REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowe ubezpieczenie domu i mieszkania

Krzysztof Kopeć
Ekspert w dziedzinie finansó;w osobistych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bank, w umowie kredytowej, wymaga ubezpieczenia murów domu lub mieszkania. Często wymagana suma ubezpieczenia nie pokrywa faktycznej wartości nieruchomości. Czy warto, kierując się zdrowym rozsądkiem, podwyższyć sumę ubezpieczenia i dołączyć do polisy inne elementy ubezpieczenia majątku?

Zdecydowanie TAK.

REKLAMA

  • Suma ubezpieczenia. Kupiliśmy mieszkanie o wartości 500.000 PLN, zaciągając w banku kredyt na 50% wartości nieruchomości. Z zapisów umowy kredytowej wynika, że musimy, w wyznaczonym terminie, ubezpieczyć mury mieszkania od ognia i innych zdarzeń losowych, na sumę minimum 250.000 PLN. Oczywiście, ubezpieczenie samych murów mieszkania, na sumę wymaganą przez bank będzie o połowę tańsze niż ubezpieczenie do pełnej wartości odtworzeniowej. Ale zastanówmy się jak będą się miały poczynione przez nas oszczędności do ewentualnej straty, kiedy rzeczywiście dojdzie do tzw. szkody całkowitej – wybuch gazu, uszkodzenie konstrukcji nośnej budynku, konieczność rozbiórki... Nie zadarza się to często, ale nie możemy tego wykluczyć. Polisa powinna zabezpieczać nasze interesy i pokrywać straty wynikające nawet z najmniej prawdopodobnych, wedle naszej oceny, zdarzeń. Jeżeli mieszkanie zostanie całkowicie zniszczone, sytuacja banku będzie zdecydowanie lepsza niż nasza. Bank otrzyma odszkodowanie z towarzystwa ubezpieczeń, które pokryje kwotę udzielonego kredytu - my zostaniemy bez mieszkania i bez pieniędzy, choćby na wkład własny na nowe mieszknie.

Ubezpieczenie murów na 250.000 PLN może kosztować ok. 166 PLN, ubezpieczenie na 500.000 PLN, ok. 332 PLN. Porównując nadwyżkę kosztu polisy z sumą ubezpieczenia 500.000 PLN do ewentualnej straty wynikającej ze szkody całkowitej: 166 PLN (dodatkowa składka) do
250.000 PLN (brakująca suma ubezpieczenia), daje to 0,066% od sumy ubezpieczenia.
Warto wydać na ten cel kilkanaście PLN miesięcznie?

  • Kwestia, o której wiele osób zapomina: ubezpieczenie murów nie obejmuje automatycznie stałych elementów wykończenia i wyposażenia wnętrz. Dlatego należy ubezpieczyć te elementy od ognia i innych zdarzeń losowych. Dotyczy to drzwi wejściowych i wewnętrznych, okien, podłóg, rozmaitych elementów zabudowy ścian i sufitów, mebli i urządzeń AGD na stałe zamontowanych w kuchni, łazience, garderobie, oświetlenia, białego montażu i armatury. Koszt? Podobny do ubezpieczenia samych murów. Niektóre towarzystwa od razu proponują ubezpieczenie „murów i stałych elementów”.
  • A co z naszymi ruchomościami? Meble, sprzęt RTV i AGD (niezabudowany), dywany, ubrania, rzeczy osobiste, książki i płyty – ile należałoby wydać, gdybyśmy musieli jeszcze raz wyposażyć wyremontowane po pożarze mieszkanie? Kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy PLN? Koszt takiego ubezpieczenia to około 0,1% od wartości ubezpieczanych ruchomości.
  • W wariancie minimalnym polisy, z pewnością nie powinno zabraknąć ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu posiadania i uzytkowania nieruchomości i w życiu prywatnym (OC). Gwarantuje to nam pokrycie kosztów poniesionych przez naszego sąsiada z dołu, kiedy woda z pękniętej rury w naszym mieszkaniu zaleje jego sufit i podłogę. Polisa OC przyda się też podczas wycieczki rowerowej, kiedy spowodujemy kolizję, w wyniku której osoba trzecia odniesie uszczerbek na zdrowiu. Żądane odszkodowanie może być wysokie, szczególnie jeśli poszkodowany wynajmie dobrego prawnika. Koszt takiego ubezpieczenia z sumą gwarancyjną 25.000 PLN to około 30 PLN rocznie. Dobre relacje z sąsiadem i święty spokój – bezcenne…
  • Osoby, które wymagają więcej od polisy ubezpieczenia nieruchomości, mogą dołączyć do polisy inne ryzyka:

REKLAMA

- ubezpieczenie stałych elementów wyposażenia i ruchomości domowych od kradzieży z włamaniem, rabunku i dewastacji;
- ubezpieczenie domowników od nastepstw nieszczęśliwych wypadków (NNW);
- ubezpieczenie domu letniskowego – niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (w polisach pakietowych), pozwalają na dołaczenie tego ryzyka do ubezpieczenia nieruchomości głównej – zazwyczaj można dzięki temu obniżyć koszt ubezpieczenia domu na działce.

Kompleksowe ubezpieczenie nieruchomości to nieco większy wydatek na polisę, który po tysiąckroć zwróci się, kiedy jednak coś się stanie. Życie pisze nieprawdopodobne scenariusze, których sami pewnie byśmy nie wymyślili. Odpukaj więc „w niemalowane” i bądź mądry… przed szkodą.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA