REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed wysłaniem za granicę towaru powinno być standardem w przypadku każdej większej transakcji. Okazuje się bowiem, że zagraniczne firmy za te same produkty płacą mniej niż polskie, a dodatkowo potrafią celowo opóźniać płatność zobowiązania.

Rodzimi przedsiębiorcy często padają ofiarami przekonania, że tylko ich polscy koledzy nie płacą na czas za dostarczone im towary czy usługi. Tymczasem z analizy danych zebranych w europejskich oddziałach grupy Euler Hermes wynika, że średni okres przeterminowania płatności wynosi w Polsce 18 dni, w Wielkiej Brytanii 28 dni, a w Portugalii aż 38 dni.

REKLAMA

REKLAMA

- Ponadto okazuje się, że średnio 35 proc. firm celowo opóźnia zapłatę za towary lub usługi, a w odniesieniu do dostawców z Europy Środkowo-Wschodniej odsetek ten jest jeszcze wyższy - mówi Grzegorz Blachnio, z grupy Euler Hermes, zajmującej się m.in. ubezpieczeniami kredytu kupieckiego oraz windykacją.

Takie traktowanie polskich przedsiębiorców to głównie efekt nieporadności, jaką wykazują zarówno na etapie zawierania umowy, jak i windykacji należności. Okazuje się bowiem, że polskie firmy często nie potrafią dobrze zawrzeć umowy sprzedaży, bywa też, że w ogóle jej nie spisują. Ponadto barierą dla poprawnych relacji jest słaba znajomość unijnych przepisów i języków obcych.

- Niewielu przedsiębiorców wie, że na niemieckim rynku, na który kierują ok. 25 proc. eksportu, upadłość firmy może zostać przeprowadzona w ciągu kilku tygodni - dodaje Grzegorz Blachnio.

Jaki z tego wniosek dla rodzimych eksporterów - przed nierzetelnością kontrahentów warto się zabezpieczyć. Można to zrobić zamawiając w wywiadowni raport na temat firmy lub korzystać z informacji przekazywanych w ramach kredytu kupieckiego. Koszty takich raportów mogą wahać się od 170 do 500 zł, m.in. zależnie od strefy geograficznej, w której zarejestrowana jest firma kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dane o zagranicznych kontrahentach pozyskujemy z firm, które działają lokalnie na danym rynku, oraz z własnych baz danych i innych dostępnych nam źródeł - mówi Marcin Gieros, kierownik ds. marketingu i sprzedaży InfoCredit.

Minimum informacji, jakich potrzebują wywiadownie gospodarcze do identyfikacji zagranicznych przedsiębiorstw, to ich nazwa oraz kraj rejestracji.

Nie należy się zniechęcać, jeśli w bazie wywiadowni nie znajdziemy raportu na temat danej firmy.

- Uzyskanie danych na temat nieznanej nam dotąd firmy trwa nieco dłużej, ale jesteśmy w stanie na zamówienie klienta zebrać potrzebne informacje - mówi Przemysław Stępień, z wywiadowni Dun & Bradstreet.

Dodaje, że jeszcze czytelniejszy od raportu jest dla przedsiębiorcy system ocen ratingowych, stosowany przy łączeniu usługi wywiadowni z kredytem kupieckim.

REKLAMA

- Dzięki temu, klient nawet bez większego przygotowania w dziedzinie finansów jest w stanie oszacować ryzyko kontaktów z danym klientem. Ponadto pozyskujemy dane o płatnościach firm, które pozwalają nam dokonać analizy ich moralności płatniczej, czyli tego, z jaką dyscypliną regulują one swoje zobowiązania - mówi Przemysław Stępień.

Kupując polisę kredytu kupieckiego, dostajemy też możliwość sprawdzenia wiarygodności kontrahentów. Towarzystwo ubezpieczeniowe, które ubezpiecza należności tylko od zadeklarowanych kontrahentów danego przedsiębiorcy przed podpisaniem umowy i wyceną składki, sprawdza także ich kondycję. Jeśli ubezpieczyciel zgadza się objąć ochroną część kontrahentów bez podawania nazw, wtedy przedsiębiorcy przydadzą się np. internetowe systemy dostępu do ocen ratingowych, które dają jasną instrukcję - z tym kontrahentem można handlować przy użyciu kredytu, a z innym tylko z płatnością gotówkową.

Dodatkowo okazuje się, że polskiemu przedsiębiorcy łatwiej jest zweryfikować zagranicznego kontrahenta (szczególnie gdy weryfikacja połączona jest z oceną moralności płatniczej) niż na odwrót.

- Wynika to z faktu, że informacje o większości firm na rynkach lokalnych dostępne są na bieżąco, np. w związku z zabezpieczeniem transakcji w kredycie kupieckim, który na Zachodzie jest wykorzystywany powszechniej niż u nas - mówi Grzegorz Blachnio.

Dodaje, że w Polsce w zależności od branży ubezpieczane jest 15-30 proc. transakcji, podczas gdy w krajach tzw. starej Unii najczęściej jest to ponad 50 proc., a w niektórych sektorach nawet 70-80 proc.

Przy takim poziomie monitorowania transakcji za granicą większość firm we własnym interesie dostarcza aktualne dane finansowe o płynności. Chodzi o to, aby zostać pozytywnie ocenionym i móc tym samym w jak najkrótszym czasie uzyskać kredyt kupiecki u dostawcy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma jeszcze jeden plus - jeśli ocena wiarygodności będzie chybiona i pojawią się kłopoty z płatnościami (upadłość lub przewlekła zwłoka), towarzystwo pokryje większą część utraconych pieniędzy.

JAK POWSTAJE RAPORT O WIARYGODNOŚCI

• Sprawdzenie faktu istnienia firmy w rejestrze sądowym (w większości krajów) lub izbie handlowej (np. w Holandii).

• Kontakt z firmą, np. telefoniczny, pozwala sprawdzić, czy firma działa rzeczywiście pod podanym adresem.

• Pozyskanie danych od firmy telefonicznie, mailowo czy faksem, odnośnie do liczby zatrudnionych czy danych na specjalne zamówienie klienta, np. referencji handlowych, posiadanych specjalnych certyfikatach.

• Przesłanie danych do klienta, w formie raportu.

CO MOŻNA ZNALEŹĆ W RAPORCIE HANDLOWYM

• Dane rejestrowe - nazwa, adres, numery rejestrowe, numer VAT, o właścicielach, udziałowcach, osobach zarządzających firmą.

• Dane finansowe, o liczbie zatrudnionych, plus opracowane na tej podstawie wskaźniki finansowe.

• Analiza kondycji firmy, na podstawie danych finansowych i informacji o perspektywach branży, w której działa.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA