REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców

RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców /fot. Shutterstock
RODO 2018: ułatwienia dla małych przedsiębiorców /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koordynujący reformę ochrony danych osobowych dr Maciej Kawecki poinformował PAP, że resort cyfryzacji zamierza w projekcie ustawy o ochronie danych osobowych wprowadzić przepisy, które będą ułatwieniem dla małych przedsiębiorców, przetwarzających dane na własne potrzeby

Ministerstwo Cyfryzacji, którego departamentem zarządzania danymi kieruje Kawecki, pracuje nad tymi rozwiązaniami we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.

REKLAMA

Przygotowywany projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych wiąże się z przyjętym w maju 2016 r. przez Unię Europejską ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO). Kraje członkowskie muszą zastosować przepisy rozporządzenia do 25 maja 2018 r.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

O założeniach zaproponowanego już projektu Kawecki mówił w czwartek, podczas drugiego dnia kongresu Impact fintech'17 w Katowicach. Jak podkreślał, dane osobowe - jako element informacji - to dzisiejsze paliwo gospodarki. Wyjaśniał, że koordynatorom reformy danych osobowych przyświecało założenie, że istnieją ono po to, aby je przetwarzać, ale w granicach wyznaczonych przez prawo.

„Musieliśmy znaleźć złoty środek: zrównoważyć interesy przedsiębiorców i interesy nas wszystkich, jako tych, których te dane dotyczą. Z opinii, jakie otrzymujemy i od przedsiębiorców i organizacji dbających o prawa obywateli wynika, że w dużej mierze to nam się udało. Ale chcemy zrobić więcej” - zadeklarował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

W czwartkowej rozmowie z PAP koordynator reformy ochrony danych osobowych zapowiedział m.in., że w projekcie ustawy znajdą się ograniczenia zastosowania niektórych przepisów wobec mniejszych przedsiębiorców.

REKLAMA

„Na obecnym etapie prac, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, przygotowujemy przepisy, które ułatwiają stosowanie niektórych obowiązków przez tych przedsiębiorców, którzy przetwarzają dane tylko dla siebie. Chodzi o firmy, które przetwarzają dane, ale nie udostępniają ich i jednocześnie nie są bardzo dużymi podmiotami” – zasygnalizował.

Poinformował też, że w najbliższych dniach resort cyfryzacji opublikuje przewodnik dla przedsiębiorców wyjaśniający 10 problemów najczęściej podnoszonych podczas konsultacji społecznych. „Nasza publikacja powstaje w gronie prawników i informatyków specjalizujących się w tej tematyce i w możliwie najbardziej przystępny sposób wyjaśnia najczęstsze wątpliwości” - zaznaczył.

MC przeanalizowało już prawie połowę zgłoszonych do projektu ustawy uwag. Wiele z nich dotyczyło pierwotnie zaproponowanego rozwiązania, w którym urząd ochrony danych osobowych byłby uprawniony do wydawania przedsiębiorcom certyfikatów poświadczających standardy ochrony danych osobowych.

Przedsiębiorcy zwracali uwagę, iż kompetencje te powinny być przeniesione do innego urzędu, bo urząd ochrony danych osobowych z jednej strony będzie prowadził postępowanie ws. naruszenia przepisów ustawy i będzie miał możliwość przyznawania kar finansowych a z drugiej - będzie wydawał certyfikaty w sprawie spełniania standardów dot. ochrony danych osobowych.

Zobacz: Prawo dla firm

Jak powiedział PAP Kawecki, resort po zapoznaniu się z głosami różnych stron, przychyla się do zapisu, aby kompetencje do certyfikacji pozostały przy prezesie urzędu, natomiast by przedsiębiorcy mogli też korzystać z usług podmiotów certyfikujących akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji (będą to być mogli również akredytowani przedsiębiorcy). „Jest to zresztą postulat zgłaszany również przez inne resorty, w tym MSZ” - zaznaczył.

Podsumowanie analizy zgłoszonych w konsultacjach uwag ma odbyć się na konferencji planowanej przez MC na 8 stycznia 2018 r.; jeszcze w grudniu natomiast odbędzie się konferencja uzgodnieniowa dla resortów dotycząca projektu ustawy o ochronie danych osobowych. „W ten sposób chcemy zakończyć etap legislacyjny ustawy o ochronie danych osobowych i w styczniu rozpocząć prace nad przepisami wprowadzającymi” - zasygnalizował koordynator reformy.

Zwracając do uczestników kongresu Impact fintech'17 w Katowicach Kawecki podkreślał, że jest ona jedną z największych po 1989 r. - obejmuje teraz już prawie 150 różnych ustaw.

Aby usprawnić system przetwarzania danych osobowych twórcy reformy unijnej i krajowej przyjęli m.in. założenie neutralności technologicznej. Kawecki wyjaśniał, że to m.in. liderzy branży innowacji finansowych będą decydowali, w jaki sposób ich rozwiązania technologiczne będą chroniły dane osobowe. „Nie będziemy z góry narzucać, że hasła muszą być zmieniane co 30 dni, czy muszą mieć 8 znaków, bo to archaizm. Ci, którzy projektują nowe technologie wiedzą, w jaki sposób dane osobowe w danej technologii zabezpieczać najlepiej” - podkreślił.

Inne założenia reformy, jak mówił Kawecki, to: prostota (proste zasady transferów danych i ich przetwarzania), unifikacja (m.in. brak granic terytorialnych i prawie takie same zasady we wszystkich państwach UE) czy otwartość na nowości technologiczne.

W listopadzie br. wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski sygnalizował, że resort chciałby, aby projekt ustawy trafił do parlamentu najpóźniej pod koniec lutego.

Poświęcony sektorowi innowacji finansowych dwudniowy kongres Impact fintech’17 zakończył się w czwartek późnym południem w Katowicach. Jego uczestnicy rozmawiali o pomysłach, rozwiązaniach i regulacjach wpływających na tę gałąź gospodarki, rozwijającą się na styku technologii i finansów. Według organizatorów wzięło w nim udział ponad tysiąc osób z 30 krajów, wśród nich wielu światowej klasy ekspertów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA