REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego tylko co drugi manager jest empatyczny?

Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem.
Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród czołowych menedżerów tylko ok. 40% wykazuje cechy empatycznego lidera, który stara się zrozumieć, słuchać i uważnie odpowiadać na pytania pracowników. Czy empatyczny lider ma większy wpływ na wynik firmy?

Jak empatia managera wpływa na biznes?

Międzynarodowe badania pokazały, że jest to jedna z najważniejszych i jednocześnie najsłabszych cech zarządzających.

REKLAMA

REKLAMA

-Według badań empatia obok umiejętności budowania zaangażowania pracowników jest kluczową cechą efektywnego menedżera. To umiejętność, którą trudno podliczyć w Excelu, jednak długoterminowo przekłada się na zaangażowanie pracowników, odpowiednie planowanie i w efekcie może wpływać na lepsze wyniki firmy, co jest podwójnie ważne w trudnych momentach, takich jak pandemia - mówi Paulina Łączek-Ciećwierz, Prezes Zarządu Recruitment International Consulting Group.

W jednym z większych badań dotykających problemu empatii jest badanie firmy DDI (Europa, Azja, USA, Australia), w którym udział wzięło 15 000 managerów z 300 organizacji i 18 krajów. Badano cechy osobowościowe, umiejętności jak i poziom IQ. W analizie brano pod uwagę nie tylko twarde kompetencje, ale także 8 umiejętności miękkich, takich jak: inicjowanie dyskusji, wyjaśnianie, rozwój pomysłów podwładnych; zatwierdzanie działań, które należy podjąć; utrzymywanie szacunku; słuchanie i reagowanie z empatią, budowanie zaangażowania, wspieranie przy jednoczesnym oddawaniu odpowiedzialności. Tylko 40% managerów wykazywało silną empatię. Najbardziej powszechną umiejętnością (77% badanych) było inicjowanie dyskusji/ rozmów.

Co ułatwia empatia?

REKLAMA

Ciężko udowodnić liderom bezpośredni wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy. Empatia często postrzegana jest niesłusznie jako słabość. W rzeczywistości ułatwia komunikację w zespole, otwarte mówienie o ryzkach czy problemach, pomaga w budowaniu zaufania i niwelowaniu stresu. Empatia nie jest oczywiście jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechującymi najlepszych liderów. To osoby, które słuchają, są uważne na problemy pracowników. Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem - dodaje Paulina Łączek-Ciećwierz.

Victor Lipman, autor książek o zarządzaniu (m.in. Type B Manager) i artykułów (Forbes, Psychology Today), były menedżer amerykańskiej firmy z rankingu Fortune 500 przyznaje, że najlepsi zarządzający, których znał to ci, którzy mieli świetny kontakt z pracownikami, empatyczni. Rozumie jak ciężko liderom udowodnić wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy i jak ważne jest okazywanie empatii w trudnych dla firmy momentach, m.in. takich jak pandemia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Empatia jest często uważana za jedną z "miękkich" umiejętności przywódczych, w przeciwieństwie do autorytetu czy przykładowo umiejętności wystąpień publicznych. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że skuteczne zarządzanie to inaczej realizowanie celów, pracy za pośrednictwem innych, wówczas odrzucenie wagi empatii byłoby krótkowzroczne. To jedna z tych niedocenianych umiejętności, której poświęca się mało uwagi w większości podręczników do zarządzania, a która jednocześnie może być kluczowym elementem w budowaniu lojalności pracowników - mówi Victor Lipman.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA