REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfrowa rewolucja w handlu: 70 proc. zautomatyzowanych zadań do 2025 roku

Handel wkrótce zautomatyzowany
Handel wkrótce zautomatyzowany
STELLANTIS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż w internecie zyskuje na popularności, ale sklepy fizyczne nadal są ważne. Jeśli sprzedawcy chcą radzić sobie na coraz trudniejszym rynku, muszą podejmować śmiałe kroki w kierunku cyfryzacji. Badania pokazują, że to, czy firma przetrwa na rynku, będzie zależało głównie od jej wydajności, a tej nie można osiągnąć bez inwestycji w odpowiednie narzędzia IT. 

Cyfrowa transformacja nieuchronna w handlu

Jak wynika z raportu Incosiv i Verizon „Retail Study 2023”, sprzedawcy muszą przyjąć zasady cyfrowej transformacji i dostosowywać swoje kanały sprzedaży do nowych okoliczności. To, że sklepy online potrzebują ciągłych udoskonaleń, jest oczywiste: konsumenci, zwłaszcza przedstawiciele najmłodszych grup, coraz chętniej kupują w ten sposób, mają też coraz większe oczekiwania. Producenci muszą zadbać o to, by witryny internetowe i aplikacje zakupowe nie rozczarowywały klientów. Kupować ma się  łatwo i sprawnie, nie zaszkodzi też wirtualna przymierzalnia, czy możliwość dopasowania mebla lub dodatków do wnętrza. Konsumenci przyzwyczaili się też do różnych technik rekomendacji, które stosują sklepy w celu zachęcenia ich do dodatkowych zakupów. Stąd rosnąca popularność wykorzystywania algorytmów opartych na Sztucznej Inteligencji. Dotyczy to także sklepów stacjonarnych.

REKLAMA

Co zrobić, żeby sklep się podobał?

REKLAMA

Chociaż sprzedawcy z obu sfer - stacjonarnej i online - zgłaszają ogólne zadowolenie klientów z obsługi, to cyfrowi konsumenci wykazują wyższy stopień satysfakcji. Więcej właścicieli e-sklepów niż sklepów tradycyjnych przyznaje, że ich strategie ulepszające obsługę klienta przynoszą pozytywne rezultaty. Jedynie 25 proc. reprezentantów handlu stacjonarnego jest usatysfakcjonowanych z digitalizacji swojego biznesu, w porównaniu do 60 proc. sprzedawców online. Wniosek? Detaliści czują potrzebę zwiększenia efektywności operacyjnej w swoich sklepach stacjonarnych. Co mogą zrobić, aby ich klienci bardziej docenili starania o ich doświadczenia zakupowe? 

– Propozycji wdrożeń technologicznych w sklepie pod kątem budowania doświadczeń kupujących już dziś jest sporo, a ich lista stale się wydłuża. Może to być cyfrowe, interaktywne oznakowanie produktów, rozbudowanie funkcji aplikacji mobilnej o wskazówki dotyczące drogi w sklepie do konkretnego produktu, spersonalizowane promocje czy możliwość skanowania i opłacenia zakupów za pomocą smartfona – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z firmy Sagra Technology.

 – Warto podkreślić, że rozwiązania te mają dodatkowe znaczenie dla poprawy wydajności, co jest dziś dla handlowców ogromną wartością. Wszystko, co usprawnia zakupy klientom, wpływa również na poprawę płynności procesów w samym sklepie, np. odciążając pracowników z części zadań – dodaje ekspert. 

Według raportu, w 2025 roku już prawie wszyscy detaliści mają posiadać terminale samoobsługowe, zwłaszcza w sklepach spożywczych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2023: doświadczenie ustępuje miejsca wydajności 

REKLAMA

Handlowcy skupiają się na usprawnieniu operacji i zwiększeniu wydajności. Trend ten wynika m.in. z problemów związanych z dostępnością siły roboczej czy zakłóceniami w łańcuchu dostaw. W jakie technologie detaliści będą w 2023 roku inwestowali najwięcej? Według raportu, będą to narzędzia poprawiające zarządzanie zapasami (92 proc.), uefektywniające operacje (86 proc.) i zwiększające produktywność pracowników sklepów (82 proc.).  

Potrzebę zwiększenia inwestycji technologicznych w powyższych obszarach potwierdza odnotowany w badaniu spadek zadowolenia z wydajności operacyjnej sklepu i produktywności pracowników w 2022 roku. Dlatego dziś sprzedawcy powinni bardziej skupić się na poprawie wydajności niż kolejnych innowacjach związanych z doświadczeniami zakupowymi klientów. Choć oczywiście, jak pokazuje badanie, nadal jest to istotne dla handlowców, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów specjalistycznych.   

Perspektywy wdrożenia: Efektywność operacyjna 

Detaliści coraz chętniej inwestują w technologie zwiększające efektywność operacyjną, chcą tym samym usprawnić procesy i zmniejszyć koszty. Jednym z priorytetów stała się poprawa zarządzania zapasami w czasie rzeczywistym.  Wzrośnie również wykorzystanie sztucznej inteligencji do usprawnienia operacji, przewiduje się, że do 2025 roku aż 9-krotnie.

– W obliczu problemów z płynnością łańcucha dostaw handlowcy skupiają swoje technologiczne inwestycje w rozwiązania poprawiające płynność i efektywność operacji. Nie powinno to dziwić, bo doświadczenia z ostatnich kilku lat dobitnie pokazały firmom, jaki wpływ ma chociażby ograniczona dostępność pracowników na zaopatrzenie, porządek na półkach czy jakość obsługi klientów. Duże znaczenie będą tutaj miały rozwiązania wykorzystujące inteligentne algorytmy – tłumaczy Adam Sienkiewicz.

Automatyzacja pracy 

Wdrożenia związane z robotami wspierającymi klientów w zakupach to nadaj raczej pojedyncze ciekawostki, ale wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych kilku lat ich wykorzystanie będzie rosło, szczególnie w sklepach spożywczych. Urządzenia te mogą być wykorzystywane m.in. do uzupełniania zapasów na półkach oraz kompletowania i pakowania produktów, poprawiając wydajność operacyjną i zmniejszając koszty pracy. 

Według raportu „Retail Study 2023”, detaliści z branży spożywczej oczekują, że liczba zautomatyzowanych zadań w sklepach wzrośnie z 22 proc. w 2022 roku do 71 proc. w 2025. W przypadku sklepów specjalistycznych w 2022 roku zautomatyzowanych zadań było 34 proc., w 2025 ma to być 70 proc. Wzrost ten będzie skutkował zmniejszeniem zapotrzebowania na personel w sklepach, ale nie będzie to rewolucyjna redukcja. Z raportu wynika, że handel czeka zmniejszenie zatrudnienia w sklepach o 13 proc. Jednak nie wszyscy planują zwolnienia, bo co piaty właściciel sklepu twierdzi, że dzięki wdrożeniom przesunie swoich pracowników do innych zadań, skupionych m.in. na poprawie doświadczeń klientów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA