CSR po polsku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Konferencja została zorganizowana we współpracy z Ministerstwem Gospodarki w jego siedzibie, honorowym patronatem był wicepremier Waldemar Pawlak, a partnerem merytorycznym magazyn ThinkTank. Spotkanie zakończyło 16-miesięczny projekt finansowany ze środków unijnych prowadzony przez Lewiatana w partnerstwie z KK NSZZ Solidarność oraz firmą Deloitte. Zespół projektowy przez półtora roku prac analityczno-badawczych skupiał się na wypracowaniu narzędzi, które pomogą firmom w Polsce w inicjowaniu i realizacji działań społecznie odpowiedzialnych zintegrowanych z ich strategiami biznesowymi.
REKLAMA
Pierwsze narzędzie - Metodyka oceny Dobrych Praktyk CSR, która oddana została firmom do użytku w kwietniu 2010 roku, pokazywało, jak realizować konkretne działania CSR w sposób biznesowy. Drugie - Model rozwoju SOB - prezentuje kompleksowe podejście do zarządzania społeczną odpowiedzialnością w organizacji. Służy ona zarówno do samooceny, na jakim poziomie dojrzałości CSR-owej znajdują się poszczególne procesy biznesowe w firmie, a także pozwala planować dochodzenie do wyższych etapów. Wielu uczestników konferencji podkreślało unikatowość i ogromną użyteczność modelu dla rozwoju biznesowego podejścia do CSR w firmach.
Polecamy: Jak założyć własną firmę
REKLAMA
Podczas konferencji zaprezentowane zostały również wyniki badania przeprowadzonego przez Lewiatana i firmę Deloitte na temat podejścia dużych przedsiębiorstw do CSR. „Pomimo rosnącego zainteresowania biznesu ideą społecznej odpowiedzialności firmy ciągle traktują ją dość powierzchownie, bardziej jako element działań wizerunkowych niż strategię zdobywania przewagi konkurencyjnej" - relacjonowała Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu Deloitte.
„Właśnie dlatego firmom potrzebne są oba narzędzia wypracowane w naszym projekcie" - mówił Zbigniew Gajewski, jego główny koordynator i z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan. - „Dotychczasowe podejście biznesu w Polsce, oparte na motywacji wizerunkowej, to była wersja 1.0. Teraz pora na wyższy etap, na zespolenie działań społecznie odpowiedzialnych ze strategią biznesu, by dzięki temu osiągać przewagę konkurencyjną na rynku. Poza tym polityka CSR nie może być wybiórcza, musi przenikać wszystkie procesy biznesowe w firmie. To w sumie składa się na CSR 2.0. Pora, bo te korzyści dostrzegły polskie przedsiębiorstwa".
Jacek Rybicki, sekretarz Komisji Krajowej NSZZ Solidarność przedstawił stanowisko swojej organizacji wobec CSR. Jego zdaniem firma musi być społecznie odpowiedzialna we wszystkich obszarach swojej działalności. Nie może traktować idei CSR wybiórczo. Na przykład nie może szczycić się mianem odpowiedzialnego przedsiębiorstwo, która wspiera akcje dobroczynne, wprowadza innowacyjne rozwiązania w sferze nowych technologii czy administracji, ma ekologiczne podejście do swojego biznesu, ale nie respektuje praw pracowników. „CSR nie może być charytatywnym wybielaczem wizerunku" - zaapelował Jacek Rybicki.
Polecamy: Jak wynająć powierzchnię komercyjną
Źródło: PKPP Lewiatan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.