REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed wysłaniem za granicę towaru powinno być standardem w przypadku każdej większej transakcji. Okazuje się bowiem, że zagraniczne firmy za te same produkty płacą mniej niż polskie, a dodatkowo potrafią celowo opóźniać płatność zobowiązania.

Rodzimi przedsiębiorcy często padają ofiarami przekonania, że tylko ich polscy koledzy nie płacą na czas za dostarczone im towary czy usługi. Tymczasem z analizy danych zebranych w europejskich oddziałach grupy Euler Hermes wynika, że średni okres przeterminowania płatności wynosi w Polsce 18 dni, w Wielkiej Brytanii 28 dni, a w Portugalii aż 38 dni.

REKLAMA

REKLAMA

- Ponadto okazuje się, że średnio 35 proc. firm celowo opóźnia zapłatę za towary lub usługi, a w odniesieniu do dostawców z Europy Środkowo-Wschodniej odsetek ten jest jeszcze wyższy - mówi Grzegorz Blachnio, z grupy Euler Hermes, zajmującej się m.in. ubezpieczeniami kredytu kupieckiego oraz windykacją.

Takie traktowanie polskich przedsiębiorców to głównie efekt nieporadności, jaką wykazują zarówno na etapie zawierania umowy, jak i windykacji należności. Okazuje się bowiem, że polskie firmy często nie potrafią dobrze zawrzeć umowy sprzedaży, bywa też, że w ogóle jej nie spisują. Ponadto barierą dla poprawnych relacji jest słaba znajomość unijnych przepisów i języków obcych.

- Niewielu przedsiębiorców wie, że na niemieckim rynku, na który kierują ok. 25 proc. eksportu, upadłość firmy może zostać przeprowadzona w ciągu kilku tygodni - dodaje Grzegorz Blachnio.

REKLAMA

Jaki z tego wniosek dla rodzimych eksporterów - przed nierzetelnością kontrahentów warto się zabezpieczyć. Można to zrobić zamawiając w wywiadowni raport na temat firmy lub korzystać z informacji przekazywanych w ramach kredytu kupieckiego. Koszty takich raportów mogą wahać się od 170 do 500 zł, m.in. zależnie od strefy geograficznej, w której zarejestrowana jest firma kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dane o zagranicznych kontrahentach pozyskujemy z firm, które działają lokalnie na danym rynku, oraz z własnych baz danych i innych dostępnych nam źródeł - mówi Marcin Gieros, kierownik ds. marketingu i sprzedaży InfoCredit.

Minimum informacji, jakich potrzebują wywiadownie gospodarcze do identyfikacji zagranicznych przedsiębiorstw, to ich nazwa oraz kraj rejestracji.

Nie należy się zniechęcać, jeśli w bazie wywiadowni nie znajdziemy raportu na temat danej firmy.

- Uzyskanie danych na temat nieznanej nam dotąd firmy trwa nieco dłużej, ale jesteśmy w stanie na zamówienie klienta zebrać potrzebne informacje - mówi Przemysław Stępień, z wywiadowni Dun & Bradstreet.

Dodaje, że jeszcze czytelniejszy od raportu jest dla przedsiębiorcy system ocen ratingowych, stosowany przy łączeniu usługi wywiadowni z kredytem kupieckim.

- Dzięki temu, klient nawet bez większego przygotowania w dziedzinie finansów jest w stanie oszacować ryzyko kontaktów z danym klientem. Ponadto pozyskujemy dane o płatnościach firm, które pozwalają nam dokonać analizy ich moralności płatniczej, czyli tego, z jaką dyscypliną regulują one swoje zobowiązania - mówi Przemysław Stępień.

Kupując polisę kredytu kupieckiego, dostajemy też możliwość sprawdzenia wiarygodności kontrahentów. Towarzystwo ubezpieczeniowe, które ubezpiecza należności tylko od zadeklarowanych kontrahentów danego przedsiębiorcy przed podpisaniem umowy i wyceną składki, sprawdza także ich kondycję. Jeśli ubezpieczyciel zgadza się objąć ochroną część kontrahentów bez podawania nazw, wtedy przedsiębiorcy przydadzą się np. internetowe systemy dostępu do ocen ratingowych, które dają jasną instrukcję - z tym kontrahentem można handlować przy użyciu kredytu, a z innym tylko z płatnością gotówkową.

Dodatkowo okazuje się, że polskiemu przedsiębiorcy łatwiej jest zweryfikować zagranicznego kontrahenta (szczególnie gdy weryfikacja połączona jest z oceną moralności płatniczej) niż na odwrót.

- Wynika to z faktu, że informacje o większości firm na rynkach lokalnych dostępne są na bieżąco, np. w związku z zabezpieczeniem transakcji w kredycie kupieckim, który na Zachodzie jest wykorzystywany powszechniej niż u nas - mówi Grzegorz Blachnio.

Dodaje, że w Polsce w zależności od branży ubezpieczane jest 15-30 proc. transakcji, podczas gdy w krajach tzw. starej Unii najczęściej jest to ponad 50 proc., a w niektórych sektorach nawet 70-80 proc.

Przy takim poziomie monitorowania transakcji za granicą większość firm we własnym interesie dostarcza aktualne dane finansowe o płynności. Chodzi o to, aby zostać pozytywnie ocenionym i móc tym samym w jak najkrótszym czasie uzyskać kredyt kupiecki u dostawcy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma jeszcze jeden plus - jeśli ocena wiarygodności będzie chybiona i pojawią się kłopoty z płatnościami (upadłość lub przewlekła zwłoka), towarzystwo pokryje większą część utraconych pieniędzy.

JAK POWSTAJE RAPORT O WIARYGODNOŚCI

• Sprawdzenie faktu istnienia firmy w rejestrze sądowym (w większości krajów) lub izbie handlowej (np. w Holandii).

• Kontakt z firmą, np. telefoniczny, pozwala sprawdzić, czy firma działa rzeczywiście pod podanym adresem.

• Pozyskanie danych od firmy telefonicznie, mailowo czy faksem, odnośnie do liczby zatrudnionych czy danych na specjalne zamówienie klienta, np. referencji handlowych, posiadanych specjalnych certyfikatach.

• Przesłanie danych do klienta, w formie raportu.

CO MOŻNA ZNALEŹĆ W RAPORCIE HANDLOWYM

• Dane rejestrowe - nazwa, adres, numery rejestrowe, numer VAT, o właścicielach, udziałowcach, osobach zarządzających firmą.

• Dane finansowe, o liczbie zatrudnionych, plus opracowane na tej podstawie wskaźniki finansowe.

• Analiza kondycji firmy, na podstawie danych finansowych i informacji o perspektywach branży, w której działa.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA