REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności Polaków – jak odkładamy środki finansowe?

oszczędności struktura
oszczędności struktura
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Prawie dwie trzecie (63%) Polaków zaoszczędziło w 2022 roku. Jest to niewielki spadek w porównaniu z 2021 r. – o 5 p.p. Podobnie jak w poprzednich latach, jedynie co trzeci badany (35%) zdecydował się zainwestować w 2022 roku – wynika z badania. 

Kluczowym czynnikiem inflacja 

Przełożenie na zachowania Polaków w zakresie wydatkowania, oszczędzania i inwestowania w dużej mierze miała galopująca inflacja, widmo recesji oraz rosnące stopy procentowe – priorytetem pozostawały codzienne zakupy.

REKLAMA

Komu udało się zaoszczędzić?  

REKLAMA

Pomimo roku pełnego niepewności oraz zmienności na rynkach finansowych Polacy dostrzegli potrzebę odkładnia swoich środków finansowych. Aż 63% respondentów zaoszczędziło w ubr. – wynika z badania przeprowadzonego przez Opinia24. Ponownie, liderami byli najmłodsi Polacy.

Aż 82% badanych w wieku 18-24 lata zadeklarowało odłożenie oszczędności w 2022 roku (jest to spadek o jedyne 3 p.p. względem 2021 roku). Wynik ten może być efektem mniejszych zobowiązań finansowych wśród najmłodszych respondentów. Najnowszy raport Biura Informacji Kredytowej wskazuje, że osoby do 25 roku życia stanowią tylko 5,2% wśród wszystkich kredytobiorców w roku 2022 (według liczby udzielonych kredytów mieszkaniowych).

W nieco starszym przedziale (25-34 lata) procent osób oszczędzających również utrzymuje się wysoko względem ogółu społeczeństwa, bo na poziomie 75%. 

Pozostałe grupy wiekowe również zabezpieczały swoją przyszłość. 57% ankietowanych w przedziale 35-44 lata odłożyło środki finansowe, podobnie grupa 45-54 lata (64%), 55-64 lata (56%) i 65+ (51%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak entuzjazmu do inwestowania oszczędności 

Według badania jedynie 35% osób postanowiło zainwestować swoje oszczędności. Zdecydowanym liderem wśród wybieranych rozwiązań były lokaty (41%), które górowały nad pozostałymi rozwiązaniami. Inwestujący wybierali głównie również: akcje na giełdzie (16%) oraz fundusze inwestycyjne (16%), Obligacje Skarbu Państwa (15%), a także złoto (14%). Co ciekawe, zakup nieruchomości (12%) znalazł się daleko za czołówką – częściej wskazywane były nawet kryptowaluty (13%). 

Królują lokaty 

Polacy nadal uwielbiają lokaty, jednak w 2022 roku ich przewaga znacznie wzrosła w porównaniu z 2021 rokiem – bo aż o 15 p.p. Widoczny spadek nastąpił natomiast w przypadku nieruchomości, które jeszcze w 2021 roku znajdowały się na drugim miejscu zestawienia TOP3 wyborów inwestycyjnych Polaków. Na przestrzeni roku zainteresowanie tą pozycją zmalało o 8 p.p. – wskazuje Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex. Nic jednak dziwnego. Przez prawie cały ubr. mieliśmy do czynienia z rosnącymi stopami procentowymi – cykl ich wzrostów zakończył się na poziomie 6,75%, co zdecydowanie odstraszało potencjalnych zainteresowanych. Potwierdzają to najnowsze dane BIK za 2022 rok, według nich o prawie połowę spadła wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych (-49,1 proc.) – dodaje. 

Źródło: Tavex

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA