REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy muszą płacić za ingerencję w środowisko

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma, która w jakikolwiek sposób korzysta ze środowiska, musi liczyć się z obowiązkiem uiszczania tzw. opłat środowiskowych. Opłaty te ponoszone są m.in. za emisję gazów lub pyłów do powietrza czy też za wprowadzanie ścieków do ziemi lub wód.

Przedsiębiorcy mają problemy z uiszczaniem opłat środowiskowych. Jedni nie wiedzą, że w ogóle ciąży na nich taki obowiązek. Inni nie wiedzą, jak naliczać wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska.

REKLAMA

Kto płaci

Przepisy określają, że obowiązek płacenia za korzystanie ze środowiska spoczywa na przedsiębiorcy. Ponadto obowiązek taki mają również osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych czy chowu zwierząt. Także ci, którzy prowadzą indywidualną praktykę lekarską, muszą się liczyć z koniecznością uiszczania stosownych opłat.

REKLAMA

Definicja przedsiębiorcy jest szeroka. Jednak jeżeli wykonywanie działalności gospodarczej wiąże się z emitowaniem gazów do atmosfery, to wówczas zachodzi konieczność naliczania i uiszczania opłaty za korzystanie ze środowiska. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli przedsiębiorca ma w firmie służbowe samochody, musi płacić za korzystanie ze środowiska.

Opłata środowiskowa jest odprowadzana do urzędów marszałkowskich w cyklu półrocznym. Przykładowo w sytuacji, gdy do powietrza wprowadzane są gazy lub pyły stosownej wpłaty należy zazwyczaj dokonać na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska. Jednak w przypadku samochodów, które się przemieszczają, opłaty należy dokonać w właściwym urzędzie ze względu ma miejsce rejestracji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka opłata

Każdy przedsiębiorca musi sam obliczyć wysokość opłat i prowadzić odpowiednią ewidencję. W zależności od sposobu korzystania ze środowiska opłaty są różne i inny jest sposób ich naliczania. W przypadku środków transportu w firmie opłatę wylicza się, mnożąc ilość zużytego paliwa (w tonach) przez jednostkową stawkę opłat. Stawki są corocznie obwieszczane przez ministra środowiska.

REKLAMA

Wysokość opłaty zależy od rodzaju samochodu, jego wieku, paliwa. Przykładowo jeżeli w firmie są samochody zarejestrowane po raz pierwszy po 30 czerwca 1995 r. i są zasilane benzyną, to jednostkowa stawka za korzystanie z auta w 2008 roku wynosi 58,24 zł. W przypadku aut na gaz stawka wynosi 37,96 zł, a tych zasilanych olejem napędowym 16,47 zł. Firma musi policzyć zatem, ile zużyła ton danego paliwa i pomnożyć przez odpowiednią stawkę.

Wyliczając tonaż zużytego paliwa należy pamiętać o różnej gęstości paliw. W przypadku zwykłej benzyny jeden litr paliwa stanowi 0,755 kg. Litr oleju napędowego to 0,84 kg, a litr gazu to 0,5 kg.

Jeżeli przedsiębiorca nie ma pozwolenia na korzystanie ze środowiska, to ponosi tzw. opłatę podwyższoną o 500 proc.

Opłaty środowiskowej nie uiszcza się, jeżeli wyniesie ona mniej niż 400 zł. Jednak nie zwalnia to z obowiązku ewidencjonowania ilości np. wprowadzonych gazów do powietrza.

Kiedy powstanie zaległość

W przypadku wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza obowiązek uiszczania stosownych opłat środowiskowych istnieje od 1999 roku. Jeżeli firma do tej pory nie płaciła, to w przypadku kontroli inspekcji środowiska poniesie karę. Wówczas musi się liczyć nie tylko z odsetkami za zwłokę - do 20 proc. w skali roku - ale i karami administracyjnymi. Zaległości ulegają przedawnieniu po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej płatności.

ZA CO WNOSI SIĘ OPŁATY ŚRODOWISKOWE

Opłaty środowiskowe przedsiębiorcy muszą uiszczać od:

• wprowadzania gazów i pyłów do powietrza - procesy technologiczne, przeładunek benzyn silnikowych, kotły grzewcze, silniki spalinowe, chów lub hodowla drobiu,

• poboru wód,

• wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi - ścieki, wody chłodnicze, wody opadowe lub roztopowe, wody zasolone, wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych,

• składowania odpadów.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA