiorca używał tego samego słowa zarówno na oznaczenie siebie, jak i na oznaczenie swojego przedsiębiorstwa. Jednak wówczas to samo słowo pełni dwie niezależne od siebie funkcje.

Pod firmą działa każdy przedsiębiorca niezależnie od jego formy prawnej, a więc zarówno osoba fizyczna, osoba prawna, jak i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko (art. 434 k.c.). Natomiast firmą osoby prawnej jest jej nazwa wraz z określeniem formy prawnej tej osoby (art. 435 k.c.).

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany posiadać firmę oraz używać jej w obrocie w brzmieniu ujawnionym we właściwym rejestrze. Firmę przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną rejestruje się w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę właściwą dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Natomiast firmy przedsiębiorców objętych obowiązkiem wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego podlegają ujawnieniu w tym rejestrze.

Firma, będąc oznaczeniem przedsiębiorcy, stanowi jego dobro niematerialne - osobiste.

Z uwagi na funkcje gospodarcze firma uznawana jest także za dobro o charakterze majątkowym - informuje o pozycji wypracowanej przez przedsiębiorcę. Jest przy tym prawem niezbywalnym. Prawo do firmy jest prawem podmiotowym bezwzględnym, skutecznym erga omnes (czyli wobec wszystkich). Należy podkreślić, że firma jako niezbywalne dobro niematerialne przedsiębiorcy o charakterze majątkowym nie wchodzi w skład majątku przedsiębiorstwa, lecz stanowi element majątku przedsiębiorcy. Firma jest przy tym chroniona na podstawie samodzielnej podstawy, a nie przez odpowiednio stosowane przepisy o ochronie dóbr osobistych - art. 4310 k.c. (wyrok SA w Katowicach z 14 marca 2006 r., I ACa 2075/05).

Znak towarowy

Znak towarowy jest to prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, odróżniający go od produktów konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 ust. 1 Prawa własności przemysłowej).

Znakiem towarowym może być w szczególności:

• wyraz,

• rysunek,

• ornament,

• kompozycja kolorystyczna,

• forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania,

• melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

Znakiem towarowym może być w szczególności symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

W większości krajów znak towarowy można zarejestrować w urzędzie patentowym, dzięki czemu inne osoby nie mogą go legalnie wykorzystywać bez zgody właściciela. W tekstach i reklamach często widzi się symbol ® oznaczający, że znak został zarejestrowany w odpowiednim rejestrze znaków.

Wymóg możliwości przedstawienia znaku towarowego w sposób graficzny uzasadnia konieczność wpisu do rejestru znaków towarowych, przy czym chodzi o opisanie znaku z zastosowaniem jednoznacznych symboli.

Aby można spełnić właściwą dla znaku towarowego funkcję odróżniającą, musi być ona postrzegalna za pomocą zmysłów - wzroku, słuchu, dotyku. Wymóg możliwości przedstawienia w sposób graficzny nie oznacza wyłączenia potencjalnej zdolności bycia znakiem towarowym oznaczeń, które oddziaływają na inne zmysły, np. węch lub smak. Jednak za każdym razem musi być możliwe ich przedstawienie w formie graficznej, a więc opisanie w sposób możliwy do postrzegania za pomocą wzroku.

WAŻNE!

Firma nie może być tożsama ze znakiem towarowym (wyrok WSA w Warszawie z 20 lipca 2007 r., VI SA/Wa 887/07). Fakt posiadania przez określony podmiot prawa do posługiwania się oznaczeniem, np. AB, jako ewentualną firmą w żadnym razie nie skutkuje nieograniczonym prawem posługiwania się tym oznaczeniem w charakterze znaku towarowego wyróżniającego produkowane i oferowane towary. Inne są bowiem funkcje pełnione przez te dobra w obrocie (co do zasady firma identyfikuje przedsiębiorcę, a znak towarowy - towary produkowane przez określone przedsiębiorstwo) i odnoszą się do nich odrębne regulacje prawne.

Zasadniczym kryterium odróżniającym znak towarowy od firmy jest funkcja, jaką dobra te pełnią w obrocie. Znak towarowy pozwala odróżnić towary ze względu na ich pochodzenie. Jego rolą nie jest indywidualizacja podmiotu wytwarzającego towary (choć nie jest wykluczone pełnienie, ale jedynie pośrednio, także takiej roli). W przeciwieństwie do firmy znak towarowy jako dobro niematerialne majątkowe wchodzi w skład przedsiębiorstwa.

Magdalena Przybysz

Podstawa prawna:

• art. 432-4310, 551 Kodeksu cywilnego,

• ustawa z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (DzU z 2003 r. nr 119, poz. 1117 ze zm.).

Orzecznictwo:

• wyrok WSA w Warszawie z 20 lipca 2007 r. (VI SA/Wa 887/07, niepubl.),

• wyrok SA w Katowicach z 14 marca 2006 r. (I ACa 2075/05, niepubl.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA