REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel w czasach zawirowań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy można rozwijać biznes w dobie wojny i inflacji?
Czy można rozwijać biznes w dobie wojny i inflacji?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Gdy wydawało się, że kryzys wywołany pandemią ustępuje miejsca stabilizacji, popyt się odradza i powoli znikają utrudnienia w dostawach, światową gospodarką wstrząsnęły skutki wojny. Wydarzenia te pokazały, jak bardzo gospodarki są od siebie zależne i połączone w skomplikowaną sieć relacji handlowych.

Ograniczenie ryzyka transakcyjnego

REKLAMA

Handel to złożona i dynamiczna branża, obejmująca szeroki zakres działań, od pozyskiwania towarów od producentów i przetwórców przez negocjowanie umów z nabywcami, po zarządzanie logistyką i wysyłką tych towarów. Odpowiednie podejście wymaga nie tylko znajomości przepisów i regulacji dotyczących międzynarodowego handlu, ale także zdolności do przewidywania trendów rynkowych. Jest to kluczowe w celu podejmowania decyzji odnośnie kupna lub sprzedaży towaru w najlepszym momencie i najkorzystniejszej cenie.

REKLAMA

- Ze względu na wahania w poziomach popytu i podaży, ceny surowców zmieniają się bezustannie. Należy pamiętać o wielu czynnikach wpływających na cenę, tj. zjawiska pogodowe, zmiany kursów walut, globalny wzrost gospodarczy czy koszty transportu i magazynowania. Warto mieć na uwadze ryzyko, które wiąże się z dokonywaniem transakcji, gdyż cena towaru może zmienić się w ciągu zaledwie pięciu sekund. Jest ono jednak nieodłącznym elementem każdego biznesu - mówi Łukasz Klażyński, Foodcom S.A.

Obustronne korzyści 

Efektywny obrót towarami odgrywa ważną rolę w gospodarce światowej, zapewniając producentom, eksporterom, importerom i konsumentom dostęp do produktów, których dany kraj nie jest w stanie wyprodukować (np. ze względów klimatycznych). Dlatego firmy handlowe zawierają umowy (kontrakty terminowe) z dostawcami, w których obie strony transakcji zobowiązują się do kupna lub sprzedaży towaru w wyznaczonym terminie, po z góry określonej cenie. Dzięki temu nabywcy ograniczają ryzyko jej zmiany w przyszłości, a podmioty handlowe mają możliwość zaopatrzyć swoje magazyny potrzebną ilością towaru.

Adaptacja do dynamicznych zmian 

REKLAMA

Dzisiejsza rzeczywistość przypomina stąpanie po ruchomych piaskach, gdzie każdy krok jest ryzykowny, szczególnie gdy jest gwałtowny, szybki i nieprzemyślany. W czasach zdefiniowanych przez niepewność, każda firma powinna być przygotowana na wszelkie zagrożenia i szanse, związane ze zmienną sytuacją rynkową. Pozwala to dostosować działalność do nowych warunków i szybko reagować na pojawiające się wstrząsy i wyzwania. W tym celu kluczowa jest m.in. wiedza na temat funkcjonowania rynku, globalnego łańcucha dostaw czy znajomość potrzeb i oczekiwań klientów oraz tego jak reagują oni na zmiany gospodarcze. 

- Należy nie tylko obserwować aktualne trendy, ale wnikliwie analizować wydarzenia z przeszłości oraz to jaki mają wpływ na teraźniejszość. Szczególnie w czasach dużej niestabilności rynku, rwących się łańcuchów dostaw czy problemów z dostępnością surowców, warto stawiać na współpracę z firmami zapewniającymi bezpieczeństwo biznesu – podkreśla Łukasz Klażyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Foodcom S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA