REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekologia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

Jak wielkie firmy redukują emisję dwutlenku węgla

Alibaba, chiński gigant e-commerce, poinformował niedawno o tym, że redukcja emisji dwutlenku węgla – do której firma zobowiązała się w wieloletnim planie – idzie w dobrym kierunku. Tylko w ostatnim roku finansowym udało się obniżyć emisję aż o 13%. To ważny punkt na drodze do neutralności, którą firma chce osiągnąć na koniec obecnej dekady. 

REKLAMA

REKLAMA

– Pomimo wyzwań w otoczeniu makrogospodarczym, niepewności geopolitycznej w erze postpandemicznej i nowych kompromisów między zrównoważonym rozwojem a wzrostem gospodarczym, osiągnęliśmy znaczące postępy w naszych inicjatywach ESG – podkreśla Daniel Zhang Yong, ustępujący prezes Alibaba. 

Jednym z tych osiągnięć jest redukcja emisji dwutlenku węgla o prawie 23 miliony ton metrycznych w całym łańcuchu wartości. Udało się do tego doprowadzić w całej sekwencji działań podejmowanych przez firmę. Składało się na to opracowanie, wytworzenie, sprzedaż i dostarczenie produktu, a następnie świadczenie usług posprzedażowych.

Jak udało się zmniejszyć emisję? Choćby poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, optymalizację cyfrową, a nawet przez ograniczenie podróży służbowych. Przede wszystkim wprowadzono jednak zmiany w logistyce. Postawiono na energooszczędne centra danych oraz niskoemisyjny transport, a także używanie materiałów do pakowania pochodzących z recyklingu lub nadającego się do ponownego użycia. Co więcej firma nawiązała współpracę m.in. z firmą Nike, z którą przeprowadza kampanię recyklingu zużytego obuwia.

REKLAMA

Dodatkowo firma aktywizuje klientów swoich usług i aplikacji. Zachęca do działania na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla w codziennych zachowaniach poprzez grupę Carbon88. Platforma nawigacyjna Amap namówiła 30 milionów ludzi na bardziej neutralną podróż (w tym piesze wycieczki), a dostawca żywności pod auspicjami Alibaby wyznacza rabaty tym, którzy decydują się na własne sztućce. Również rozwiązania chmurowe, których Alibaba jest jednym z głównych dostawców na rynku azjatyckim, generują mniejsze zużycie energii dzięki użyciu odnawialnej mocy. Odsetek czystej energii wzrósł z 21% do 54%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Alibaba wprowadziła zadania z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju również w swoich spółkach partnerskich, a także lobbowała za takimi samymi działaniami u partnerów. Wniosek jest jeden. Duży może więcej. Zdecydowanie łatwiej jest wprowadzać oszczędności w większym organizmie, mając więcej danych do analizy i szersze pole do działania. Choćby patrząc na powierzchnię magazynową i kwestie logistyki. Po co wysyłać samochód, który nie jest wypełniony, w trasę, jeśli dołączyć można do tego towary np. kolejnych dwóch firm i zmniejszyć koszty – opisuje Wojciech Kyciak, prezes zarządu eCommerce Factory S.A, właściciel m.in. marki wOkularach.pl, która prowadzi salon sprzedaży okularów online. Łączy też polskie firmy e-commerce w jeden hub, który pozwala optymalizować koszty działalności. 

Również polskie Allegro wyznaczyło sobie ambitne cele klimatyczne i w kwietniu zaprezentowało raport w którym podano, że o prawie 10,5% udało zmniejszyć się emisję w całym łańcuchu wartości. Z kolei spadek rok do roku emisji gazów cieplarnianych udało się uzyskać na poziomie 12,2%. Natomiast 23% energii, która potrzebna jest firmie, pochodzi ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo polski marketplace wprowadził na rynek 3,7 mln zrównoważonych opakowań, a 98% odpadów z magazynów Allegro udało się poddać recyklingowi. 

Nieekologicznie zakupy w sieci

Skąd taki nacisk na działalność ekologiczną firm, które zajmują się handlem w internecie? Od co najmniej kilku lat są na cenzurowanym. Liczby nie są bowiem łaskawe dla tej branży. Transport w e-commerce odpowiada dziś za 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych, ale w przypadku braku działań ograniczających, do 2050 roku osiągnie poziom 17%. To tyle, ile produkuje obecnie cała globalna działalność przewozowa (lotnictwo, kolej, żegluga, samochody). 

Dodatkowo z raportu Green Generation – polskiej inicjatywy badającej wpływ człowieka na środowisko – wynika, że aż 75% konsumentów dostrzega nieekologiczne praktyki stosowane przez sprzedawców. Plastikowe poduszki powietrzne wypełniające przestrzeń paczek, nieuzasadniona ilość foli bąbelkowej i inne woreczki czy siateczki, coraz bardziej irytują konsumentów. Do opakowań potrzebnych na wysyłkę wszystkich paczek “zużywamy” rocznie miliard drzew. Co więcej, tylko w Wielkiej Brytanii na niepotrzebny druk paragonów pod topór idzie kolejne 90 tys. drzewek. Paragonów, które łatwo zastąpić elektronicznym odpowiednikiem. 

Ekologiczniej być musi, bo niewiele wskazuje na to, że konsumenci przestaną kupować w sieci. Paczek przez internet będziemy zamawiać więcej i więcej. Napędzany erą cyfryzacji, a ostatnio globalną pandemią, wykładniczy wzrost handlu elektronicznego i sektora zakupów online doprowadził do znacznego wzrostu produkcji, transportu i ruchu na całym świecie. Ta ekspansja doprowadziła do znacznego wzrostu przesyłek transgranicznych w całej Unii Europejskiej. Międzynarodowa sprzedaż detaliczna online – według portalu Statisa – wzrosła o 17% w 2022 roku, co odpowiada wartości rynkowej 171 miliardów euro.

Co można jeszcze zrobić, żeby ograniczyć negatywny wpływ na środowisko? Firmy zajmujące się handlem internetowym powinny bacznie przyglądać się swojej emisji. Tej bezpośredniej jest niewiele, gdyż z reguły nie są to duże sklepy. Najwięcej emisji jest tej pośredniej, którą trudno mierzyć, bo związana jest z działalnością partnerów zewnętrznych. Dla ułatwienia tego procesu są już na rynku aplikacje, które pozwalają firmom kontrolować, ile szkodliwych substancji wytwarzają w trakcie produkcji, wyłapywać miejsca największych strat i poniekąd rywalizować z innymi. Element grywalizacji i konkurowania na bycie bardziej „eko” to całkiem niezły czynnik motywujący. 

Obok napędzającej pozytywne działania rywalizacji można też współpracować. I na to liczy zespół Posadzimy.pl. Dzięki nim zasadzono już ponad 280 tys. drzew w imieniu firm, które chcą świadomie budować proekologiczne nawyki. Wśród partnerów posadzimy.pl są też sklepy internetowe. 

– Coraz bardziej świadomi konsumenci wymagają od firm działań proekologicznych - więc jeśli te chcą się rozwijać, powinny stawiać na zrównoważony rozwój i ekologię – tłumaczy Katarzyna Bobińska-Marecka, Marketing Manager w Posadzimy.pl.

Zdecydowanie więcej do poprawy jest też w kwestii logistyki. Firmy zajmujące się handlem online muszą sporządzić mapę i przeanalizować swój łańcuch dostaw, aby zrozumieć, skąd pochodzi większość ich emisji. W ten sposób można oceniać pochodzenie towarów i metody ich transportu. Według Willa Basil-Jonesa z Plan A, organizacji zajmującej się dekarbonizacją, sklep internetowy może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet 25-krotnie. Powinien jednak kupować produkty hurtowo i przechowywać je w magazynie na terenie Unii Europejskiej, zamiast regularnie zamawiać produkty za pośrednictwem międzynarodowego transportu lotniczego. 

Na etykietach coraz popularniejsze są też informacje o śladzie węglowym, który zostawia produkt, zanim trafi do konsumentów. Choć są oni coraz bardziej świadomi, to i tak ważnym aspektem jest edukacja kupujących. Choćby przy polityce zwrotów. 

Małe i średnie firmy też muszą działać na rzecz środowiska

– Obowiązek zrównoważenia negatywnego wpływu działalności na środowisko spoczywa głównie na dużych graczach. Allegro czy Alibaba robią to również dlatego, bo to na nich kondensuje się złość klientów. Jednak to małe i średnie przedsiębiorstwa są nadal największą częścią gospodarki w większości krajów świata. Ich też dotyczy większość przepisów ograniczających udział węgla w gospodarce. Nie mogą, ot tak, odłożyć tego problemu na półkę. Działać muszą już teraz – zaznacza Wojciech Kyciak. 

Przedstawiciel eCommerce Factory przekonuje, że jednym z największych kłopotów na drodze do zrównoważonego rozwoju jest rozdrobnienie polskiej branży handlu internetowego. Podzielony rynek e-commerce w Polsce może zatem nie wytrzymać presji konkurencji. Giganci z USA czy Azji inwestują w kolejne wersje swoich marketplace’ów, ale też mogą znacznie szybciej dostosować swoje logistyczne procedury oraz każdy inny aspekt działalności do wymagań neutralności klimatu. 

Jaka jest zatem recepta? Połączenie się w jeden hub, swoistą fabrykę firm e-commerce. W ramach jednego przedsiębiorstwa łatwiej zarządzać logistyką. Choćby poprzez tworzenie optymalnych tras przewozu, inwestowanie w niskoemisyjne pojazdy czy też budowanie magazynów, które wykorzystują w pełni swoją pojemność, a energetycznie są neutralne. 

– Współpraca w ramach eCommerce Factory wzmacnia efekt skali. Jeden większy transport z rynku azjatyckiego będzie tańszy i bardziej ekologiczny od trzech mniejszych. Koszty cyfryzacji i magazynowania ponosi się raz i wspólnie, a oszczędności można przeznaczyć np. na zwiększenie udziału czystej energii na wszystkich etapach procesu sprzedaży – kończy Wojciech Kyciak z eCommerce Factory S.A.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA