REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

greenwashing
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

Gdzie zaczyna się greenwashing

REKLAMA

 Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, chcą być uznawane za proekologiczne i działające na rzecz zrównoważonego rozwoju. Taka postawa przede wszystkim jest dziś opłacalna wizerunkowo (czyli pośrednio mająca na celu generowanie wyższej sprzedaży). Oczywiście, jeśli praktyki realnie mają pozytywny wpływ na środowisko – jest to dobre, natomiast greenwashing zaczyna się wtedy, gdy cel stricte biznesowy przysłaniany jest tylko tym altruistycznym, CSR-owym, bo praktyki deklarowane rozmijają się z rzeczywistością. 

REKLAMA

Jako konsumenci czy potencjalni partnerzy biznesowi nie dajmy sobą manipulować. Udowadniane praktyki greenwashingowe, podnoszone w mediach czy na platformach społecznościowych, mają za zadanie wzbudzać czujność i sygnalizować, które zjawiska i działania zorientowane są jedynie na modne "bycie eko”. – podkreśla Tomasz Morawski, Członek Zarządu Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu w 100% zieloną energią dla biznesu. 

Jak zweryfikować, czy firma jest eko

Od czego zacząć, by zweryfikować działania interesujących nas firm, z którymi np. chcemy rozpocząć współpracę, gdy sami wdrażamy strategię ESG w pełnym tego słowa znaczeniu? 

  1. Szukaj. Jeśli jesteś na etapie researchu i zależy Ci, aby firma nie uprawiała greenwashingu, daj sobie maksymalnie dużo czasu na poszukiwania. W każdej branży konkurencja jest silna, ale w perspektywie czasu przewagę osiągną wiarygodni i stabilni partnerzy, którzy nie sięgają po nieuczciwe praktyki. 
  2. Sprawdzaj. Certyfikaty, badania, atesty - to one (gdy uzyskiwane są we właściwych laboratoriach i instytucjach) są potwierdzeniem realnych działań proekologicznych, nie obietnice i posty w social media. W przypadku energii ze źródeł odnawialnych, warto sprawdzać, czy potencjalny sprzedawca legitymuje się rzeczywiście energią wyprodukowaną w źródłach OZE, co powinno być udokumentowane gwarancją pochodzenia energii z tych właśnie źródeł. – mówi Tomasz Morawski z Reo.pl.
  3. Pytaj. Zarówno jako konsument indywidualny, jak i potencjalny partner biznesowy, masz do tego prawo. Niezależnie od tego, czy pytanie padnie w mediach społecznościowych czy zostanie wystosowane na drodze oficjalnej podczas negocjacji biznesowych, weryfikacja działań to podstawa. Przykład? Potencjalny sprzedawca energii komunikuje się jako firma „ekologiczna”, „czysta”, „zielona”. Pytajmy więc, ile procent energii REALNIE pozyskuje ze źródeł odnawialnych? 5% czy 95%? I czy ta energia nie jest przypadkiem tylko „pokolorowana” gwarancjami pochodzenia zakupionymi u pośrednika.

Najważniejsze są efekty

REKLAMA

Sprawdzając, czy nie mamy do czynienia z greenwashingiem, warto dowiedzieć się, czy firma (niezależnie od profilu działalności) realizuje w praktyce postulaty związane z efektywnością energetyczną. To dziś jeden z najważniejszych czynników mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych. Jakie technologie i systemy stosuje firma X, by optymalizować zużycie energii i racjonalnie gospodarować zasobami? Jak prezentują się niezależne oceny efektywności energetycznej w firmie X? Czy przeprowadzane są regularne audyty, a oszczędność energii finalnie zużywanej rośnie z roku na rok? 

Odpowiedzi na wszystkie pytania weryfikujące praktyki greenwashingowe, niezależnie czy dotyczą sektora FMCG, branży HORECA, produkcyjnej czy energetycznej, to nie kwestia ogólników, a długofalowej, progresywnej strategii, excela, kilku dokumentów oraz konkretnych przykładów, które podlegają weryfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Tomasz Morawski

 

Tomasz Morawski Reo.pl

Źródło zewnętrzne

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA