REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja Europejska walczy z bezrobociem w UE

bezrobocie w UE, tworzenie nowych miejsca pracy
bezrobocie w UE, tworzenie nowych miejsca pracy

REKLAMA

REKLAMA

18 kwietnia 2012 r. Komisja Europejska ogłosiła szereg konkretnych propozycji służących tworzeniu miejsc pracy w państwach UE. To reakcja KE na rekordowe poziomy bezrobocia w UE i niekorzystne prognozy gospodarcze na nadchodzące miesiące.

W swojej propozycji Komisja skupia się na tworzeniu miejsc pracy dzięki działaniom po stronie popytu, udzielając pomocy państwom członkowskim w tworzeniu zachęt do zatrudniania poprzez zmniejszanie związanych z zatrudnieniem obciążeń podatkowych lub intensywniejsze wspieranie nowych przedsiębiorstw.

REKLAMA

Komisja określiła także obszary, które mają największy potencjał zatrudnienia: zielona gospodarka, sektor usług zdrowotnych i TIK (chodzi o działalność gospodarczą z zakresu teleinformatyki, a nawet elektroniki).

REKLAMA

Przewodniczący Barroso powiedział: „Aby obniżyć nieakceptowalnie wysoki poziom bezrobocia, Europa potrzebuje strategii w zakresie tworzenia miejsc pracy. Unia Europejska dysponuje ogromnym niewykorzystanym potencjałem w tym zakresie. W nadchodzących latach w sektorach zielonej gospodarki, zdrowia i nowych technologii stworzone zostanie łącznie ponad 20 mln miejsc pracy. Państwa członkowskie muszą wykorzystać te możliwości poprzez mobilizację istniejących zasobów i stymulowanie swoich rynków pracy w ścisłej współpracy z partnerami społecznymi. Działając wspólnie możemy tego dokonać.”

Prezentując w Strasburgu nowy pakiet, unijny komisarz László Andor, odpowiedzialny za zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne, stwierdził: „Aktualne dramatycznie wysokie poziomy bezrobocia w UE nie mogą być akceptowane; tworzenie miejsc pracy musi stać się rzeczywistym priorytetem Europy.” Po czym dodał: „Jeżeli chcemy na nowo osiągnąć wzrost gospodarczy i poradzić sobie z zasadniczymi zmianami strukturalnymi, takimi jak przechodzenie do zielonej gospodarki, starzenie się społeczeństwa i zmiany technologiczne, Unia Europejska musi dysponować dynamicznym i zapewniającym włączenie społeczne europejskim rynkiem pracy”.

Oddelegowanie do pracy za granicę w krajach UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezrobocie wśród młodych ludzi problemem na skalę europejską

Jak ubiegać się o zasiłek w UE

1. W pakiecie na rzecz zatrudnienia wzywa się państwa członkowskie do wzmocnienia ich krajowych polityk zatrudnienia. Pakiet zawiera w szczególności adresowane do państw członkowskich propozycje:

- stworzenia warunków sprzyjających tworzeniu miejsc pracy i popytu na pracę, takich jak skutkujące tworzeniem nowych miejsc pracy subsydia związane z zatrudnianiem, przenoszenie obciążeń podatkowych z zatrudnienia na obszar środowiska naturalnego (neutralny wpływ na budżet) lub wspieranie samozatrudnienia;

REKLAMA

- wykorzystania obszarów o dużym potencjale zatrudnienia, takich jak zielona gospodarka, w których do 2020 r. można stworzyć 20 mln miejsc pracy, włączenia zatrudnienia w tej branży do krajowych planów zwiększania zatrudnienia oraz zwiększenia wiedzy o zielonych umiejętnościach;

- poprawy planowania i prognozowania zatrudnienia w sektorze zdrowia, w celu lepszego dopasowania popytu i podaży pracowników służby zdrowia, oferując im równocześnie długoterminowe perspektywy zatrudnienia i pobudzając wymianę informacji na temat innowacyjnych i skutecznych strategii zatrudnienia i zatrzymywania tych pracowników. Komisja rozpoczęła także konsultacje poświęcone perspektywom zatrudnienia w sektorze usług osobistych i dla gospodarstw domowych;

- wspierania zwiększania liczby miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji w zakresie TIK oraz promowania rozwijania umiejętności cyfrowych wśród pracowników.

2. Komunikat określa także kluczowe obszary wymagające przeprowadzenia reform w celu zdynamizowania rynków pracy oraz sprawienia by w większym stopniu sprzyjały one włączeniu społecznemu i tym samym były bardziej odporne na zmiany gospodarcze.

Propozycje te obejmują:

- wykorzystanie doświadczeń płynących z kryzysu, takich jak wspieranie elastyczności poszczególnych podmiotów w celu zmniejszenia niepewności zatrudnienia i obciążeń podatkowych;

- ustalenie trwałych wynagrodzeń na odpowiednim poziomie i unikanie pułapek związanych ze zbyt niskim poziomem wynagrodzeń;

- zapewnienie odpowiednich porozumień dotyczących umów w celu zapobiegania nadmiernemu wykorzystywaniu niestandardowych rodzajów umów; Komisja podkreśla także konieczność dania szansy młodym ludziom oraz rozwijania uczenia się przez całe życie, które jest podstawą bezpieczeństwa zatrudnienia i wydajności;

- w kontekście 4 mln nieobsadzonych miejsc pracy w UE pakiet na rzecz zatrudnienia zachęca do większych inwestycji w umiejętności, aby zaradzić niedopasowaniu umiejętności na europejskich rynkach pracy, a także lepiej przewidywać zapotrzebowanie na umiejętności. W pakiecie przedstawiono konkretne instrumenty na rzecz poprawy uznawania umiejętności i kwalifikacji oraz zbliżenia środowiska edukacji i świata pracy.

3. Celem pakietu na rzecz zatrudnienia jest także stworzenie prawdziwego unijnego rynku pracy:

- w celu zwiększenia mobilności pracowników Komisja jest w pełni zaangażowana w usunięcie praktycznych i prawnych przeszkód w swobodnym przepływie pracowników, takich jak ułatwienie przenoszenia praw emerytalnych, sposób opodatkowania pracowników transgranicznych lub świadomość w zakresie praw i obowiązków. Wzywa ona państwa członkowskie do umożliwienia przenoszenia za granicę zasiłków dla bezrobotnych poszukujących pracy w innym państwie (na maksymalny okres 6 miesięcy). Komisja zdecydowanie wzywa także państwa członkowskie do zniesienia ograniczeń w dostępie do rynku pracy dla pracowników pochodzących z Bułgarii i Rumunii oraz do dopuszczenia obywateli innych państw członkowskich do stanowisk pracy w służbie publicznej;

- w celu lepszego dopasowania miejsc pracy i osób poszukujących pracy, pakiet zawiera propozycję przekształcenia portalu internetowego dla osób poszukujących pracy EURES w prawdziwe europejskie narzędzie pośrednictwa pracy i rekrutacji oraz przewiduje opracowanie (do 2013 r.) innowacyjnego systemu samoobsługowych aplikacji online, które pozwolą użytkownikom na dostęp w czasie rzeczywistym do czytelnej mapy ofert pracy w Europie.

4. Pakiet na rzecz zatrudnienia otwiera ponadto drogę do większej koordynacji i monitorowania polityk zatrudnienia na poziomie UE, zgodnie z zarządzaniem gospodarczym UE.

Począwszy od 2013 r. Komisja planuje wprowadzić w ramach europejskiego semestru tablicę wyników, która pozwoli śledzić postępy państw członkowskich w realizacji ich krajowych planów zwiększania zatrudnienia.

Aby zwiększyć zaangażowanie krajowych i unijnych partnerów społecznych w tworzenie polityki zatrudnienia, Komisja przedstawiła plany wymiany opinii i monitorowania zmian zarobków na poziomie UE.

W pakiecie podkreślono ponadto związek między strategią a instrumentami finansowymi UE (takimi jak Europejski Fundusz Społeczny) w procesie wspierania priorytetów i reform w obszarze zatrudnienia poszczególnych państw.

Aby jeszcze bardziej zmobilizować wszystkich partnerów do realizacji zapowiedzianych środków, pakiet zostanie poddany dyskusji na poświęconej zatrudnieniu konferencji wysokiego szczebla, która odbędzie się w dniach 6-7 września.

Pakiet na rzecz zatrudnienia zawiera komunikat Komisji w sprawie polityki „W kierunku odnowy gospodarczej sprzyjającej zatrudnieniu” oraz dziewięć dokumentów roboczych służb Komisji, z których dwa są dokumentami do dyskusji:

Wszystkie dokumenty, także dokumenty robocze służb Komisji, są dostępne na stronie internetowej KE

Monitorowanie społecznych skutków kryzysu - badania opinii publicznej w Unii Europejskiej.

Strona internetowa DG EMPL poświęcona strategii na rzecz zatrudnienia.

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA