REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza: wyższa dynamika cen żywności i napojów przyczyną wzrostu inflacji w lutym

Subskrybuj nas na Youtube
ceny żywności rosną
ceny żywności rosną
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główną przyczyną wzrostu inflacji w lutym była wyższa dynamika cen żywności i napojów bezalkoholowych wynikająca m.in. z efektu niskiej bazy sprzed roku związanego z obniżką VAT na żywność.

Dane GUS o cenach w lutym 

W środę Główny Urząd Statystyczny poinformował, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2023 r. wzrosły rdr o 18,4 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny wzrosły o 1,2 proc. W styczniu, po przeszacowaniu koszyka wag, ceny rdr wzrosły o 16,6 proc., a mdm wzrosły o 2,5 proc. Wcześniej GUS podawał, że w styczniu ceny rdr wzrosły o 17,2 proc., a mdm wzrosły o 2,4 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Według ekonomisty Credit Agricole główną przyczyną wzrostu inflacji w lutym była wyższa dynamika cen żywności i napojów bezalkoholowych (24,0 proc. rdr w lutym wobec 20,6 proc. w styczniu), co - jak zaznaczył - w znacznym stopniu wynikało z efektu niskiej bazy sprzed roku związanego z obniżką VAT na żywność.

Olipra zwrócił uwagę na wyraźnie wyższą dynamika cen warzyw (22,3 proc. rdr w lutym wobec 14,3 proc. w styczniu), będącą - jak wskazał - efektem silnego wzrostu cen warzyw importowanych o tej porze roku przede wszystkim z krajów Europy Południowej i Afryki Północnej, gdzie fala chłodów obniżyła zbiory. Dodał, że czynnikami oddziałującymi w kierunku wzrostu cen są też wyraźnie wyższe koszty produkcji warzyw i owoców (wzrost cen nawozów i środków ochrony roślin oraz energii) i transportu.

"Istotnym czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia dynamiki cen w kategorii +żywność i napoje bezalkoholowe+ było również wyższe tempo wzrostu cen wieprzowiny (33,5 proc. rdr w lutym wobec 26,1 proc. w styczniu), będące skutkiem ożywienia popytu na wieprzowinę w warunkach silnego spadku produkcji trzody chlewnej w UE" - przekazał w komentarzu.

Wiele czynników sprzyjających inflacji 

REKLAMA

Ekspert CA wskazał, że w kierunku wzrostu inflacji w lutym oddziaływała także wyższa dynamika cen w kategoriach "paliwa" (30,8 proc. wobec 18,8 proc.) oraz "nośniki energii" (31,1 proc. wobec 29,7 proc.), co - podobnie jak w przypadku żywności i napojów - w znacznym stopniu wynikało z efektów niskiej bazy sprzed roku związanych z wprowadzeniem Tarczy Antyinflacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Jakuba Olipry do zwiększenia inflacji przyczyniła się ponadto wyższa inflacja bazowa, która wzrosła w lutym do 11,9 proc. rdr wobec 11,7 proc. w styczniu. Wskazał, że wzrost inflacji bazowej wynikał z wyższej dynamiki cen w kategoriach "łączność" (efekt wyższych cen usług telekomunikacyjnych), "napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe" (efekt wyższych cen zarówno alkoholu jak i wyrobów tytoniowych), "inne wydatki na towary i usługi" (głównie za sprawą wyższej dynamiki cen artykułów higieny osobistej i kosmetyków) oraz "użytkowanie mieszkania – po wyłączeniu nośników energii" (efekt wyższej dynamiki cen zaopatrywania w wodę oraz wywozu śmieci).

Utrzymuje się presja inflacyjna 

"Dane o inflacji bazowej wskazują w naszej ocenie na utrzymującą się szeroką presję inflacyjną w polskiej gospodarce" - zaznaczył ekonomista banku.

GUS opublikował również zrewidowane wagi w koszyku konsumenckim, które odzwierciedlają strukturę wydatków w budżetach gospodarstw domowych w 2022 r. Na szczególną uwagę - zdaniem Olipry - zasługuje wzrost udziału wydatków na kategorie szczególnie silnie dotknięte wzrostem cen, m.in. "żywność i napoje bezalkoholowe" (27,01 proc. w 2022 r. wobec 26,59 proc. w 2021 r.), "użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii" (19,63 proc. wobec 19,33 proc.) oraz "transport" (9,92 proc. wobec 9,54 proc.).

Jak ocenił, dane wskazują, że z uwagi na podstawowy charakter tych dóbr gospodarstwa domowe starały utrzymywać ich konsumpcję na niezmienionym poziomie, co odbywało się kosztem wydatków na inne kategorie, m.in. "napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe", "odzież i obuwie" czy też "wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego".

Analityk zauważył, że mimo iż w koszyku konsumenckim wzrosły wydatki w kategorii "rekreacja i kultura" (6,14 proc. w 2022 r. wobec 6,07 proc. w 2021 r.) oraz "restauracje i hotele" (5,11 proc. wobec 4,77 proc.), to nie powróciły one jeszcze do poziomów sprzed wybuchu pandemii COVID-19.

"Wartość inflacji za styczeń została zrewidowana w lutym aż o 0,6 pkt. proc. z 17,2 proc. do 16,6 proc., co w naszej ocenie było efektem istotnych rewizji w koszyku konsumenckim. Uważamy, że gospodarstwa domowe silnie ograniczały udział wydatków na produkty i usługi charakteryzujące się wyjątkowo silnym wzrostem cen, zastępując je innymi, o ile było to możliwe" - dodał.

Maksimum lokalne inflacji?

Olipra wskazał, że z największą rewizją mieliśmy do czynienia w przypadku cen nośników energii, gdzie tempo wzrostu cen ostatecznie obniżyło się do 29,7 proc. rdr wobec 31,1 proc. w grudniu. "W naszej ocenie mogło to wynikać ze spadku udziału opału w koszyku inflacyjnym, który w 2022 r. był najsilniej drożejącą kategorią w całym koszyku. Podobnie w dół zrewidowana została dynamika cen w kategoriach +żywność i napoje bezalkoholowe+ oraz +napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe+" - podkreślił ekonomista Credit Agricole.

"Podtrzymujemy naszą ocenę, że w lutym inflacja osiągnęła swoje maksimum lokalne" - zaznaczył Jakub Olipra. "W połączeniu z wyraźną rewizją w dół danych o inflacji w styczniu, ze względu na niższy punkt startowy dostrzegamy ryzyko w dół dla naszej ścieżki inflacji w kolejnych miesiącach zakładającej stopniowy spadek inflacji do 7,1 proc. rdr w grudniu br." - podsumował analityk banku. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA