REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie ofert może doprowadzić do zawarcia umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zawrzeć umowę, może złożyć kontrahentowi ofertę i określić w niej istotne postanowienia proponowanego kontraktu. Przyjęcie oferty przez osobę, do której została skierowana, powoduje zawarcie umowy.

Złożenie oferty przez przedsiębiorcę kontrahentowi stanowi jeden ze sposobów zawarcia umowy. Przedsiębiorca powinien wówczas w swoim oświadczeniu określić istotne postanowienia tej umowy i oznaczyć termin, w którym oczekuje odpowiedzi.

REKLAMA

Kiedy oferta wiąże strony

REKLAMA

Można ofertę złożyć w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Jeżeli w takim przypadku przedsiębiorca w ofercie nie oznaczył terminu, w ciągu którego oczekuje odpowiedzi, to oferta przestaje wiązać, gdy nie zostaje przyjęta niezwłocznie. Nie oznacza to jednak, że ofertę należy przyjąć natychmiast, ponieważ zawsze drugiej stronie pozostawia się pewien czas do namysłu. Jednak musi on na nią odpowiedzieć do czasu, kiedy trwa wzajemna obecność stron lub kontakt słowny w razie dzielącej ich odległości.

Natomiast oferta, która została złożona w inny sposób, przestaje wiązać przedsiębiorcę, który ją złożył, dopiero po upływie czasu, w którym składający ją może w zwykłym toku czynności odpowiedź wysłana bez nieuzasadnionego opóźnienia.

W czasie, kiedy składający ofertę przedsiębiorca jest nią związany, musi oczekiwać na odpowiedź i nie może zawrzeć tej umowy z innym przedsiębiorcą, nawet gdyby to mogło okazać się dla niego bardziej korzystne. Dlatego dla składającego najbardziej korzystny jest jak najkrótszy termin związania ofertą, tym bardziej że sam go wyznacza. W ofercie może również określić formę, w której powinna zostać przyjęta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta elektroniczna

Oferta może zostać przyjęta w formie elektronicznej. Oświadczenie woli złożone w tej formie i opatrzone podpisem elektronicznym wywołuje takie same skutki prawne jak wówczas, gdyby zostało złożone w formie pisemnej.

Taka oferta wiąże składającego wówczas, gdy druga strona niezwłocznie potwierdzi, że ją otrzymała. Przedsiębiorca, który złożył ofertę w takiej formie, powinien jeszcze przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę o tym, jakie czynności techniczne składają się na procedurę zawarcia umowy, a także o skutkach prawnych, jakie wywoła przyjęcie przez drugą stronę oferty. Informacja powinna także wskazywać zasady i sposoby utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy oraz metody i środki techniczne, jakie służą wykrywaniu i koordynowaniu błędów we wprowadzanych danych, które składający ofertę musi udostępnić drugiej stronie. Oprócz tego należy określić języki, w jakich umowa powinna być zawarta, oraz kodeksy etyczne, które stosuje. Istotne jest też określenie, w jaki sposób są dostępne w formie elektronicznej.

Ofertę można odwołać

REKLAMA

Jeszcze przed zawarciem umowy oferta może zostać odwołana. Będzie to możliwe wówczas, gdy oświadczenie o odwołaniu jej zostanie złożone drugiej stronie jeszcze zanim wyśle ona oświadczenie, że przyjęła ofertę. Natomiast nie można odwołać oferty, w której został określony termin przyjęcia, a także wówczas, gdy w jej treści zapisano, że odwołanie nie jest możliwe. W dodatku oferta może zostać odwołana tylko w stosunkach między przedsiębiorcami, ponieważ nie jest to możliwe w relacji konsument-przedsiębiorca.

Oferta dochodzi do skutku nawet wówczas, gdy oświadczenie o tym, że została przyjęta, dotarło do składającego z opóźnieniem. Z treści oświadczenia albo z okoliczności towarzyszących wysłaniu musi wówczas wynikać, że zostało wysłane we właściwym terminie. Przed przyjęciem oferty w takich okolicznościach składający ją może się jednak bronić i zawiadomić niezwłocznie drugą stronę, że z powodu tego opóźnienia uznaje umowę za niezawartą.

Odwrócenie ról

Złożona oferta musi być traktowana jako całość, nie można przyjąć tylko części oferty, zastrzegać w niej zmiany lub uzupełniać jej treści. W takim przypadku będzie to zupełnie nowa oferta. Wtedy role kontrahentów odwracają się i ten, który zmodyfikował treść oferty (czyli dotychczasowy przyjmujący), staje się składającym ofertę.

Natomiast za przyjęcie oferty w stosunkach między przedsiębiorcami poczytuje się przyjęcie jej z zastrzeżeniem zmian lub uzupełnień, które nie zmieniają istotnej treści oferty. Wtedy strony wiąże umowa określona w ofercie, z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w odpowiedzi na nią.

Gdyby zaś składający ofertę zażądał niezwłocznego wykonania umowy, to dojdzie ona do skutku wówczas, gdy druga strona niezwłocznie zacznie ją wykonywać.

Ważne!

Skoro składający ofertę jest nią związany, to adresat ofert przyjmując ją może doprowadzić do zawarcia umowy o określonej w niej treści

SŁOWNICZEK

Oferent - strona proponująca zawarcie umowy i składająca w tym celu ofertę.

Oblat - adresat oferty.

Oferta - oświadczenie woli zawarcia umowy określające istotne jej postanowienia skierowane do określonej osoby albo określonego kręgu osób.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA