REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie ofert może doprowadzić do zawarcia umowy

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zawrzeć umowę, może złożyć kontrahentowi ofertę i określić w niej istotne postanowienia proponowanego kontraktu. Przyjęcie oferty przez osobę, do której została skierowana, powoduje zawarcie umowy.

Złożenie oferty przez przedsiębiorcę kontrahentowi stanowi jeden ze sposobów zawarcia umowy. Przedsiębiorca powinien wówczas w swoim oświadczeniu określić istotne postanowienia tej umowy i oznaczyć termin, w którym oczekuje odpowiedzi.

REKLAMA

Kiedy oferta wiąże strony

REKLAMA

Można ofertę złożyć w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jeżeli w takim przypadku przedsiębiorca w ofercie nie oznaczył terminu, w ciągu którego oczekuje odpowiedzi, to oferta przestaje wiązać, gdy nie zostaje przyjęta niezwłocznie. Nie oznacza to jednak, że ofertę należy przyjąć natychmiast, ponieważ zawsze drugiej stronie pozostawia się pewien czas do namysłu. Jednak musi on na nią odpowiedzieć do czasu, kiedy trwa wzajemna obecność stron lub kontakt słowny w razie dzielącej ich odległości.

Natomiast oferta, która została złożona w inny sposób, przestaje wiązać przedsiębiorcę, który ją złożył, dopiero po upływie czasu, w którym składający ją może w zwykłym toku czynności odpowiedź wysłana bez nieuzasadnionego opóźnienia.

W czasie, kiedy składający ofertę przedsiębiorca jest nią związany, musi oczekiwać na odpowiedź i nie może zawrzeć tej umowy z innym przedsiębiorcą, nawet gdyby to mogło okazać się dla niego bardziej korzystne. Dlatego dla składającego najbardziej korzystny jest jak najkrótszy termin związania ofertą, tym bardziej że sam go wyznacza. W ofercie może również określić formę, w której powinna zostać przyjęta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta elektroniczna

Oferta może zostać przyjęta w formie elektronicznej. Oświadczenie woli złożone w tej formie i opatrzone podpisem elektronicznym wywołuje takie same skutki prawne jak wówczas, gdyby zostało złożone w formie pisemnej.

Taka oferta wiąże składającego wówczas, gdy druga strona niezwłocznie potwierdzi, że ją otrzymała. Przedsiębiorca, który złożył ofertę w takiej formie, powinien jeszcze przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę o tym, jakie czynności techniczne składają się na procedurę zawarcia umowy, a także o skutkach prawnych, jakie wywoła przyjęcie przez drugą stronę oferty. Informacja powinna także wskazywać zasady i sposoby utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy oraz metody i środki techniczne, jakie służą wykrywaniu i koordynowaniu błędów we wprowadzanych danych, które składający ofertę musi udostępnić drugiej stronie. Oprócz tego należy określić języki, w jakich umowa powinna być zawarta, oraz kodeksy etyczne, które stosuje. Istotne jest też określenie, w jaki sposób są dostępne w formie elektronicznej.

Ofertę można odwołać

REKLAMA

Jeszcze przed zawarciem umowy oferta może zostać odwołana. Będzie to możliwe wówczas, gdy oświadczenie o odwołaniu jej zostanie złożone drugiej stronie jeszcze zanim wyśle ona oświadczenie, że przyjęła ofertę. Natomiast nie można odwołać oferty, w której został określony termin przyjęcia, a także wówczas, gdy w jej treści zapisano, że odwołanie nie jest możliwe. W dodatku oferta może zostać odwołana tylko w stosunkach między przedsiębiorcami, ponieważ nie jest to możliwe w relacji konsument-przedsiębiorca.

Oferta dochodzi do skutku nawet wówczas, gdy oświadczenie o tym, że została przyjęta, dotarło do składającego z opóźnieniem. Z treści oświadczenia albo z okoliczności towarzyszących wysłaniu musi wówczas wynikać, że zostało wysłane we właściwym terminie. Przed przyjęciem oferty w takich okolicznościach składający ją może się jednak bronić i zawiadomić niezwłocznie drugą stronę, że z powodu tego opóźnienia uznaje umowę za niezawartą.

Odwrócenie ról

Złożona oferta musi być traktowana jako całość, nie można przyjąć tylko części oferty, zastrzegać w niej zmiany lub uzupełniać jej treści. W takim przypadku będzie to zupełnie nowa oferta. Wtedy role kontrahentów odwracają się i ten, który zmodyfikował treść oferty (czyli dotychczasowy przyjmujący), staje się składającym ofertę.

Natomiast za przyjęcie oferty w stosunkach między przedsiębiorcami poczytuje się przyjęcie jej z zastrzeżeniem zmian lub uzupełnień, które nie zmieniają istotnej treści oferty. Wtedy strony wiąże umowa określona w ofercie, z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w odpowiedzi na nią.

Gdyby zaś składający ofertę zażądał niezwłocznego wykonania umowy, to dojdzie ona do skutku wówczas, gdy druga strona niezwłocznie zacznie ją wykonywać.

Ważne!

Skoro składający ofertę jest nią związany, to adresat ofert przyjmując ją może doprowadzić do zawarcia umowy o określonej w niej treści

SŁOWNICZEK

Oferent - strona proponująca zawarcie umowy i składająca w tym celu ofertę.

Oblat - adresat oferty.

Oferta - oświadczenie woli zawarcia umowy określające istotne jej postanowienia skierowane do określonej osoby albo określonego kręgu osób.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA