REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki upadłości dla wspólnika upadłego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą produkującym zawiasy. Współpracuję ze spółką będącą dużym producentem drzwi. Spółka ta jest moim głównym odbiorcą. Jakiś czas temu mój odbiorca miał problemy z płatnościami. Wtedy zamiast ceny za sprzedane zawiasy otrzymałem udziały w tej spółce (spółce z o.o.) – 11% udziałów. Dostawy zawiasów dla tej firmy to 95% mojej produkcji. Wczoraj dowiedziałem się, że sąd ogłosił upadłość likwidacyjną tej spółki. Jednocześnie syndyk wezwał mnie do zwrotu wszystkich kwot, które otrzymałem od spółki w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Pieniądze, które w tym czasie otrzymałem od spółki, były zapłatą za wykonane przeze mnie zawiasy. Czy syndyk ma rację, nakazując mi zwrot tych kwot? Jak mam teraz postąpić?

rada

REKLAMA

1. Syndyk ma rację, będzie Pan musiał zwrócić pieniądze, które otrzymał Pan od upadłego.

2. Jeżeli wykonane przez Pana zawiasy nie zostały jeszcze wykorzystane/sprzedane przez upadłego, może Pan domagać się ich zwrotu.

3. Będzie Pan mógł zgłosić swoją wierzytelność do sądu upadłościowego tak jak inni wierzyciele upadłego.

uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z naczelnych zasad prawa upadłościowego jest zapewnienie możliwie równomiernego zaspokojenia wierzycieli należących do tej samej kategorii. Doświadczenie życiowe wskazuje, że transakcje z niektórymi grupami osób dokonywane przez upadłego mogą naruszać tę zasadę równego traktowania. Do tych osób należą między innymi wspólnicy upadłego.

Wpływ upadłości na transakcje ze wspólnikiem

Transakcje upadłego ze wspólnikiem przeprowadzone w okresie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości są bezskuteczne, i to z mocy prawa (art. 128 § 2 Prawa upadłościowego). Jest to duże ułatwienie dla syndyka. Syndyk nie musi bowiem prowadzić jakiegokolwiek postępowania przeciwko upadłemu/wspólnikowi upadłego. Nie musi też uzasadniać, czy transakcje pomiędzy upadłym a wspólnikiem miały rynkowy, czy też nierynkowy charakter. Transakcje takie nie są po prostu uznawane za prawnie skuteczne w stosunku do upadłego (w imieniu którego w trakcie postępowania upadłościowego działa syndyk).

Zagrożenia (-)

Wspólnik upadłego musi oddać wszystkie kwoty otrzymane od upadłego w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o upadłość. Czynności prawne upadłego ze wspólnikiem dokonane w terminie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości są bowiem prawnie bezskuteczne.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Upadły sprzedał wspólnikowi maszynę dziewiarską. Cena sprzedaży została ustalona w publicznym przetargu i miała być zapłacona w 12 równych miesięcznych ratach. Umowa nie będzie uznana za bezskuteczną, gdyż została zawarta rok przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości sprzedającego. Sama zapłata ceny nie jest czynnością prawną, a jedynie czynnością faktyczną. Zapłata nie może być więc uznana za bezskuteczną.

W przypadku gdy określona czynność prawna jest bezskuteczna z mocy prawa, kontrahent upadłego jest zobowiązany zwrócić upadłemu wszystko to, co otrzymał od upadłego. Syndyk będzie więc od Pana dochodził zwrotu kwot wymienionych w pytaniu. Dochodzenie zwrotu tych kwot nie zależy od dobrej, czy też złej woli syndyka. Jest to jego ustawowy obowiązek. Syndyk musi dochodzić wszystkich wierzytelności upadłego.

Zwrot towaru

Nie jest Pan całkowicie pozbawiony możliwości ochrony swoich praw. Jeżeli wykonane przez Pana zawiasy nadal znajdują się w zakładzie upadłego, może Pan domagać się ich wydania na podstawie art. 134 Prawa upadłościowego. Warunkiem jest, aby zawiasy znajdowały się jeszcze w posiadaniu upadłego oraz nie zostały połączone z innymi składnikami majątku upadłego, np. z drzwiami. Zakładając, że upadły zasadniczo zamawiał od Pana zawiasy na bieżąco, bardzo prawdopodobne jest, iż zawiasów sprzedanych przez Pana w ostatnich sześciu miesiącach przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości będzie niewiele. Ten środek ochrony prawnej raczej nie zapewni więc Panu zbyt daleko idącej ochrony.

WAŻNE!

Kontrahent upadłego może żądać zwrotu świadczeń spełnionych na rzecz upadłego, jeżeli są one jeszcze oddzielone od innych składników majątku upadłego.

Zgłoszenie wierzytelności do masy upadłości

Innym środkiem prawnym, który może Pan wykorzystać, jest prawo zgłoszenia przez Pana wierzytelności do masy upadłości na tej samej zasadzie, na jakiej zgłoszenia zamieszczają wszyscy inni wierzyciele upadłego. Wysokość zgłoszonej przez Pana wierzytelności to cena sprzedaży zawiasów, którą powinien Pan otrzymać. Jest to kwota, którą otrzymał Pan od upadłego, a następnie zwrócił syndykowi na jego żądanie. Oczywiście szanse zaspokojenia Pana roszczeń będą zależały od wielu okoliczności, a przede wszystkim od ogólnej wartości wszystkich długów obciążających upadłego oraz od ceny uzyskanej przez syndyka ze sprzedaży majątku upadłego.

• art. 128 § 2, art. 134 ustawy z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze - Dz.U. Nr 60, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 191, poz. 1484

Maurycy Organa

radca prawny, syndyk licencjonowany

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA