REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Edukowanie osób przetwarzających dane osobowe - RODO 2018

Edukowanie osób przetwarzających dane osobowe - RODO 2018/ Fot. Fotolia
Edukowanie osób przetwarzających dane osobowe - RODO 2018/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z zadań administratora bezpieczeństwa informacji (w skrócie ABI) jest przekazanie osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych. Przepisy RODO zaczną obowiązywać 25 maja 2018 r.

Bardzo ważną częścią działalności administratora bezpieczeństwa informacji jest edukacja i podnoszenie świadomości pracowników ADO w zakresie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Jednym z zadań ABI określonych w ustawie o ochronie danych osobowych, jest zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych. Użycie sformułowania "zapewnianie" świadczy o tym, że intencją ustawodawcy było podkreślenie, iż działania ABI nie mają charakteru jednorazowego, ale ciągły i powtarzalny. Powyższe oznacza również, że do zadań ABI należy już nie tylko dbałość o należyte zabezpieczenie danych, ale znacznie więcej – dbanie o świadomość w zakresie potrzeby ochrony danych osobowych wszystkich osób dopuszczonych przez ADO do przetwarzania danych osobowych. To, w jaki sposób wymóg wskazanego zapoznawania będzie zrealizowany, zależy już od administratora bezpieczeństwa informacji.

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendowane byłoby jednak przyjęcie takiego sposobu zapoznawania osób upoważnionych, by był on jak najbardziej skuteczny. Praktyka pokazuje, że ograniczanie się wyłącznie do przedstawiania pracownikom stosownych aktów prawnych nie wpływa znacząco na zwiększenie świadomości potrzeby ochrony danych osobowych. Bardziej efektywne mogą być wszelkie organizowane w tym zakresie warsztaty, szkolenia, spotkania oraz inne formy kontaktów, zachęcające uczestników do jak najaktywniejszego udziału, a przy tym umożliwiające podnoszenie ich kompetencji w zakresie ochrony danych osobowych.

Należy także dostosować rodzaj przekazywanych informacji do grupy docelowej. Inaczej powinno wyglądać szkolenie adresowane do grupy informatyków, inaczej do prawników, a jeszcze inaczej do kasjerów. Każda z tych grup przetwarza bowiem dane osobowe w innym środowisku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GIODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA