Handel w czasach zawirowań
REKLAMA
REKLAMA
Ograniczenie ryzyka transakcyjnego
REKLAMA
Handel to złożona i dynamiczna branża, obejmująca szeroki zakres działań, od pozyskiwania towarów od producentów i przetwórców przez negocjowanie umów z nabywcami, po zarządzanie logistyką i wysyłką tych towarów. Odpowiednie podejście wymaga nie tylko znajomości przepisów i regulacji dotyczących międzynarodowego handlu, ale także zdolności do przewidywania trendów rynkowych. Jest to kluczowe w celu podejmowania decyzji odnośnie kupna lub sprzedaży towaru w najlepszym momencie i najkorzystniejszej cenie.
REKLAMA
- Ze względu na wahania w poziomach popytu i podaży, ceny surowców zmieniają się bezustannie. Należy pamiętać o wielu czynnikach wpływających na cenę, tj. zjawiska pogodowe, zmiany kursów walut, globalny wzrost gospodarczy czy koszty transportu i magazynowania. Warto mieć na uwadze ryzyko, które wiąże się z dokonywaniem transakcji, gdyż cena towaru może zmienić się w ciągu zaledwie pięciu sekund. Jest ono jednak nieodłącznym elementem każdego biznesu - mówi Łukasz Klażyński, Foodcom S.A.
Obustronne korzyści
Efektywny obrót towarami odgrywa ważną rolę w gospodarce światowej, zapewniając producentom, eksporterom, importerom i konsumentom dostęp do produktów, których dany kraj nie jest w stanie wyprodukować (np. ze względów klimatycznych). Dlatego firmy handlowe zawierają umowy (kontrakty terminowe) z dostawcami, w których obie strony transakcji zobowiązują się do kupna lub sprzedaży towaru w wyznaczonym terminie, po z góry określonej cenie. Dzięki temu nabywcy ograniczają ryzyko jej zmiany w przyszłości, a podmioty handlowe mają możliwość zaopatrzyć swoje magazyny potrzebną ilością towaru.
Adaptacja do dynamicznych zmian
REKLAMA
Dzisiejsza rzeczywistość przypomina stąpanie po ruchomych piaskach, gdzie każdy krok jest ryzykowny, szczególnie gdy jest gwałtowny, szybki i nieprzemyślany. W czasach zdefiniowanych przez niepewność, każda firma powinna być przygotowana na wszelkie zagrożenia i szanse, związane ze zmienną sytuacją rynkową. Pozwala to dostosować działalność do nowych warunków i szybko reagować na pojawiające się wstrząsy i wyzwania. W tym celu kluczowa jest m.in. wiedza na temat funkcjonowania rynku, globalnego łańcucha dostaw czy znajomość potrzeb i oczekiwań klientów oraz tego jak reagują oni na zmiany gospodarcze.
- Należy nie tylko obserwować aktualne trendy, ale wnikliwie analizować wydarzenia z przeszłości oraz to jaki mają wpływ na teraźniejszość. Szczególnie w czasach dużej niestabilności rynku, rwących się łańcuchów dostaw czy problemów z dostępnością surowców, warto stawiać na współpracę z firmami zapewniającymi bezpieczeństwo biznesu – podkreśla Łukasz Klażyński.
Źródło: Foodcom S.A.
REKLAMA
REKLAMA