REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne przekazanie towarów może zostać opodatkowane

Barbara Głowacka
Prawnik, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie nieodpłatnych czynności pozostaje niezgodne z prawem.  Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Zmiany mają przede wszystkim dotyczyć definicji odpłatnej dostawy towarów. Regulacje zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.

Powodem zmiany jest to, że obecna regulacja w zakresie opodatkowania nieodpłatnych czynności jest niezgodne z prawem UE, gdyż przewiduje znacznie węższy zakres opodatkowania takich czynności, przez co polskie przepisy są korzystniejsze od rozwiązań wspólnotowych.

REKLAMA

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. za odpłatną dostawę towarów uznaje się również wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Czynność nieodpłatną uznajemy obecnie za opodatkowaną gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- podatnik wykorzystał do wykonania nieodpłatnej czynności towary, przy nabyciu których skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego,
- dostawa nieodpłatna pozostaje bez związku z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy

REKLAMA

Na gruncie wskazanego przepisu utarła się praktyka nieopodatkowywania wszelkich przekazań towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem w szczególności właśnie na cele reprezentacji i reklamy (jako że czynności te są niewątpliwie związanymi z przedsiębiorstwem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister Finansów proponuje w projekcie z dnia 9 września 2010 r., aby z treści obowiązującego art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wykreślić wyrażanie „na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem”. W konsekwencji opodatkowana będzie każda dostawa nieodpłatna, nawet ta w wykonaniu czynności związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem np. reprezentacja czy reklama, w sytuacji gdy dostarczany towar nie będzie prezentem małej wartości lub próbką albo drukowanym materiałem reklamowym.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

W praktyce powyższe zmiany będą oznaczały w szczególności konieczność opodatkowywania np. przekazywania towarów na drobne poczęstunki na rzecz kontrahentów czy opodatkowania wydania towarów w związku z prowadzonymi programu lojalnościowymi. Omawiany przepis, w zmienionym brzmieniu, nakazuje także opodatkowywać wszelkie przekazanie lub zużycie towarów na cele pracownika, nie tylko - jak było to dotychczas – na jego cele osobiste. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA