REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa pasażerów podróżujących autobusami w UE

prawa pasażerów autobusów w UE
prawa pasażerów autobusów w UE

REKLAMA

REKLAMA

Pasażerowie i przewoźnicy autokarowi wiedzieć powinni, że od 1 marca 2013 r. w obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 181/2011 dotyczące praw pasażerów autobusów i autokarów, które podróżującym tymi środkami transportu zapewnia nowe prawa w całej UE. W rozporządzeniu ustanowiono podstawowe prawa podróżnych, a na przewoźników autobusowych i autokarowych oraz na zarządców terminali nałożono szereg obowiązków związanych z odpowiedzialnością wobec pasażerów.

Każdego roku autobusami i autokarami podróżuje w UE ok. 70 mln osób i liczba ta rośnie.

REKLAMA

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: „Dotrzymaliśmy obietnicy: dzięki temu rozporządzeniu unijne prawa pasażerów dotyczą teraz również transportu autobusowego i autokarowego. Unia Europejska jest pierwszym miejscem na świecie, w którym obowiązuje pełen zbiór praw pasażerów dotyczący wszystkich środków transportu”.

Rozporządzenie dotyczące transportu autobusowego i autokarowego zawiera podobne prawa pasażerów, jak w przypadku transportu lotniczego, kolejowego i wodnego, a mianowicie:

- niedyskryminację ze względu na obywatelstwo w odniesieniu do cen przejazdu i innych warunków umownych;

REKLAMA

- niedyskryminujące traktowanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Obejmuje to zwłaszcza bezpłatną pomoc zarówno na wyznaczonych terminalach autobusowych, jak i w autobusach i autokarach, a także odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie sprzętu służącego tym osobom do poruszania się;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpowiednie informacje dostępne dla wszystkich pasażerów przed podróżą i w jej trakcie, jak również ogólne informacje dotyczące praw pasażerów zamieszczane na terminalach autobusowych oraz w internecie;

- zwrot pełnego kosztu biletu lub zmianę trasy w przypadku nadkompletu bądź odwołania lub opóźnienia przejazdu o ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- oprócz zwrotu pełnego kosztu biletu w przypadku nadkompletu, odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 2 godziny w stosunku do planowanej godziny odjazdu – odszkodowanie w wysokości 50 proc. ceny biletu, jeżeli przewoźnik autobusowy lub autokarowy nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem kosztu a zmianą trasy (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- odpowiednią pomoc (przekąski, posiłki, napoje oraz ewentualne zakwaterowanie) w razie odwołania lub opóźnienia wynoszącego ponad 90 minut w przypadku podróży o czasie dłuższym niż trzy godziny (dotyczy to wyłącznie przejazdów na trasach przekraczających 250 km);

- odszkodowanie w związku ze śmiercią, odniesieniem obrażeń bądź utratą lub uszkodzeniem bagażu, jeżeli ich przyczyną jest wypadek drogowy;

- mechanizm rozpatrywania skarg ustanowiony przez przewoźników autobusowych i autokarowych oraz dostępny wszystkim pasażerom;

- ustanowienie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim UE, które będą egzekwować stosowanie rozporządzenia i które mogą, w razie potrzeby, nakładać kary.

„Podatek śmieciowy”- co warto wiedzieć

W Biedronce zapłacisz smartfonem już w I połowie 2013 roku

Dofinansowanie do sprzedaży produktów na rynku unijnym


REKLAMA

Zanim Komisja Europejska postanowiła pięć lat temu przedstawić wniosek dotyczący praw pasażerów autobusów i autokarów, w większości państw członkowskich nie obowiązywała odpowiednia umowa międzynarodowa, a żadne przepisy unijne nie regulowały kwestii ogólnych praw związanych z tym środkiem transportu.

Przyjęcie rozporządzenia w 2011 r., które dotyczy praw pasażerów autobusów i autokarów, oznacza, że zakończono proces tworzenia unijnych ram prawnych dla użytkowników wszystkich środków transportu. Obecnie UE stanowi pierwszy na świecie obszar, gdzie obowiązują zintegrowane prawa pasażerów: przemieszczając się na terenie UE, pasażerowie są objęci ochroną bez względu na to, czy podróżują samolotem, koleją, statkiem, autobusem czy autokarem.

Jesienią 2013 r. odbędzie się pierwsze spotkanie Komisji Europejskiej z organami krajowymi poświęcone koordynacji stosowania przepisów w dziedzinie praw pasażerów autobusów i autokarów.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004.

Strona internetowa Komisji Europejskiej Prawa pasażera w zasięgu ręki.

Pobierz aplikację dotyczącą praw pasażerów, dostępną na wszystkich platformach mobilnych (wkrótce będzie ona obejmować prawa pasażerów transportu autobusowego i autokarowego oraz wodnego).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA