REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfrowa rewolucja w handlu: 70 proc. zautomatyzowanych zadań do 2025 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Handel wkrótce zautomatyzowany
Handel wkrótce zautomatyzowany
STELLANTIS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż w internecie zyskuje na popularności, ale sklepy fizyczne nadal są ważne. Jeśli sprzedawcy chcą radzić sobie na coraz trudniejszym rynku, muszą podejmować śmiałe kroki w kierunku cyfryzacji. Badania pokazują, że to, czy firma przetrwa na rynku, będzie zależało głównie od jej wydajności, a tej nie można osiągnąć bez inwestycji w odpowiednie narzędzia IT. 

Cyfrowa transformacja nieuchronna w handlu

Jak wynika z raportu Incosiv i Verizon „Retail Study 2023”, sprzedawcy muszą przyjąć zasady cyfrowej transformacji i dostosowywać swoje kanały sprzedaży do nowych okoliczności. To, że sklepy online potrzebują ciągłych udoskonaleń, jest oczywiste: konsumenci, zwłaszcza przedstawiciele najmłodszych grup, coraz chętniej kupują w ten sposób, mają też coraz większe oczekiwania. Producenci muszą zadbać o to, by witryny internetowe i aplikacje zakupowe nie rozczarowywały klientów. Kupować ma się  łatwo i sprawnie, nie zaszkodzi też wirtualna przymierzalnia, czy możliwość dopasowania mebla lub dodatków do wnętrza. Konsumenci przyzwyczaili się też do różnych technik rekomendacji, które stosują sklepy w celu zachęcenia ich do dodatkowych zakupów. Stąd rosnąca popularność wykorzystywania algorytmów opartych na Sztucznej Inteligencji. Dotyczy to także sklepów stacjonarnych.

REKLAMA

Co zrobić, żeby sklep się podobał?

REKLAMA

Chociaż sprzedawcy z obu sfer - stacjonarnej i online - zgłaszają ogólne zadowolenie klientów z obsługi, to cyfrowi konsumenci wykazują wyższy stopień satysfakcji. Więcej właścicieli e-sklepów niż sklepów tradycyjnych przyznaje, że ich strategie ulepszające obsługę klienta przynoszą pozytywne rezultaty. Jedynie 25 proc. reprezentantów handlu stacjonarnego jest usatysfakcjonowanych z digitalizacji swojego biznesu, w porównaniu do 60 proc. sprzedawców online. Wniosek? Detaliści czują potrzebę zwiększenia efektywności operacyjnej w swoich sklepach stacjonarnych. Co mogą zrobić, aby ich klienci bardziej docenili starania o ich doświadczenia zakupowe? 

– Propozycji wdrożeń technologicznych w sklepie pod kątem budowania doświadczeń kupujących już dziś jest sporo, a ich lista stale się wydłuża. Może to być cyfrowe, interaktywne oznakowanie produktów, rozbudowanie funkcji aplikacji mobilnej o wskazówki dotyczące drogi w sklepie do konkretnego produktu, spersonalizowane promocje czy możliwość skanowania i opłacenia zakupów za pomocą smartfona – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z firmy Sagra Technology.

 – Warto podkreślić, że rozwiązania te mają dodatkowe znaczenie dla poprawy wydajności, co jest dziś dla handlowców ogromną wartością. Wszystko, co usprawnia zakupy klientom, wpływa również na poprawę płynności procesów w samym sklepie, np. odciążając pracowników z części zadań – dodaje ekspert. 

Według raportu, w 2025 roku już prawie wszyscy detaliści mają posiadać terminale samoobsługowe, zwłaszcza w sklepach spożywczych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2023: doświadczenie ustępuje miejsca wydajności 

REKLAMA

Handlowcy skupiają się na usprawnieniu operacji i zwiększeniu wydajności. Trend ten wynika m.in. z problemów związanych z dostępnością siły roboczej czy zakłóceniami w łańcuchu dostaw. W jakie technologie detaliści będą w 2023 roku inwestowali najwięcej? Według raportu, będą to narzędzia poprawiające zarządzanie zapasami (92 proc.), uefektywniające operacje (86 proc.) i zwiększające produktywność pracowników sklepów (82 proc.).  

Potrzebę zwiększenia inwestycji technologicznych w powyższych obszarach potwierdza odnotowany w badaniu spadek zadowolenia z wydajności operacyjnej sklepu i produktywności pracowników w 2022 roku. Dlatego dziś sprzedawcy powinni bardziej skupić się na poprawie wydajności niż kolejnych innowacjach związanych z doświadczeniami zakupowymi klientów. Choć oczywiście, jak pokazuje badanie, nadal jest to istotne dla handlowców, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów specjalistycznych.   

Perspektywy wdrożenia: Efektywność operacyjna 

Detaliści coraz chętniej inwestują w technologie zwiększające efektywność operacyjną, chcą tym samym usprawnić procesy i zmniejszyć koszty. Jednym z priorytetów stała się poprawa zarządzania zapasami w czasie rzeczywistym.  Wzrośnie również wykorzystanie sztucznej inteligencji do usprawnienia operacji, przewiduje się, że do 2025 roku aż 9-krotnie.

– W obliczu problemów z płynnością łańcucha dostaw handlowcy skupiają swoje technologiczne inwestycje w rozwiązania poprawiające płynność i efektywność operacji. Nie powinno to dziwić, bo doświadczenia z ostatnich kilku lat dobitnie pokazały firmom, jaki wpływ ma chociażby ograniczona dostępność pracowników na zaopatrzenie, porządek na półkach czy jakość obsługi klientów. Duże znaczenie będą tutaj miały rozwiązania wykorzystujące inteligentne algorytmy – tłumaczy Adam Sienkiewicz.

Automatyzacja pracy 

Wdrożenia związane z robotami wspierającymi klientów w zakupach to nadaj raczej pojedyncze ciekawostki, ale wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych kilku lat ich wykorzystanie będzie rosło, szczególnie w sklepach spożywczych. Urządzenia te mogą być wykorzystywane m.in. do uzupełniania zapasów na półkach oraz kompletowania i pakowania produktów, poprawiając wydajność operacyjną i zmniejszając koszty pracy. 

Według raportu „Retail Study 2023”, detaliści z branży spożywczej oczekują, że liczba zautomatyzowanych zadań w sklepach wzrośnie z 22 proc. w 2022 roku do 71 proc. w 2025. W przypadku sklepów specjalistycznych w 2022 roku zautomatyzowanych zadań było 34 proc., w 2025 ma to być 70 proc. Wzrost ten będzie skutkował zmniejszeniem zapotrzebowania na personel w sklepach, ale nie będzie to rewolucyjna redukcja. Z raportu wynika, że handel czeka zmniejszenie zatrudnienia w sklepach o 13 proc. Jednak nie wszyscy planują zwolnienia, bo co piaty właściciel sklepu twierdzi, że dzięki wdrożeniom przesunie swoich pracowników do innych zadań, skupionych m.in. na poprawie doświadczeń klientów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA