Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 20% Polaków nie skorzysta w tym roku z Black Friday

Polacy ostrożnie podchodzą do Black Friday. Ponad 40% nie skorzysta lub jeszcze nie wie, ile może wydać
Polacy ostrożnie podchodzą do Black Friday. Ponad 40% nie skorzysta lub jeszcze nie wie, ile może wydać
fot. Shutterstock
Badanie aktualnych nastrojów konsumenckich wykazało, że dwóch na dziesięciu Polaków nie zamierza niczego kupować w ramach tegorocznego Black Friday.

Brak planów na Black Friday

Jak pokazuje badanie wykonane przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla sklepu internetowego Złote Wyprzedaże, 21% ankietowanych nie planuje w tym roku niczego kupować z okazji Black Friday. Do tego 21,1% osób nie wie jeszcze, ile pieniędzy może wydać na tę okoliczność. Z tego może wynikać, że ponad 40% Polaków nie skorzysta z promocji lub nie ma sprecyzowanych planów zakupowych.

– Przez szalejącą pandemię, izolację społeczną i niepewną sytuację gospodarczą nastroje konsumentów mocno się obniżyły. Retailerzy oczywiście mają szansę na dobre zyski, jednak muszą zachęcić klientów, oferując im naprawdę wysokie obniżki, tj. w granicach nawet 80-90%. W ubiegłych latach Polacy często narzekali, że rabaty wielu marek były symboliczne lub zwyczajnie mało atrakcyjne. W moim przekonaniu, to może zupełnie zmienić postrzeganie całej idei Black Friday – mówi Maciej Tygielski, wieloletni ekspert rynku e-commerce, dyrektor generalny spółki Złote Wyprzedaże.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Co jest ważniejsze od zakupów na Black Friday?

Zdaniem dr Jolanty Tkaczyk, rynkologa i specjalisty ds. zachowań konsumenckich z Akademii Leona Koźmińskiego, w tym roku Black Friday będzie dość specyficzny. Konsumenci w trosce o swoje bezpieczeństwo finansowe skupiają się na zaspokajaniu podstawowych potrzeb. Ponadto bardzo duże obniżki zaoferowały sklepy znajdujące się w centrach handlowych tuż przed ich zamknięciem. Niektórzy mogli już zaspokoić swoje potrzeby względem takich zakupów. Osoby niezdecydowane mogą skorzystać z ofert, jeśli całkowicie spełnią ich oczekiwania pod względem cenowym i produktowym.

– Ostanie lata dobrej koniunktury pozwoliły odpowiednio zaopatrzyć się polskim gospodarstwom domowym. Ludzie zaspokoili wiele swoich potrzeb. W sytuacji zagrożenia zdrowia i dochodów zakupy sprzętu RTV i AGD czy galanterii schodzą na dalszy plan. Ważniejsze od tego jest gromadzenie zapasów finansowych – uważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Mniejszy budżet na Black Friday

Polacy, którzy planują zrobić zakupy w ramach Black Friday, najczęściej zamierzają wydać ponad 500 zł – 13,7%. Do tego 15% badanych twierdzi, że w ub. roku przekroczyło tę kwotę. W tym roku na drugim miejscu jest przedział finansowy 200-300 zł – 11,4%. Zgodnie z tegorocznymi deklaracjami, rok temu 14,1% osób tyle zapłaciło. Na trzeciej pozycji jest zakres 300-400 zł – 9,4%. Jak wynika z bieżącego badania, przed rokiem 8,3% konsumentów zainwestowało właśnie taką sumę.

– Struktura planowanych wydatków sugeruje, że generalnie zamierzamy przeznaczyć mniej pieniędzy przy okazji Black Friday. Jednak trudno jest jednoznacznie odnieść deklarowane zachowania do faktycznych i wskazać kwoty, które rzeczywiście zostaną wydane. Praktyka badawcza uczy, iż zazwyczaj finalne średnie wydatki są wyższe od tych zapowiadanych – podkreśla dr Tkaczyk.

Mężczyźni chcą wydać więcej

Co ciekawe, najczęściej deklarowaną kwotą przez mężczyzn jest wartość powyżej 500 zł (16,6%). Natomiast najwięcej kobiet wskazało 200-300 zł (13,4%). Dr Faliński uważa, że wynika to z różnych preferencji zakupowych. Konsumentki są bardziej zapobiegliwe. Wolą okazyjnie kupić kosmetyk czy ubranie dla siebie bądź dla dziecka. Nie waloryzują aż tak wysoko modnych gadżetów jak mężczyźni, którzy chcieliby je upolować, nawet w trudnej sytuacji rynkowej.

– W tym przypadku może to wynikać z tego, że mężczyźni z góry zaplanowali większe wydatki, np. elektroniki. A jak wiadomo, to więcej kosztuje niż perfumy czy ubrania, na które z kolei częściej zwracają uwagę kobiety. Widząc, co dzieje się dookoła, może stwierdziły, że jednak warto w tej konkretnej sytuacji poszukać oszczędności, tym bardziej że z reguły tego typu produkty nie są towarami pierwszej potrzeby – dodaje Maciej Tygielski.

Jak podsumowuje ekspert z Akademii Leona Koźmińskiego, mężczyźni, biorąc udział w wyprzedażach, częściej niż kobiety dokonują planowanych zakupów. Wiedzą, co chcą nabyć i czekają na odpowiedni moment, którym może być Black Friday. Kobiety bardziej kierują się impulsem. Odwiedzają strony ulubionych marek bez jasnego celu zakupowego. Nie planują zatem wydawać konkretnych kwot i chcą być postrzegane jako oszczędne. Z kolei mężczyźni, którzy dokonują zakupów impulsowych, nie zawsze chcą się do tego przyznać, nawet przed samym sobą. Natomiast niektórzy zawyżają swoje deklaracje, aby uchodzić za osoby, które stać na wszystko.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 07-09.11.2020 r. metodą CAWI przez UCE RESEARCH i SYNO Poland na zlecenie sklepu internetowego Złote Wyprzedaże na reprezentatywnej próbie 1 001 dorosłych Polaków.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Komplet: Podatki 2022 cz. 1 i cz. 2 (książka + PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany na rynku mieszkaniowym w 2022 roku - Polski Ład
    Wsparcie popytu na tańsze mieszkania, podwyżki czynszów najmu i utrzymanie hossy na rynku działek budowlanych – takie mogą być konsekwencje Polskiego Ładu w kontekście rynku mieszkaniowego. Polski Ład z co najmniej kilku powodów – pośrednio i bezpośrednio może wpływać na sytuację na rynku mieszkaniowym. Złożą się na to na przykład efekty zmian w systemie podatkowym i procesie budowlanym. Bezpośrednio rząd postanowił też wpływać na mieszkaniówkę poprzez program kredytów bez wkładu własnego.
    Polski Ład w mieszkaniówce i jego skutki dla rynku nieruchomości
    Wejście w życie z początkiem roku przepisów podatkowych Polskiego Ładu spowodowało powszechne zamieszanie. Nowy porządek prawny ma zrewolucjonizować także krajową mieszkaniówkę. Jakie skutki może przynieść dla rynku nieruchomości? Pytanie, czy per analogiam czeka nas kolejna „dobra zmiana” z chybionym skutkiem, czy może wręcz przeciwnie, już wkrótce proces zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Polaków ulegnie radykalnej poprawie.
    Nie widać przecen mieszkań na rynku pierwotnym
    Pierwotny rynek nieruchomości wszedł w nowy rok z wyjątkowo niską ofertą podaży na 6 największych rynkach w Polsce, z wyraźnym spadkiem chęci przyszłego zakupu mieszkań na własne potrzeby, z nieustannie rosnącymi cenami za m2, zwłaszcza na rynku warszawskim oraz rosnącą ich nierównowagą względem dochodów – wynika z konferencji prasowej zorganizowanej przez JLL, jednej z największych międzynarodowych firm doradczych. Mimo to występuje wiele czynników, które przemawiają za dalszych wzrostem cen, a nie ich spadkami.
    Jeep Compass 4xe: test amerykańskiego SUV-a z hybrydą plug-in
    Jeep Compass 4xe: test ujawnił kilka słabości amerykańskiego SUV-a, ale też uwydatnił największą jego zaletę. Jak zatem ocenić tą hybrydę plug-in?
    Praca zdalna bardziej męcząca niż ta w biurze dla 40 proc. pracowników [Raport]
    Praca zdalna z domu - dla 40 proc. pracowników praca zdalna wiąże się z większym zmęczeniem, a 37 proc. narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – to niektóre wnioski z opublikowanego w czwartek raportu CBRE "Praca z domu czy z biura?".
    Nissan Juke Kiiro: Batman by się nie powstydził!
    Nissan Juke Kiiro to efekt współpracy marki i wytwórni Warner Bros. Tym samym grzeczny crossover do miasta trafił do niegrzecznego świata Batamana.
    Dlaczego warto kupić mieszkanie z księgą wieczystą?
    Mieszkanie z księgą wieczystą. Posiadanie, zakup czy sprzedaż nieruchomości nieodłącznie wiąże się z pojęciem księgi wieczystej. Czym ona właściwie jest, co możemy w niej odnaleźć i co daje posiadanie księgi wieczystej dla danej nieruchomości?
    Można pracować inaczej [WYWIAD]
    Można pracować inaczej wywiad czyli rozmowa z Katarzyną i Piotrem Pilipczuk, właścicielami InnerMastering® Institute, o ich autorskiej koncepcji zmiany świadomości menedżerów i sposobu zarządzania organizacją.
    Konflikt w spółce z o.o. - czy zawsze można wyłączyć wspólnika?
    Konflikty destabilizują, a czasem nawet uniemożliwiają działanie spółki. Czy można pozbyć się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „niewygodnego” wspólnika?
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie ze spadkiem sprzedaży mieszkań i kolejnymi wzrostami cen
    Rynek mieszkaniowy w Warszawie jest największy spośród wszystkich miast. Informacje z IV kw. 2021 r. sygnalizują pogorszenie wyników sprzedażowych deweloperów. Od października do grudnia 2021 r. sprzedaż nowych „M” w Warszawie spadła o kolejne 9% kw/kw. Mimo to ceny wzrosły w większości dzielnic stolicy.
    Estoński CIT czy CIT klasyczny - które rozwiązanie wybrać?
    Estoński CIT czy CIT klasyczny? Od 2021 r. obowiązuje w Polsce nowa forma opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw i innych osób prawnych zwana Estońskim CIT-em. Polski Ład od 2022 roku zmodyfikował tę formę rozliczeń firm z fiskusem, czyniąc ją atrakcyjniejszą, a przede wszystkim bardziej przejrzystą. Spółki, które chciałyby przejść na Estoński CIT powinny się jednak spieszyć – czas mają tylko do 31 stycznia.
    Mało optymistyczne prognozy na 2022 r. dla rynku kredytowego
    Rynek kredytowy w 2021 r. osiągnął imponujący bilans. Historycznie rekordowe wyniki odnotowały kredyty mieszkaniowe. Prognozy BIK-u na 2022 r. są już mniej optymistyczne.
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego nieopłacalne?
    Drożejący prąd: ładowanie auta elektrycznego stanie się mniej opłacalne? Sprawdźmy jak zmienił się koszt ładowania, a jak koszt tankowania.
    Mieszkania 5-pokojowe – ceny za nie idą w miliony
    Mieszkania pięciopokojowe to luksus na który może sobie pozwolić nieliczna część Polaków. Ile trzeba za nie zapłacić?
    Sprzedaż BMW w Polsce. Marka dominuje w segmencie premium
    Sprzedaż BMW w Polsce? Marka postanowiła podsumować wyniki osiągnięte w roku 2021. Wnioski? Marka dominuje w segmencie premium.
    Ogromny wzrost kradzieży pieniędzy z kont Polaków
    W zastraszającym tempie rosną kwoty jakie przestępcom udaje się dokonać kradzieży z kont bankowych. Z najnowszych danych NBP wynika, że w III kw. 2021 r. za pomocą przelewów ukradziono 31,9 mln zł, więcej o 80 proc. r/r. Jak zabezpieczyć swoje konto i jak odzyskać pieniądze, gdy już dojdzie do kradzieży?
    Katarzyna Urbańska: Wśród frankowiczów rośnie świadomość możliwości działania [PODCAST]
    Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach? W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski?
    Volkswagen Amarok 2022: nowy pick-up zachowa silnik V6
    Volkswagen Amarok 2022, czyli Niemcy szykują się do premiery nowego pick-up`a. Co o nim wiadomo? Z pewnością zachowa diesla V6!
    Webinarium: Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce?
    Zapraszamy na webinarium "Polski Ład - jak wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce. Pierwsze doświadczenia", które odbędzie się 27 stycznia 2022 roku.
    Ruszył nabór na dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł
    Dofinansowanie na termomodernizację domu do 69 tys. zł. Od wtorku 25 stycznia 2022 r. ruszy nabór w trzeciej edycji programu "Czyste Powietrze", który będzie uprawniać do otrzymania nawet 69 tys. zł na termomodernizację domu i wymianę źródła ciepła. Wyższe dotacje będą przysługiwać osobom mniej zamożnym otrzymującym np. zasiłki.
    Kierownik na budowie – po co jest potrzebny
    Podejmując się budowy domu musimy zmierzyć się z ogromnym szeregiem formalności i różnego rodzaju zadań. Kierownik budowy z jednej strony może nad odciążyć, a z drugiej przejąć odpowiedzialność. Kiedy niezbędne jest zatrudnienie kierownika budowy, kiedy możemy tego nie robić, a także za co dokładnie opowiada.
    Działalność nieewidencjonowana
    Działalność nieewidencjonowana, czyli jak prowadzić biznes „na próbę” albo jako dodatkowe źródło dochodu. Sprawdź jakie warunki trzeba spełnić, żeby taką działalność prowadzić oraz jakie są jej zalety i wady!
    Zapowiedź trendów na rynku nieruchomości w 2022
    Rynek nieruchomości mieszkaniowych. Jakie trendy, które mogliśmy obserwować w 2021 roku znajdą swoją kontynuację i będą kształtować rynek nowych mieszkań w tym roku? Z jakimi wyzwaniami będą musieli mierzyć się deweloperzy? Jakie zagrożenia, które mogłyby spowodować załamanie koniunktury, dostrzegają firmy? Sondę opracował serwis nieruchomości dompress.pl
    Fulfillment. Allegro uruchamia nową komercyjną usługę
    Allegro uruchamia komercyjnie usługę fulfillment, która polega na przechowywaniu towarów oraz pakowaniu i nadawaniu przesyłek, a także obsłudze zwrotów - podała spółka w komunikacie prasowym. We wrześniu 2021 roku Allegro rozpoczęło pilotaż fulfillmentu dla około 30 firm.
    Ceny w hotelach. Hotelarze zapowiadają wzrost cen z powodu wyższych kosztów działalności
    Ceny w hotelach. W związku ze wzrostem kosztów działalności, w tym mediów, podatków i wynagrodzeń, hotele w tym roku zamierzają podnieść ceny za swoje usługi - wynika z informacji Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Grudzień 2021 r. był słabszy dla branży niż listopad - dodała.