REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie ofert może doprowadzić do zawarcia umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zawrzeć umowę, może złożyć kontrahentowi ofertę i określić w niej istotne postanowienia proponowanego kontraktu. Przyjęcie oferty przez osobę, do której została skierowana, powoduje zawarcie umowy.

Złożenie oferty przez przedsiębiorcę kontrahentowi stanowi jeden ze sposobów zawarcia umowy. Przedsiębiorca powinien wówczas w swoim oświadczeniu określić istotne postanowienia tej umowy i oznaczyć termin, w którym oczekuje odpowiedzi.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy oferta wiąże strony

Można ofertę złożyć w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jeżeli w takim przypadku przedsiębiorca w ofercie nie oznaczył terminu, w ciągu którego oczekuje odpowiedzi, to oferta przestaje wiązać, gdy nie zostaje przyjęta niezwłocznie. Nie oznacza to jednak, że ofertę należy przyjąć natychmiast, ponieważ zawsze drugiej stronie pozostawia się pewien czas do namysłu. Jednak musi on na nią odpowiedzieć do czasu, kiedy trwa wzajemna obecność stron lub kontakt słowny w razie dzielącej ich odległości.

Natomiast oferta, która została złożona w inny sposób, przestaje wiązać przedsiębiorcę, który ją złożył, dopiero po upływie czasu, w którym składający ją może w zwykłym toku czynności odpowiedź wysłana bez nieuzasadnionego opóźnienia.

REKLAMA

W czasie, kiedy składający ofertę przedsiębiorca jest nią związany, musi oczekiwać na odpowiedź i nie może zawrzeć tej umowy z innym przedsiębiorcą, nawet gdyby to mogło okazać się dla niego bardziej korzystne. Dlatego dla składającego najbardziej korzystny jest jak najkrótszy termin związania ofertą, tym bardziej że sam go wyznacza. W ofercie może również określić formę, w której powinna zostać przyjęta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta elektroniczna

Oferta może zostać przyjęta w formie elektronicznej. Oświadczenie woli złożone w tej formie i opatrzone podpisem elektronicznym wywołuje takie same skutki prawne jak wówczas, gdyby zostało złożone w formie pisemnej.

Taka oferta wiąże składającego wówczas, gdy druga strona niezwłocznie potwierdzi, że ją otrzymała. Przedsiębiorca, który złożył ofertę w takiej formie, powinien jeszcze przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę o tym, jakie czynności techniczne składają się na procedurę zawarcia umowy, a także o skutkach prawnych, jakie wywoła przyjęcie przez drugą stronę oferty. Informacja powinna także wskazywać zasady i sposoby utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy oraz metody i środki techniczne, jakie służą wykrywaniu i koordynowaniu błędów we wprowadzanych danych, które składający ofertę musi udostępnić drugiej stronie. Oprócz tego należy określić języki, w jakich umowa powinna być zawarta, oraz kodeksy etyczne, które stosuje. Istotne jest też określenie, w jaki sposób są dostępne w formie elektronicznej.

Ofertę można odwołać

Jeszcze przed zawarciem umowy oferta może zostać odwołana. Będzie to możliwe wówczas, gdy oświadczenie o odwołaniu jej zostanie złożone drugiej stronie jeszcze zanim wyśle ona oświadczenie, że przyjęła ofertę. Natomiast nie można odwołać oferty, w której został określony termin przyjęcia, a także wówczas, gdy w jej treści zapisano, że odwołanie nie jest możliwe. W dodatku oferta może zostać odwołana tylko w stosunkach między przedsiębiorcami, ponieważ nie jest to możliwe w relacji konsument-przedsiębiorca.

Oferta dochodzi do skutku nawet wówczas, gdy oświadczenie o tym, że została przyjęta, dotarło do składającego z opóźnieniem. Z treści oświadczenia albo z okoliczności towarzyszących wysłaniu musi wówczas wynikać, że zostało wysłane we właściwym terminie. Przed przyjęciem oferty w takich okolicznościach składający ją może się jednak bronić i zawiadomić niezwłocznie drugą stronę, że z powodu tego opóźnienia uznaje umowę za niezawartą.

Odwrócenie ról

Złożona oferta musi być traktowana jako całość, nie można przyjąć tylko części oferty, zastrzegać w niej zmiany lub uzupełniać jej treści. W takim przypadku będzie to zupełnie nowa oferta. Wtedy role kontrahentów odwracają się i ten, który zmodyfikował treść oferty (czyli dotychczasowy przyjmujący), staje się składającym ofertę.

Natomiast za przyjęcie oferty w stosunkach między przedsiębiorcami poczytuje się przyjęcie jej z zastrzeżeniem zmian lub uzupełnień, które nie zmieniają istotnej treści oferty. Wtedy strony wiąże umowa określona w ofercie, z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w odpowiedzi na nią.

Gdyby zaś składający ofertę zażądał niezwłocznego wykonania umowy, to dojdzie ona do skutku wówczas, gdy druga strona niezwłocznie zacznie ją wykonywać.

Ważne!

Skoro składający ofertę jest nią związany, to adresat ofert przyjmując ją może doprowadzić do zawarcia umowy o określonej w niej treści

SŁOWNICZEK

Oferent - strona proponująca zawarcie umowy i składająca w tym celu ofertę.

Oblat - adresat oferty.

Oferta - oświadczenie woli zawarcia umowy określające istotne jej postanowienia skierowane do określonej osoby albo określonego kręgu osób.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA