REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa tytoniowa stawia branżę pod ścianą

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian dyrektywy 2001/37 dotyczącej wyrobów tytoniowych zakłada nałożenie dodatkowych restrykcji i zmniejszenie kontroli nad ich konsumpcją. Skutki nowelizacji mogą jednak przynieść niezamierzone rezultaty - wynika z raportu Deloitte.

Sektor tytoniowy w sposób bezpośredni lub pośredni daje zatrudnienie niemal 60 tys. Polaków. Wiele z tych miejsc pracy zostałaby zagrożona przez nowe regulacje. Dodatkowo należy pamiętać że przemysł papierosowy co roku zasila budżet państwa o 20 mld. PLN, co stanowi 8 proc. łącznych przychodów budżetowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenia proponowanych rozwiązań może mieć daleko idące skutki. Należy przede wszystkim wskazać ich wpływ na poziom nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi. Już dziś stanowi on ok. 20 proc. rynku, na czym budżet państwa traci od 3 do 4 mld. zł rocznie. Oznacza to, że znaczna część palaczy kupuje produkt niewiadomego pochodzenia, który może nie spełniać unijnych norm.

Dodatkowe restrykcje proponowane przez Komisję Europejską pogłębią ten problem i zmniejszą kontrolę na konsumpcją wyrobów tytoniowych:
• jednolite paczki i brak znaków towarowych na produktach, ułatwią ich podrabianie oraz utrudnią ściganie, które dziś odbywa się na podstawie podrabiania znaków towarowych,
• zakaz ekspozycji w sklepach ułatwi wprowadzanie do obrotu nielegalnych produktów, zachęci palaczy do poszukiwania papierosów z nielegalnych źródeł sprzedaży,
• zakaz stosowania dodatków w produkcji doprowadzi do wyeliminowania z legalnej produkcji znacznej części uprawianego w Polsce tytoniu. Istnieje ryzyko, że tytoń ten zasili nielegalną produkcję.

Firma Deloitte opublikowała w maju 2011 roku raport na temat regulacji dotyczących opakowań wyrobów tytoniowych, który zawiera ocenę zamierzonych i niezamierzonych skutków tych regulacji. Raport opiera się na analizie 27 krajów (w tym Polski) i bierze pod uwagę okres 14 lat (1996-2009).

REKLAMA

Polecamy: Kiedy potrzebne są koncesje, zezwolenia, wpis do rejestru działalności regulowanej, licencje i uprawnienia zawodowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne wnioski z raportu: nie ma statystycznie istotnego związku między regulacjami opakowań wyrobów tytoniowych, w tym zwiększaniem wielkości ostrzeżeń zdrowotnych a konsumpcją tytoniu pochodzącego z legalnych źródeł. Deloitte ostrzega, że z wprowadzeniem ujednoliconych opakowań wiąże się również wiele niezamierzonych konsekwencji:

• poziom cen i konkurencji: regulacje doprowadzą do sytuacji w której cena jest jedynym kryterium decyzji konsumenta a wówczas zawsze wygra nielegalny produkt,
• wzrost konsumpcji wyrobów tytoniowych pochodzących z nielegalnych źródeł: ujednolicanie opakowań ułatwi ich podrabianie a jednocześnie utrudni odróżnianie legalnych produktów od ich podróbek,
• koszty ponoszone przez państwo: straty przychodów w wyniku zmniejszenia się legalnego rynku na korzyść szarej strefy, koszty związane z naruszaniem prawa ochrony własności intelektualnej.
• koszty ponoszone przez legalnych przedsiębiorców (straty przychodów w wyniku zmniejszenia się legalnego rynku na korzyść szarej strefy, koszty operacyjne z powodu: wydłużonego czasu obsługi klienta, błędny wybór produktów, błędów magazynowych).

W marcu br. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy przy Komisji Trójstronnej. W czasie dyskusji wszystkie strony uznały, że istotnym problemem dla Polski jest nielegalny obrót wyrobami tytoniowymi. Ponadto, w dyskusji nad potencjalnymi konsekwencjami proponowanych rozwiązań w ramach rewizji Dyrektywy 2001/37, w szczególności ujednolicenia paczek, zakazu ekspozycji czy też zakazu dodatków, samo Ministerstwo Zdrowia poddało w wątpliwość celowość wprowadzania tych regulacji. W wyniku posiedzenia Zespołu problemowego, wszyscy reprezentanci strony społecznej doszli do konsensusu, tj. wyrazili sprzeciw wobec nadmiernych, nieproporcjonalnych i nieuzasadnionych rozwiązań proponowanych w rewizji dyrektywy.

Polecamy: Kiedy przedsiębiorcę może kontrolować CBA?

Źródło: Pracodawcy RP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA