REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie ofert może doprowadzić do zawarcia umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zawrzeć umowę, może złożyć kontrahentowi ofertę i określić w niej istotne postanowienia proponowanego kontraktu. Przyjęcie oferty przez osobę, do której została skierowana, powoduje zawarcie umowy.

Złożenie oferty przez przedsiębiorcę kontrahentowi stanowi jeden ze sposobów zawarcia umowy. Przedsiębiorca powinien wówczas w swoim oświadczeniu określić istotne postanowienia tej umowy i oznaczyć termin, w którym oczekuje odpowiedzi.

REKLAMA

Kiedy oferta wiąże strony

REKLAMA

Można ofertę złożyć w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jeżeli w takim przypadku przedsiębiorca w ofercie nie oznaczył terminu, w ciągu którego oczekuje odpowiedzi, to oferta przestaje wiązać, gdy nie zostaje przyjęta niezwłocznie. Nie oznacza to jednak, że ofertę należy przyjąć natychmiast, ponieważ zawsze drugiej stronie pozostawia się pewien czas do namysłu. Jednak musi on na nią odpowiedzieć do czasu, kiedy trwa wzajemna obecność stron lub kontakt słowny w razie dzielącej ich odległości.

Natomiast oferta, która została złożona w inny sposób, przestaje wiązać przedsiębiorcę, który ją złożył, dopiero po upływie czasu, w którym składający ją może w zwykłym toku czynności odpowiedź wysłana bez nieuzasadnionego opóźnienia.

W czasie, kiedy składający ofertę przedsiębiorca jest nią związany, musi oczekiwać na odpowiedź i nie może zawrzeć tej umowy z innym przedsiębiorcą, nawet gdyby to mogło okazać się dla niego bardziej korzystne. Dlatego dla składającego najbardziej korzystny jest jak najkrótszy termin związania ofertą, tym bardziej że sam go wyznacza. W ofercie może również określić formę, w której powinna zostać przyjęta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta elektroniczna

Oferta może zostać przyjęta w formie elektronicznej. Oświadczenie woli złożone w tej formie i opatrzone podpisem elektronicznym wywołuje takie same skutki prawne jak wówczas, gdyby zostało złożone w formie pisemnej.

Taka oferta wiąże składającego wówczas, gdy druga strona niezwłocznie potwierdzi, że ją otrzymała. Przedsiębiorca, który złożył ofertę w takiej formie, powinien jeszcze przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę o tym, jakie czynności techniczne składają się na procedurę zawarcia umowy, a także o skutkach prawnych, jakie wywoła przyjęcie przez drugą stronę oferty. Informacja powinna także wskazywać zasady i sposoby utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy oraz metody i środki techniczne, jakie służą wykrywaniu i koordynowaniu błędów we wprowadzanych danych, które składający ofertę musi udostępnić drugiej stronie. Oprócz tego należy określić języki, w jakich umowa powinna być zawarta, oraz kodeksy etyczne, które stosuje. Istotne jest też określenie, w jaki sposób są dostępne w formie elektronicznej.

Ofertę można odwołać

REKLAMA

Jeszcze przed zawarciem umowy oferta może zostać odwołana. Będzie to możliwe wówczas, gdy oświadczenie o odwołaniu jej zostanie złożone drugiej stronie jeszcze zanim wyśle ona oświadczenie, że przyjęła ofertę. Natomiast nie można odwołać oferty, w której został określony termin przyjęcia, a także wówczas, gdy w jej treści zapisano, że odwołanie nie jest możliwe. W dodatku oferta może zostać odwołana tylko w stosunkach między przedsiębiorcami, ponieważ nie jest to możliwe w relacji konsument-przedsiębiorca.

Oferta dochodzi do skutku nawet wówczas, gdy oświadczenie o tym, że została przyjęta, dotarło do składającego z opóźnieniem. Z treści oświadczenia albo z okoliczności towarzyszących wysłaniu musi wówczas wynikać, że zostało wysłane we właściwym terminie. Przed przyjęciem oferty w takich okolicznościach składający ją może się jednak bronić i zawiadomić niezwłocznie drugą stronę, że z powodu tego opóźnienia uznaje umowę za niezawartą.

Odwrócenie ról

Złożona oferta musi być traktowana jako całość, nie można przyjąć tylko części oferty, zastrzegać w niej zmiany lub uzupełniać jej treści. W takim przypadku będzie to zupełnie nowa oferta. Wtedy role kontrahentów odwracają się i ten, który zmodyfikował treść oferty (czyli dotychczasowy przyjmujący), staje się składającym ofertę.

Natomiast za przyjęcie oferty w stosunkach między przedsiębiorcami poczytuje się przyjęcie jej z zastrzeżeniem zmian lub uzupełnień, które nie zmieniają istotnej treści oferty. Wtedy strony wiąże umowa określona w ofercie, z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w odpowiedzi na nią.

Gdyby zaś składający ofertę zażądał niezwłocznego wykonania umowy, to dojdzie ona do skutku wówczas, gdy druga strona niezwłocznie zacznie ją wykonywać.

Ważne!

Skoro składający ofertę jest nią związany, to adresat ofert przyjmując ją może doprowadzić do zawarcia umowy o określonej w niej treści

SŁOWNICZEK

Oferent - strona proponująca zawarcie umowy i składająca w tym celu ofertę.

Oblat - adresat oferty.

Oferta - oświadczenie woli zawarcia umowy określające istotne jej postanowienia skierowane do określonej osoby albo określonego kręgu osób.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA