REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy muszą płacić za ingerencję w środowisko

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma, która w jakikolwiek sposób korzysta ze środowiska, musi liczyć się z obowiązkiem uiszczania tzw. opłat środowiskowych. Opłaty te ponoszone są m.in. za emisję gazów lub pyłów do powietrza czy też za wprowadzanie ścieków do ziemi lub wód.

Przedsiębiorcy mają problemy z uiszczaniem opłat środowiskowych. Jedni nie wiedzą, że w ogóle ciąży na nich taki obowiązek. Inni nie wiedzą, jak naliczać wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska.

REKLAMA

Kto płaci

Przepisy określają, że obowiązek płacenia za korzystanie ze środowiska spoczywa na przedsiębiorcy. Ponadto obowiązek taki mają również osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych czy chowu zwierząt. Także ci, którzy prowadzą indywidualną praktykę lekarską, muszą się liczyć z koniecznością uiszczania stosownych opłat.

REKLAMA

Definicja przedsiębiorcy jest szeroka. Jednak jeżeli wykonywanie działalności gospodarczej wiąże się z emitowaniem gazów do atmosfery, to wówczas zachodzi konieczność naliczania i uiszczania opłaty za korzystanie ze środowiska. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli przedsiębiorca ma w firmie służbowe samochody, musi płacić za korzystanie ze środowiska.

Opłata środowiskowa jest odprowadzana do urzędów marszałkowskich w cyklu półrocznym. Przykładowo w sytuacji, gdy do powietrza wprowadzane są gazy lub pyły stosownej wpłaty należy zazwyczaj dokonać na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska. Jednak w przypadku samochodów, które się przemieszczają, opłaty należy dokonać w właściwym urzędzie ze względu ma miejsce rejestracji firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaka opłata

Każdy przedsiębiorca musi sam obliczyć wysokość opłat i prowadzić odpowiednią ewidencję. W zależności od sposobu korzystania ze środowiska opłaty są różne i inny jest sposób ich naliczania. W przypadku środków transportu w firmie opłatę wylicza się, mnożąc ilość zużytego paliwa (w tonach) przez jednostkową stawkę opłat. Stawki są corocznie obwieszczane przez ministra środowiska.

REKLAMA

Wysokość opłaty zależy od rodzaju samochodu, jego wieku, paliwa. Przykładowo jeżeli w firmie są samochody zarejestrowane po raz pierwszy po 30 czerwca 1995 r. i są zasilane benzyną, to jednostkowa stawka za korzystanie z auta w 2008 roku wynosi 58,24 zł. W przypadku aut na gaz stawka wynosi 37,96 zł, a tych zasilanych olejem napędowym 16,47 zł. Firma musi policzyć zatem, ile zużyła ton danego paliwa i pomnożyć przez odpowiednią stawkę.

Wyliczając tonaż zużytego paliwa należy pamiętać o różnej gęstości paliw. W przypadku zwykłej benzyny jeden litr paliwa stanowi 0,755 kg. Litr oleju napędowego to 0,84 kg, a litr gazu to 0,5 kg.

Jeżeli przedsiębiorca nie ma pozwolenia na korzystanie ze środowiska, to ponosi tzw. opłatę podwyższoną o 500 proc.

Opłaty środowiskowej nie uiszcza się, jeżeli wyniesie ona mniej niż 400 zł. Jednak nie zwalnia to z obowiązku ewidencjonowania ilości np. wprowadzonych gazów do powietrza.

Kiedy powstanie zaległość

W przypadku wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza obowiązek uiszczania stosownych opłat środowiskowych istnieje od 1999 roku. Jeżeli firma do tej pory nie płaciła, to w przypadku kontroli inspekcji środowiska poniesie karę. Wówczas musi się liczyć nie tylko z odsetkami za zwłokę - do 20 proc. w skali roku - ale i karami administracyjnymi. Zaległości ulegają przedawnieniu po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej płatności.

ZA CO WNOSI SIĘ OPŁATY ŚRODOWISKOWE

Opłaty środowiskowe przedsiębiorcy muszą uiszczać od:

• wprowadzania gazów i pyłów do powietrza - procesy technologiczne, przeładunek benzyn silnikowych, kotły grzewcze, silniki spalinowe, chów lub hodowla drobiu,

• poboru wód,

• wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi - ścieki, wody chłodnicze, wody opadowe lub roztopowe, wody zasolone, wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych,

• składowania odpadów.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA