REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki administratora bezpieczeństwa informacji w 2018 roku - RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązki administratora bezpieczeństwa informacji w 2018 roku - RODO/Fot. Fotolia
Obowiązki administratora bezpieczeństwa informacji w 2018 roku - RODO/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Administrator bezpieczeństwa informacji (w skrócie ABI) powoływany jest przez przez administratora danych osobowych w celu zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych. 25 maja 2018 roku wejdzie w życie nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych - RODO.

Administrator bezpieczeństwa informacji jest osobą odpowiedzialną za realizację art. 36a ust. 2 u.o.d.o., w tym zarówno za kompleksowe zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, jak i wykonanie wszystkich szczegółowych zadań wymienionych w tym przepisie i służących osiągnięciu tego celu. Zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych i zgodności działania z nimi w danej organizacji wymaga uwzględnienia nie tylko przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych, ale również innych powszechnie obowiązujących aktów prawnych, w tym przepisów sektorowych, regulujących działalność w określonych dziedzinach, a dotyczących przetwarzania i ochrony danych osobowych (np. w ochronie zdrowia, ubezpieczeniach, bankowości, szkolnictwie, pomocy społecznej). Przepisy ustawy o ochronie danych osobowych niejednokrotnie odsyłają do innych przepisów prawa, a art. 5 u.o.d.o. stanowi wprost, że jeżeli przepisy odrębnych ustaw, które odnoszą się do przetwarzania danych, przewidują dalej idącą ich ochronę, niż wynika to z tej ustawy, stosuje się przepisy tych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Zadania ABI w zakresie sprawowania wewnętrznej kontroli przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych można postrzegać szeroko, jako całościowe sprawdzanie wykonywania obowiązków ochrony danych osobowych po to, by podejmować działania niezbędne w celu zapobieżenia nieprawidłowościom, a w razie, gdy wystąpią - usuwania ich skutków i eliminowania przyczyn.

Niewątpliwie dzięki powołaniu ABI administrator danych może zapewnić sobie również kompetentne wsparcie w realizacji obowiązków, takich jak obowiązek zgłoszenia zbiorów do rejestracji czy realizowanie uprawnień podmiotów danych, wynikających z przepisów art. 32-35 ustawy o ochronie danych osobowych.

Administrator danych, który powołał ABI i zgłosił go do rejestracji GIODO, zwolniony jest z obowiązku zgłaszania zbiorów danych do rejestracji. Zgłoszeniu podlegają jednak w dalszym ciągu zbiory zawierające dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ust. 1 u.o.d.o, to jest dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz dane dotyczące skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. ABI, z uwagi na posiadaną wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych, może wspierać ADO w zgłaszaniu zbiorów danych obejmujących dane wrażliwe do rejestracji. Warto przy tym bowiem zaznaczyć, że to ADO zgłasza zbiór, zatem to on jest uprawniony do podpisania się pod zgłoszeniem zbioru do rejestracji. ABI takie uprawnienie miałby tylko w przypadku posiadania do tego stosowanego umocowania, np. pełnomocnictwa lub prokury.

REKLAMA

ABI może udzielać ADO również wsparcia we wdrożeniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemu informatycznego, odpowiednio na poziomie podstawowym, podwyższonym bądź wysokim, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 2004 r., Nr 100, poz. 1024).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GIODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA