REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zmian przepisów antymonopolowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 21 kwietnia 2007 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) nie wszczyna na wniosek przedsiębiorców postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Postępowania takie są prowadzone wyłącznie z urzędu. Zniesienie dotychczasowej możliwości wszczęcia postępowania na wniosek firm jest jedną z nowości wynikających z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, która zastąpiła poprzednią ustawę z 2000 r. Nowa ustawa zachowuje większość rozwiązań obowiązujących dotychczas. Przedstawiamy zmiany najbardziej istotne dla przedsiębiorców.

REKLAMA


Postępowania przed UOKiK


Nowa ustawa przewiduje trzy rodzaje postępowań przed Prezesem UOKiK. Są to postępowania:

- wyjaśniające,

- antymonopolowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Nowa ustawa nie daje prawa składania wniosków do Prezesa UOKiK o prowadzenie postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowania takie są wszczynane z urzędu przez Prezesa UOKiK. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: Ma to na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu i umożliwienie Prezesowi Urzędu prowadzenia postępowań dotyczących jedynie najpoważniejszych naruszeń ustawy, mających najbardziej istotny wpływ na rynek. Wyjątek stanowi postępowanie antymonopolowe (w sprawach koncentracji przedsiębiorstw), które może być wszczęte na wniosek lub z urzędu.


WAŻNE!

Przedsiębiorcy zamiast wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego mogą składać jedynie zawiadomienia, które nie zobowiązują UOKiK do żadnych działań.


Nowość stanowią zawiadomienia wprowadzone przez art. 86 oraz 100 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nie mają one charakteru wiążącego dla Prezesa UOKiK. Może je złożyć każdy mający podejrzenie stosowania praktyk ograniczających konkurencję czy naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Kontrola koncentracji przedsiębiorców


Łączenie przedsiębiorstw trzeba będzie zgłaszać Prezesowi UOKiK, gdy łączny światowy obrót łączących się przedsiębiorców przekracza 1 mld euro (chodzi o tzw. firmy sieciowe) lub łączny obrót na terytorium RP przekracza 50 mln euro (dotyczy zarówno polskich firm, jak i oddziałów zagranicznych przedsiębiorców w RP). Oznacza to, że zamiast jednego progu obrotowego, podlegającego zgłoszeniu (obecnie 50 milionów euro), powstały dwa progi - światowy i polski.


WAŻNE!

Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK w przypadku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, których:

- łączny światowy obrót w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 000 000 000 euro lub

- łączny obrót na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 000 000 euro.


Nowa ustawa podniosła zatem wysokość progu obrotu, który rodzi obowiązek zgłoszenia. Wprowadziła też dodatkowe kryterium obrotu na terytorium Polski (dotychczas obowiązek zgłoszenia był uzależniony jedynie od wysokości obrotu światowego uczestników koncentracji). Prezes UOKiK będzie kontrolować tylko największe koncentracje, które będą miały faktyczny wpływ na stan konkurencji na rynku (koncentracje branżowe).


Z obowiązku zgłoszenia do Prezesa UOKiK zostało wyłączone objęcie lub nabycie akcji lub udziałów innego przedsiębiorcy, powodujące uzyskanie co najmniej 25% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, lub objęcie przez tę samą osobę funkcji członka organu zarządzającego albo organu kontrolnego u konkurujących ze sobą przedsiębiorców, a także rozpoczęcie wykonywania praw z akcji lub udziałów objętych lub nabytych bez uprzedniego zgłoszenia. Ustawodawca uznał, że w wyniku tych transakcji nie dochodzi do przejęcia kontroli przez przedsiębiorcę nad innym przedsiębiorcą. Nie ma więc potrzeby obejmowania ich kontrolą Prezesa UOKiK.


Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

REKLAMA


Nowa ustawa wprowadziła możliwość stosowania kar pieniężnych wobec przedsiębiorców, którzy dopuszczają się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotychczas Prezes UOKiK mógł nałożyć karę dopiero za niewykonanie jego decyzji nakazującej zaprzestanie takich praktyk. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę będzie mogła od razu zostać nałożona kara w wysokości do 10% przychodu firmy (art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).


Ryzyko to dotyczy firm stosujących wobec konsumentów bezprawne działania. Jest to m.in. stosowanie wzorców umów zawierających tzw. niedozwolone klauzule umowne. Firma może być także ukarana za nieudzielanie konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, jak również za nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę i inne czyny nieuczciwej konkurencji godzące w zbiorowe interesy konsumentów.


Wyższe kary


Nowa ustawa podwyższyła do 200-krotności przeciętnego wynagrodzenia maksymalny wymiar kary, nakładanej w przypadku gdy przedsiębiorca dopuszczający się stosowania praktyk ograniczających konkurencję, praktyk naruszających zbiorowy interes konsumentów albo dokonujący koncentracji bez dokonania zgłoszenia nie uzyskał przychodu w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Dotychczas w takiej sytuacji można było na przedsiębiorcę nałożyć karę w wysokości do 100-krotności przeciętnego wynagrodzenia.


- ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów - Dz.U. Nr 50, poz. 331


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA