REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie przepisy regulują działalność kantorową

Rafał Kasprzycki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy dla rozpoczęcia działalności kantorowej wystarczy zwyczajny wpis w ewidencji działalności gospodarczej? Jeżeli nie, to jakie dodatkowe wymogi należy spełnić?

rada

REKLAMA

Prowadzenie działalności kantorowej wymaga wpisu do rejestru działalności kantorowej prowadzonego przez Prezesa NBP. Przedsiębiorca zamierzający prowadzić taką działalność musi posiadać przygotowanie fachowe oraz w trakcie prowadzenia działalności spełnić odpowiednie wymogi.

uzasadnienie

REKLAMA

Działalność kantorową reguluje prawo dewizowe. Zgodnie z tą ustawą działalność kantorowa jest tzw. działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego wymaga ona wpisu do rejestru działalności kantorowej. Rejestr działalności kantorowej prowadzi Prezes Narodowego Banku Polskiego. Prezes NBP ustala również zasady funkcjonowania takiego rejestru w drodze zarządzenia.

Działalność kantorową może wykonywać osoba fizyczna, która nie została prawomocnie skazana za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, a także osoba prawna oraz spółka niemająca osobowości prawnej, której żaden członek władz lub wspólnik nie został skazany za takie przestępstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czynności bezpośrednio związane z działalnością kantorową mogą być wykonywane tylko przez osoby, które nie zostały skazane prawomocnie za przestępstwa i które mają fachowe przygotowanie do wykonywania tych czynności.

Oprócz wymogów fachowych przedsiębiorca, który zamierza lub wykonuje działalność kantorową, musi zapewnić:

prowadzenie na bieżąco, w sposób trwały i ciągły oraz zgodny z przepisami, ewidencji wszystkich operacji powodujących zmianę stanu wartości dewizowych i waluty polskiej,

• prowadzenie, w godzinach działalności kantoru, ciągłego kupna i sprzedaży wartości dewizowych, będących przedmiotem obrotu,

• wydawanie, w sposób zgodny z przepisami, dowodów kupna i sprzedaży, imiennych lub na okaziciela, przy każdej umowie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych będących przedmiotem obrotu,

• lokal i jego wyposażenie spełniające warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Wpis w rejestrze jest dokonywany na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, zawierającego następujące dane:

firma przedsiębiorcy

• jego siedziba i adres albo adres zamieszkania,

• numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej,

• numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile przedsiębiorca taki numer posiada,

• siedziby oraz adresy jednostek, w których będzie wykonywana działalność kantorowa,

• oznaczenie zakresu działalności kantorowej wykonywanej przez przedsiębiorcę w poszczególnych jednostkach,

• podpis przedsiębiorcy oraz oznaczenie daty i miejsca składania wniosku.

Przedsiębiorca, dokonując wpisu do rejestru, wraz z wnioskiem musi też złożyć pisemne oświadczenie o tym, że zna i spełnia warunki wymagane przez Prawo dewizowe, następującej treści:

Wzór. Oświadczenie do rejestru

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Przedsiębiorca jest obowiązany pisemnie zawiadomić organ prowadzący rejestr o podjęciu działalności kantorowej. W razie zaprzestania jej wykonywania musi złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru, w terminie siedmiu dni, licząc odpowiednio od dnia podjęcia działalności kantorowej lub zaprzestania jej wykonywania. Istnieje również możliwość zawieszenia tego rodzaju działalności na okres do dwóch lat.

Działalność kantorowa łączy się jeszcze z dodatkowym obowiązkiem. Przedsiębiorca prowadzący kantor ma obowiązek przekazywać Narodowemu Bankowi Polskiemu dane w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Przedsiębiorcy wykonujący działalność kantorową dokonują czynności obrotu dewizowego, które podlegają ograniczeniom lub obowiązkom określonym w ustawie. Dlatego zobowiązani są, na potrzeby kontroli skarbowej oraz kontroli wykonywanej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, do przechowywania dokumentów związanych z tą działalnością lub tymi czynnościami przez pięć lat. Okres ten zaczyna się od końca roku kalendarzowego, w którym wykonywali działalność kantorową lub dokonali danej czynności obrotu dewizowego.

W pozostałym zakresie do działalności kantorowej zastosowanie będą miały ogólne zasady prowadzenia działalności gospodarczej ujęte w szczególności w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

UWAGA

Przedsiębiorca prowadzący działalność kantorową jest obowiązany uzyskiwać z upływem każdego roku działalności zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa.

Co uznaje się za fachowe przygotowanie

Za fachowe przygotowanie uznaje się ukończenie kursu obejmującego prawne i praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem działalności kantorowej, udokumentowane świadectwem, lub pracę w banku, w okresie co najmniej rocznym, na stanowisku bezpośrednio związanym z obsługą transakcji walutowych, udokumentowaną świadectwem pracy, oraz znajomość przepisów ustawy regulujących działalność kantorową, potwierdzoną złożonym oświadczeniem.

• art. 11-17f ustawy z 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe - Dz.U. Nr 141, poz. 1178; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 61, poz. 410

Rafał Kasprzycki

prawnik

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA