REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta

Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed wysłaniem za granicę towaru powinno być standardem w przypadku każdej większej transakcji. Okazuje się bowiem, że zagraniczne firmy za te same produkty płacą mniej niż polskie, a dodatkowo potrafią celowo opóźniać płatność zobowiązania.

Rodzimi przedsiębiorcy często padają ofiarami przekonania, że tylko ich polscy koledzy nie płacą na czas za dostarczone im towary czy usługi. Tymczasem z analizy danych zebranych w europejskich oddziałach grupy Euler Hermes wynika, że średni okres przeterminowania płatności wynosi w Polsce 18 dni, w Wielkiej Brytanii 28 dni, a w Portugalii aż 38 dni.

REKLAMA

REKLAMA

- Ponadto okazuje się, że średnio 35 proc. firm celowo opóźnia zapłatę za towary lub usługi, a w odniesieniu do dostawców z Europy Środkowo-Wschodniej odsetek ten jest jeszcze wyższy - mówi Grzegorz Blachnio, z grupy Euler Hermes, zajmującej się m.in. ubezpieczeniami kredytu kupieckiego oraz windykacją.

Takie traktowanie polskich przedsiębiorców to głównie efekt nieporadności, jaką wykazują zarówno na etapie zawierania umowy, jak i windykacji należności. Okazuje się bowiem, że polskie firmy często nie potrafią dobrze zawrzeć umowy sprzedaży, bywa też, że w ogóle jej nie spisują. Ponadto barierą dla poprawnych relacji jest słaba znajomość unijnych przepisów i języków obcych.

- Niewielu przedsiębiorców wie, że na niemieckim rynku, na który kierują ok. 25 proc. eksportu, upadłość firmy może zostać przeprowadzona w ciągu kilku tygodni - dodaje Grzegorz Blachnio.

REKLAMA

Jaki z tego wniosek dla rodzimych eksporterów - przed nierzetelnością kontrahentów warto się zabezpieczyć. Można to zrobić zamawiając w wywiadowni raport na temat firmy lub korzystać z informacji przekazywanych w ramach kredytu kupieckiego. Koszty takich raportów mogą wahać się od 170 do 500 zł, m.in. zależnie od strefy geograficznej, w której zarejestrowana jest firma kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dane o zagranicznych kontrahentach pozyskujemy z firm, które działają lokalnie na danym rynku, oraz z własnych baz danych i innych dostępnych nam źródeł - mówi Marcin Gieros, kierownik ds. marketingu i sprzedaży InfoCredit.

Minimum informacji, jakich potrzebują wywiadownie gospodarcze do identyfikacji zagranicznych przedsiębiorstw, to ich nazwa oraz kraj rejestracji.

Nie należy się zniechęcać, jeśli w bazie wywiadowni nie znajdziemy raportu na temat danej firmy.

- Uzyskanie danych na temat nieznanej nam dotąd firmy trwa nieco dłużej, ale jesteśmy w stanie na zamówienie klienta zebrać potrzebne informacje - mówi Przemysław Stępień, z wywiadowni Dun & Bradstreet.

Dodaje, że jeszcze czytelniejszy od raportu jest dla przedsiębiorcy system ocen ratingowych, stosowany przy łączeniu usługi wywiadowni z kredytem kupieckim.

- Dzięki temu, klient nawet bez większego przygotowania w dziedzinie finansów jest w stanie oszacować ryzyko kontaktów z danym klientem. Ponadto pozyskujemy dane o płatnościach firm, które pozwalają nam dokonać analizy ich moralności płatniczej, czyli tego, z jaką dyscypliną regulują one swoje zobowiązania - mówi Przemysław Stępień.

Kupując polisę kredytu kupieckiego, dostajemy też możliwość sprawdzenia wiarygodności kontrahentów. Towarzystwo ubezpieczeniowe, które ubezpiecza należności tylko od zadeklarowanych kontrahentów danego przedsiębiorcy przed podpisaniem umowy i wyceną składki, sprawdza także ich kondycję. Jeśli ubezpieczyciel zgadza się objąć ochroną część kontrahentów bez podawania nazw, wtedy przedsiębiorcy przydadzą się np. internetowe systemy dostępu do ocen ratingowych, które dają jasną instrukcję - z tym kontrahentem można handlować przy użyciu kredytu, a z innym tylko z płatnością gotówkową.

Dodatkowo okazuje się, że polskiemu przedsiębiorcy łatwiej jest zweryfikować zagranicznego kontrahenta (szczególnie gdy weryfikacja połączona jest z oceną moralności płatniczej) niż na odwrót.

- Wynika to z faktu, że informacje o większości firm na rynkach lokalnych dostępne są na bieżąco, np. w związku z zabezpieczeniem transakcji w kredycie kupieckim, który na Zachodzie jest wykorzystywany powszechniej niż u nas - mówi Grzegorz Blachnio.

Dodaje, że w Polsce w zależności od branży ubezpieczane jest 15-30 proc. transakcji, podczas gdy w krajach tzw. starej Unii najczęściej jest to ponad 50 proc., a w niektórych sektorach nawet 70-80 proc.

Przy takim poziomie monitorowania transakcji za granicą większość firm we własnym interesie dostarcza aktualne dane finansowe o płynności. Chodzi o to, aby zostać pozytywnie ocenionym i móc tym samym w jak najkrótszym czasie uzyskać kredyt kupiecki u dostawcy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma jeszcze jeden plus - jeśli ocena wiarygodności będzie chybiona i pojawią się kłopoty z płatnościami (upadłość lub przewlekła zwłoka), towarzystwo pokryje większą część utraconych pieniędzy.

JAK POWSTAJE RAPORT O WIARYGODNOŚCI

• Sprawdzenie faktu istnienia firmy w rejestrze sądowym (w większości krajów) lub izbie handlowej (np. w Holandii).

• Kontakt z firmą, np. telefoniczny, pozwala sprawdzić, czy firma działa rzeczywiście pod podanym adresem.

• Pozyskanie danych od firmy telefonicznie, mailowo czy faksem, odnośnie do liczby zatrudnionych czy danych na specjalne zamówienie klienta, np. referencji handlowych, posiadanych specjalnych certyfikatach.

• Przesłanie danych do klienta, w formie raportu.

CO MOŻNA ZNALEŹĆ W RAPORCIE HANDLOWYM

• Dane rejestrowe - nazwa, adres, numery rejestrowe, numer VAT, o właścicielach, udziałowcach, osobach zarządzających firmą.

• Dane finansowe, o liczbie zatrudnionych, plus opracowane na tej podstawie wskaźniki finansowe.

• Analiza kondycji firmy, na podstawie danych finansowych i informacji o perspektywach branży, w której działa.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA