REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą zwiększyć nakłady inwestycyjne

REKLAMA

REKLAMA

Wartość polskich inwestycji w tym roku może wzrosnąć o około 7 proc. w porównaniu do 2009 roku - wynika z danych PKPP Lewiatan.

Deklaracje przedsiębiorstw dotyczące wzrostu inwestycji w 2010 r. pozwalają zakładać, że wartość inwestycji przedsiębiorstw wzrośnie o 6-7 proc. w stosunku do poziomu z 2009 r. To jednak ciągle zbyt mało jak na potrzeby silniejszego przyspieszenia wzrostu gospodarczego w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost gospodarczy liczony przez urzędy statystyczne na całym świecie, oparty jest na trzech głównych czynnikach: konsumpcji indywidualnej, inwestycjach oraz na eksporcie netto (wpływ na dynamikę PKB ma również konsumpcja zbiorowa oraz zmiana zapasów). W takiej gospodarce jak polska, inwestycje mają szczególne znaczenie, bo ciągle budujemy podstawy dla naszego wzrostu gospodarczego.

Tworzymy i modernizujemy majątek, tworzymy infrastrukturę gospodarczą. Ciągle jednak inwestycje tworzą niewiele ponad 20 proc. PKB, a osłabienie gospodarcze w 2009 r. ten udział jeszcze zmniejszyło. W 2009 r. udział inwestycji w PKB wyniósł 21 proc. podczas, gdy w 2008 r. było to 22,1 proc., i to mimo tego, że inwestycje zostały w 2009 r. wsparte dodatkowymi środkami publicznymi pochodzącymi z UE (bez tego wsparcia udział inwestycji we wzroście PKB byłby ujemny, a wyniósł 0).

Dla wychodzenia z osłabienia gospodarczego bardzo ważne są decyzje dotyczące inwestycji wszystkich podmiotów gospodarczych. Wiemy, że 2010 rok będzie kolejnym, w którym zasilenie wydatków na inwestycje środkami publicznymi pochodzącymi z UE będzie wysokie. Niewiadomą są jednak inwestycje przedsiębiorstw, które w 2009 r. były niższe niż w 2008 r. mimo, iż bardzo wiele firm nie przestraszyło się kryzysu i realizowało swoje plany. Ponad 1/3 firm (37 proc.) nawet zwiększyła inwestycje w stosunku do 2008 r.

REKLAMA

Przedsiębiorstwa boją się jeszcze podjęcia ryzyka inwestycji. Uznają ryzyko osłabienia gospodarczego za największe na liście wszystkich ryzyk związanych z ich działalnością. Mniej firm niż w 2009 r. planuje wzrost inwestycji w 2010 r. – 34 proc. (37 proc. zwiększyło inwestycje w 2009 r. w stosunku do 2008 r.). Z drugiej strony o połowę mniej firm niż w 2009 r. planuje zmniejszenie nakładów na inwestycje (7 proc. wobec 14 proc. w 2009 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest również zmiana zainteresowania inwestycjami w poszczególnych grupach firm wg klas wielkości. Istotnie wzrósł odsetek firm dużych, które planują wzrost inwestycji w 2010 r. – z 39 proc. w 2009 r. do 45 proc. Jeżeli rzeczywiście firmy duże zrealizują swoje plany dotyczące wzrostu inwestycji w 2010 r., wpłynie to pozytywnie na wartość nakładów inwestycyjnych. Duże przedsiębiorstwa są bowiem źródłem ponad 50 proc. wartości inwestycji realizowanych przez sektor przedsiębiorstw ogółem.

Natomiast w grupie firm małych i średnich (MSP) deklarowana skłonność do inwestycji jest wyraźnie mniejsza niż w 2009 r. Tak wśród firm mikro, jak i wśród firm małych i średnich zmniejszył się odsetek przedsiębiorstw, które planują w 2010 r. wzrost inwestycji. Największa zmiana nastąpiła w mikrofilmach – tylko 24 proc. spośród nich planuje w 2010 wzrost inwestycji, co oznacza spadek o 1/3 liczby firm zwiększających inwestycje.

PKPP Lewiatan/IN

Polecamy: Firma.wieszjak.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA