REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki zmian przepisów antymonopolowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 21 kwietnia 2007 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) nie wszczyna na wniosek przedsiębiorców postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Postępowania takie są prowadzone wyłącznie z urzędu. Zniesienie dotychczasowej możliwości wszczęcia postępowania na wniosek firm jest jedną z nowości wynikających z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, która zastąpiła poprzednią ustawę z 2000 r. Nowa ustawa zachowuje większość rozwiązań obowiązujących dotychczas. Przedstawiamy zmiany najbardziej istotne dla przedsiębiorców.

REKLAMA


Postępowania przed UOKiK


Nowa ustawa przewiduje trzy rodzaje postępowań przed Prezesem UOKiK. Są to postępowania:

- wyjaśniające,

- antymonopolowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Nowa ustawa nie daje prawa składania wniosków do Prezesa UOKiK o prowadzenie postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowania takie są wszczynane z urzędu przez Prezesa UOKiK. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: Ma to na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu i umożliwienie Prezesowi Urzędu prowadzenia postępowań dotyczących jedynie najpoważniejszych naruszeń ustawy, mających najbardziej istotny wpływ na rynek. Wyjątek stanowi postępowanie antymonopolowe (w sprawach koncentracji przedsiębiorstw), które może być wszczęte na wniosek lub z urzędu.


WAŻNE!

Przedsiębiorcy zamiast wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego mogą składać jedynie zawiadomienia, które nie zobowiązują UOKiK do żadnych działań.


Nowość stanowią zawiadomienia wprowadzone przez art. 86 oraz 100 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nie mają one charakteru wiążącego dla Prezesa UOKiK. Może je złożyć każdy mający podejrzenie stosowania praktyk ograniczających konkurencję czy naruszających zbiorowe interesy konsumentów.


Kontrola koncentracji przedsiębiorców


Łączenie przedsiębiorstw trzeba będzie zgłaszać Prezesowi UOKiK, gdy łączny światowy obrót łączących się przedsiębiorców przekracza 1 mld euro (chodzi o tzw. firmy sieciowe) lub łączny obrót na terytorium RP przekracza 50 mln euro (dotyczy zarówno polskich firm, jak i oddziałów zagranicznych przedsiębiorców w RP). Oznacza to, że zamiast jednego progu obrotowego, podlegającego zgłoszeniu (obecnie 50 milionów euro), powstały dwa progi - światowy i polski.


WAŻNE!

Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK w przypadku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, których:

- łączny światowy obrót w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 000 000 000 euro lub

- łączny obrót na terytorium Polski w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 000 000 euro.


Nowa ustawa podniosła zatem wysokość progu obrotu, który rodzi obowiązek zgłoszenia. Wprowadziła też dodatkowe kryterium obrotu na terytorium Polski (dotychczas obowiązek zgłoszenia był uzależniony jedynie od wysokości obrotu światowego uczestników koncentracji). Prezes UOKiK będzie kontrolować tylko największe koncentracje, które będą miały faktyczny wpływ na stan konkurencji na rynku (koncentracje branżowe).


Z obowiązku zgłoszenia do Prezesa UOKiK zostało wyłączone objęcie lub nabycie akcji lub udziałów innego przedsiębiorcy, powodujące uzyskanie co najmniej 25% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, lub objęcie przez tę samą osobę funkcji członka organu zarządzającego albo organu kontrolnego u konkurujących ze sobą przedsiębiorców, a także rozpoczęcie wykonywania praw z akcji lub udziałów objętych lub nabytych bez uprzedniego zgłoszenia. Ustawodawca uznał, że w wyniku tych transakcji nie dochodzi do przejęcia kontroli przez przedsiębiorcę nad innym przedsiębiorcą. Nie ma więc potrzeby obejmowania ich kontrolą Prezesa UOKiK.


Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

REKLAMA


Nowa ustawa wprowadziła możliwość stosowania kar pieniężnych wobec przedsiębiorców, którzy dopuszczają się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotychczas Prezes UOKiK mógł nałożyć karę dopiero za niewykonanie jego decyzji nakazującej zaprzestanie takich praktyk. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę będzie mogła od razu zostać nałożona kara w wysokości do 10% przychodu firmy (art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów).


Ryzyko to dotyczy firm stosujących wobec konsumentów bezprawne działania. Jest to m.in. stosowanie wzorców umów zawierających tzw. niedozwolone klauzule umowne. Firma może być także ukarana za nieudzielanie konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, jak również za nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę i inne czyny nieuczciwej konkurencji godzące w zbiorowe interesy konsumentów.


Wyższe kary


Nowa ustawa podwyższyła do 200-krotności przeciętnego wynagrodzenia maksymalny wymiar kary, nakładanej w przypadku gdy przedsiębiorca dopuszczający się stosowania praktyk ograniczających konkurencję, praktyk naruszających zbiorowy interes konsumentów albo dokonujący koncentracji bez dokonania zgłoszenia nie uzyskał przychodu w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Dotychczas w takiej sytuacji można było na przedsiębiorcę nałożyć karę w wysokości do 100-krotności przeciętnego wynagrodzenia.


- ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów - Dz.U. Nr 50, poz. 331


Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA