Jak firmy konkurują o najlepszych pracowników?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Mimo trwającego kryzysu na polskim rynku nie doszło do masowych zwolnień, a według danych GUS pracuje 16,2 miliona Polaków, czyli najwięcej od 20 lat. Pracodawcy wiedzą, że najlepsi pracownicy mogą odejść z firmy, skuszeni lepszą ofertą konkurencji. Muszą więc dbać o swoich najbardziej efektywnych pracowników.
REKLAMA
Ciekawy system selekcjonowania najlepszych wprowadził jeden z działających na polskim rynku banków. W programie bezpośredni przełożony wskazuje szczególnie utalentowanego pracownika, kierując się takimi kryteriami jak: potencjał, efektywność i postawa pracownika, a także staż pracy w banku i znajomość języka angielskiego. Dzięki zaliczeniu do „grupy utalentowanych” pracownik może korzystać z licznych przywilejów. Między innymi jest dla nich opracowywana indywidualna ścieżka kariery co zapewnia mu uczestnictwo w szkoleniach z zakresu zarządzania, komunikacji, a nawet w szkoleniach międzynarodowych. Popularne są również szkolenia typu development center gdzie uczestnicy wykonują różnego typu zadania, najczęściej nie związane z tematyką, którą zajmują się w firmie.
Podobne podmioty skupiają się nie tylko na selekcjonowaniu talentów spośród już zatrudnionych pracowników, ale również na ich pozyskiwaniu z zewnątrz. Celem tych działań jest rozwój pracowników i efektywne przygotowanie ich do pełnienia kluczowych funkcji w firmie. Uczestnicy programów prowadzonych przez ING przez dwa lata uczestniczą w różnego rodzaju szkoleniach. Wypełniają również specjalne kwestionariusze mające na celu weryfikację ich postępów. Każdy uczestnik programu ma również przydzielonego mentora, do którego w każdej chwili może się zwróć o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
Według Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych coraz więcej firm wprowadza programy, aby wyróżnić najbardziej utalentowanych pracowników. Jest to stała tendencja, niezależna od tymczasowej sytuacji na rynku pracy.
Wszystkie, myślące perspektywicznie firmy muszą dbać o najlepszych pracowników. Zatrzymanie ich u siebie jest sprawą kluczową dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Kapitał intelektualny to podstawa dla dobrego funkcjonowania firmy, niezależnie od sektora gospodarki, w którym działa.
Źródło: DGP/opracowała Katarzyna Gara
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.