REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgoda na przetwarzanie danych na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zapowiada zmiany w zakresie sposobu wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Grupa Robocza Art. 29 (zrzeszająca m.in. organy ochrony danych osobowych ze wszystkich państw Unii Europejskiej) jednogłośnie przyjęła opinię w sprawie definicji zgody .

REKLAMA

- Ze strony Polski poparcie dla tej opinii jest pełne, mimo iż w części zmienia ona praktykę, którą dotąd stosowało Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a w części jest wręcz sprzeczna z obowiązującą ustawą o ochronie danych osobowych – stwierdził dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, GIODO – W pracach Grupy zadeklarowaliśmy, że w tych fragmentach, w których ta opinia zmienia naszą dotychczasową praktykę wykładniczą, zmieniamy tę praktykę, natomiast w tych fragmentach, w których jest ona sprzeczna z obecnie obowiązującą polską ustawą o ochronie danych osobowych, traktujemy ją jako wskazanie do zmian, które w ustawie należy wprowadzić – dodał.

REKLAMA

Zmiana praktyki będzie dotyczyła sposobu wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wyjaśniał, że ustawa o ochronie danych osobowych stanowi, iż zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Do tego unormowania GIODO podchodził do tej pory bardzo restrykcyjnie, uznając, że zgoda musi być wyrażona wyraźnie, a więc najlepiej podpisana albo jasno wypowiedziana. Tymczasem opinia Grupy Roboczej Art. 29 dopuszcza tzw. zgodę dorozumianą z czynności, które wskazują na to, jaka była chęć ze strony danej osoby. Na przykład wrzucenie wizytówki do pojemnika może być potraktowane jako wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby przeprowadzenia konkursu, pod warunkiem że wcześniej podana zostanie informacja, że jeśli ktoś chce wziąć udział w konkursie, to musi wrzucić swoją wizytówkę do pojemnika. – Nie oznacza to jednak, że w ten sposób wyraziliśmy zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych – mówił dr Wojciech Rafał Wiewiórowski. Tłumaczył, że takie rozumienie wyrażania zgody oznacza pewne rozluźnienie stanowiska i zbliżenie się do unormowań dotyczących składania oświadczeń woli przyjętych w Kodeksie cywilnym. W praktyce spowoduje to możliwość stosowania różnych mechanizmów i sposobów wyrażania oraz pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Istotne jest jednak m.in. to, by zgoda była wyrażana w sposób jednoznaczny. W swojej opinii Grupa Robocza Art. 29 zwraca uwagę na ryzyko, jakie w tym zakresie istnieje w środowisku online.

REKLAMA

- Opinia Grupy Roboczej Art. 29 wyraźnie wskazuje, że wejście na określoną stronę internetową nie oznacza od razu wyrażenia zgody na wszystkie oferowane przez nią warunki przetwarzania danych osobowych, w tym poprzez ustawienia domyślne – mówił dr Wojciech Rafał Wiewiórowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się zaś do sprzeczności, jakie występują między omawianą opinią Grupy Roboczej Art. 29 a polską ustawą o ochronie danych osobowych, wskazywał, że dotyczą one np. wyrażania zgody na przetwarzanie tzw. danych wrażliwych. Wyjaśniał, że art. 27 ustawy stanowi, że zgoda na przetwarzanie tych danych musi być wyrażona na piśmie, a to oznacza, że nie może być wyrażona w innej formie, np. elektronicznej. – Opinia wskazuje wyraźnie, że tego typu rozwiązania, choć nie są przez dyrektywę zakazane, należy uznać jako z nią sprzeczne – tłumaczył dr Wojciech Rafał Wiewiórowski. – Niewątpliwie przepis dotyczący sposobu wyrażania zgody jako podstawy prawnej do przetwarzania danych wrażliwych powinien zostać w polskim prawie zmieniony – dodał.

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2

Źródło: GIODO

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA