REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców /fot. Shutterstock
RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koordynujący reformę ochrony danych osobowych dr Maciej Kawecki poinformował PAP, że resort cyfryzacji zamierza w projekcie ustawy o ochronie danych osobowych wprowadzić przepisy, które będą ułatwieniem dla małych przedsiębiorców, przetwarzających dane na własne potrzeby

Ministerstwo Cyfryzacji, którego departamentem zarządzania danymi kieruje Kawecki, pracuje nad tymi rozwiązaniami we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.

REKLAMA

Przygotowywany projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych wiąże się z przyjętym w maju 2016 r. przez Unię Europejską ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO). Kraje członkowskie muszą zastosować przepisy rozporządzenia do 25 maja 2018 r.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

O założeniach zaproponowanego już projektu Kawecki mówił w czwartek, podczas drugiego dnia kongresu Impact fintech'17 w Katowicach. Jak podkreślał, dane osobowe - jako element informacji - to dzisiejsze paliwo gospodarki. Wyjaśniał, że koordynatorom reformy danych osobowych przyświecało założenie, że istnieją ono po to, aby je przetwarzać, ale w granicach wyznaczonych przez prawo.

„Musieliśmy znaleźć złoty środek: zrównoważyć interesy przedsiębiorców i interesy nas wszystkich, jako tych, których te dane dotyczą. Z opinii, jakie otrzymujemy i od przedsiębiorców i organizacji dbających o prawa obywateli wynika, że w dużej mierze to nam się udało. Ale chcemy zrobić więcej” - zadeklarował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

W czwartkowej rozmowie z PAP koordynator reformy ochrony danych osobowych zapowiedział m.in., że w projekcie ustawy znajdą się ograniczenia zastosowania niektórych przepisów wobec mniejszych przedsiębiorców.

REKLAMA

„Na obecnym etapie prac, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, przygotowujemy przepisy, które ułatwiają stosowanie niektórych obowiązków przez tych przedsiębiorców, którzy przetwarzają dane tylko dla siebie. Chodzi o firmy, które przetwarzają dane, ale nie udostępniają ich i jednocześnie nie są bardzo dużymi podmiotami” – zasygnalizował.

Poinformował też, że w najbliższych dniach resort cyfryzacji opublikuje przewodnik dla przedsiębiorców wyjaśniający 10 problemów najczęściej podnoszonych podczas konsultacji społecznych. „Nasza publikacja powstaje w gronie prawników i informatyków specjalizujących się w tej tematyce i w możliwie najbardziej przystępny sposób wyjaśnia najczęstsze wątpliwości” - zaznaczył.

MC przeanalizowało już prawie połowę zgłoszonych do projektu ustawy uwag. Wiele z nich dotyczyło pierwotnie zaproponowanego rozwiązania, w którym urząd ochrony danych osobowych byłby uprawniony do wydawania przedsiębiorcom certyfikatów poświadczających standardy ochrony danych osobowych.

Przedsiębiorcy zwracali uwagę, iż kompetencje te powinny być przeniesione do innego urzędu, bo urząd ochrony danych osobowych z jednej strony będzie prowadził postępowanie ws. naruszenia przepisów ustawy i będzie miał możliwość przyznawania kar finansowych a z drugiej - będzie wydawał certyfikaty w sprawie spełniania standardów dot. ochrony danych osobowych.

Zobacz: Prawo dla firm

Jak powiedział PAP Kawecki, resort po zapoznaniu się z głosami różnych stron, przychyla się do zapisu, aby kompetencje do certyfikacji pozostały przy prezesie urzędu, natomiast by przedsiębiorcy mogli też korzystać z usług podmiotów certyfikujących akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji (będą to być mogli również akredytowani przedsiębiorcy). „Jest to zresztą postulat zgłaszany również przez inne resorty, w tym MSZ” - zaznaczył.

Podsumowanie analizy zgłoszonych w konsultacjach uwag ma odbyć się na konferencji planowanej przez MC na 8 stycznia 2018 r.; jeszcze w grudniu natomiast odbędzie się konferencja uzgodnieniowa dla resortów dotycząca projektu ustawy o ochronie danych osobowych. „W ten sposób chcemy zakończyć etap legislacyjny ustawy o ochronie danych osobowych i w styczniu rozpocząć prace nad przepisami wprowadzającymi” - zasygnalizował koordynator reformy.

Zwracając do uczestników kongresu Impact fintech'17 w Katowicach Kawecki podkreślał, że jest ona jedną z największych po 1989 r. - obejmuje teraz już prawie 150 różnych ustaw.

Aby usprawnić system przetwarzania danych osobowych twórcy reformy unijnej i krajowej przyjęli m.in. założenie neutralności technologicznej. Kawecki wyjaśniał, że to m.in. liderzy branży innowacji finansowych będą decydowali, w jaki sposób ich rozwiązania technologiczne będą chroniły dane osobowe. „Nie będziemy z góry narzucać, że hasła muszą być zmieniane co 30 dni, czy muszą mieć 8 znaków, bo to archaizm. Ci, którzy projektują nowe technologie wiedzą, w jaki sposób dane osobowe w danej technologii zabezpieczać najlepiej” - podkreślił.

Inne założenia reformy, jak mówił Kawecki, to: prostota (proste zasady transferów danych i ich przetwarzania), unifikacja (m.in. brak granic terytorialnych i prawie takie same zasady we wszystkich państwach UE) czy otwartość na nowości technologiczne.

W listopadzie br. wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski sygnalizował, że resort chciałby, aby projekt ustawy trafił do parlamentu najpóźniej pod koniec lutego.

Poświęcony sektorowi innowacji finansowych dwudniowy kongres Impact fintech’17 zakończył się w czwartek późnym południem w Katowicach. Jego uczestnicy rozmawiali o pomysłach, rozwiązaniach i regulacjach wpływających na tę gałąź gospodarki, rozwijającą się na styku technologii i finansów. Według organizatorów wzięło w nim udział ponad tysiąc osób z 30 krajów, wśród nich wielu światowej klasy ekspertów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA