REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego tylko co drugi manager jest empatyczny?

Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem.
Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród czołowych menedżerów tylko ok. 40% wykazuje cechy empatycznego lidera, który stara się zrozumieć, słuchać i uważnie odpowiadać na pytania pracowników. Czy empatyczny lider ma większy wpływ na wynik firmy?

Jak empatia managera wpływa na biznes?

Międzynarodowe badania pokazały, że jest to jedna z najważniejszych i jednocześnie najsłabszych cech zarządzających.

REKLAMA

REKLAMA

-Według badań empatia obok umiejętności budowania zaangażowania pracowników jest kluczową cechą efektywnego menedżera. To umiejętność, którą trudno podliczyć w Excelu, jednak długoterminowo przekłada się na zaangażowanie pracowników, odpowiednie planowanie i w efekcie może wpływać na lepsze wyniki firmy, co jest podwójnie ważne w trudnych momentach, takich jak pandemia - mówi Paulina Łączek-Ciećwierz, Prezes Zarządu Recruitment International Consulting Group.

W jednym z większych badań dotykających problemu empatii jest badanie firmy DDI (Europa, Azja, USA, Australia), w którym udział wzięło 15 000 managerów z 300 organizacji i 18 krajów. Badano cechy osobowościowe, umiejętności jak i poziom IQ. W analizie brano pod uwagę nie tylko twarde kompetencje, ale także 8 umiejętności miękkich, takich jak: inicjowanie dyskusji, wyjaśnianie, rozwój pomysłów podwładnych; zatwierdzanie działań, które należy podjąć; utrzymywanie szacunku; słuchanie i reagowanie z empatią, budowanie zaangażowania, wspieranie przy jednoczesnym oddawaniu odpowiedzialności. Tylko 40% managerów wykazywało silną empatię. Najbardziej powszechną umiejętnością (77% badanych) było inicjowanie dyskusji/ rozmów.

Co ułatwia empatia?

Ciężko udowodnić liderom bezpośredni wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy. Empatia często postrzegana jest niesłusznie jako słabość. W rzeczywistości ułatwia komunikację w zespole, otwarte mówienie o ryzkach czy problemach, pomaga w budowaniu zaufania i niwelowaniu stresu. Empatia nie jest oczywiście jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechującymi najlepszych liderów. To osoby, które słuchają, są uważne na problemy pracowników. Empatyczny szef może być jednocześnie liderem z autorytetem - dodaje Paulina Łączek-Ciećwierz.

REKLAMA

Victor Lipman, autor książek o zarządzaniu (m.in. Type B Manager) i artykułów (Forbes, Psychology Today), były menedżer amerykańskiej firmy z rankingu Fortune 500 przyznaje, że najlepsi zarządzający, których znał to ci, którzy mieli świetny kontakt z pracownikami, empatyczni. Rozumie jak ciężko liderom udowodnić wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy i jak ważne jest okazywanie empatii w trudnych dla firmy momentach, m.in. takich jak pandemia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Empatia jest często uważana za jedną z "miękkich" umiejętności przywódczych, w przeciwieństwie do autorytetu czy przykładowo umiejętności wystąpień publicznych. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że skuteczne zarządzanie to inaczej realizowanie celów, pracy za pośrednictwem innych, wówczas odrzucenie wagi empatii byłoby krótkowzroczne. To jedna z tych niedocenianych umiejętności, której poświęca się mało uwagi w większości podręczników do zarządzania, a która jednocześnie może być kluczowym elementem w budowaniu lojalności pracowników - mówi Victor Lipman.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA