REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday – czas żniw dla cyberprzestępców. Dane osobowe

black friday
black friday
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przypadający na ostatni piątek listopada Black Friday oraz następujący po nim w poniedziałek Cyber Monday to święta obniżek, wyprzedaży i zakupów, kojarzące się z chaosem i gigantycznymi kolejkami w sklepach. Jednak stanowi to także idealną okazję dla cyberprzestępców, którzy chcą wykraść dane konsumentów. Na co zwrócić uwagę?

W każdym sezonie okołoświątecznym można zaobserwować wzrost aktywności przestępczej w internecie, począwszy od oszustw phishingowych, wysypu fałszywych witryn zakupowych i oprogramowania do wykradania numerów kart kredytowych, po złośliwe aplikacje umieszczane w sklepach internetowych. W Black Friday i Cyber Monday konsumenci często dokonują dużej liczby zakupów, więc przestępcy zakładają, że kilka fałszywych transakcji może zostać łatwo przeoczonych. Jednak nawet jedno złe kliknięcie może nie tylko pozbawić pieniędzy, ale przede wszystkim dać oszustom dostęp do wrażliwych danych.

REKLAMA

Black Friday: na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Metody, którymi posługują się cyberprzestępcy stają się coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrycia. Dlatego zawsze podczas zakupów online należy zachować wzmożoną ostrożność. Jak wskazują eksperci Fortinet, w okresie wyprzedażowym oszuści najchętniej posługują się następującymi metodami uzyskania dostępu do danych konsumentów:

•             Publiczne sieci Wi-Fi – Robiąc zakupy w domu korzysta się z prywatnej i zazwyczaj zabezpieczonej sieci. Warto jednak zastanowić się dwa razy przed dokonaniem zakupów online przy użyciu publicznego połączenia Wi-Fi, np. w kawiarni czy w centrum handlowym. Dotyczy to zwłaszcza osób, które na miejscu w sklepach postępują według schematu ROPO (Research Offline, Purchase Online), czyli szukają ciekawego towaru w fizycznych sklepach, ale kupują go taniej w internecie. Oszuści mogą również stworzyć fałszywą sieć o autentycznie brzmiącej nazwie, np. „Nazwa kawiarni free Wi-Fi”, ale zapewniającą dostęp bez konieczności wpisywania hasła. Pozwala to oszustom zbierać dane urządzeń podłączanych do takiej sieci Wi-Fi przez nieświadomych użytkowników. 

REKLAMA

•             Fałszywe sklepy internetowe – W okresie świątecznym pojawia się wiele fałszywych witryn zakupowych tworzonych przez cyberprzestępców i wyglądających jak prawdziwe strony. W tych sklepach oszuści oferują niemożliwe do przebicia oferty lub trudno dostępne przedmioty. Celem przestępców jest nakłonienie konsumentów do podania numeru karty kredytowej lub danych osobowych. W przypadku odwiedzania strony e-commerce po raz pierwszy, przed dokonaniem zakupu warto zweryfikować jej prawdziwość, np. poprzez sprawdzenie opinii w internecie, upewnienie się, że ma podany adres i numer telefonu. Należy unikać robienia zakupów w sklepach, które wymagają bezpośrednich płatności z banku, przelewów bankowych lub proszą o karty podarunkowe jako formę płatności.

•             Oprogramowanie do wykradania numerów kart kredytowych – Oszuści stosują narzędzia wykradające dane kart kredytowych, nie tylko w bankomatach czy fizycznych sklepach detalicznych, ale również internetowych. W pierwszej kolejności atakujący muszą uzyskać dostęp do systemu punktu sprzedaży, takiego jak aplikacja koszyka na zakupy. Następnie infekują go złośliwym oprogramowaniem zaprojektowanym do zbierania danych kart kredytowych. Transakcja nadal przebiega, ale wszystkie informacje o karcie są przechwytywane i gromadzone przez oszustów. Aby uniknąć dostania się poufnych informacji w niepowołane ręce, większość dużych, renomowanych sprzedawców stosuje obecnie środki zapobiegawcze, takie jak firewall aplikacji internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             Ataki socjotechniczne – Oszuści bardzo chętnie sięgają po phishing i smishing w celu kradzieży danych. Wysyłanie potencjalnym ofiarom wiadomości mailowych i SMS mówiących o obniżkach lub wyjątkowych promocjach oraz zawierających link prowadzący do fałszywej strony internetowej, to prosty sposób na zyskanie dostępu do poufnych informacji. Nieświadomy zagrożenia użytkownik, zainteresowany ofertą, klika w link kierujący go na stronę do złudzenia przypominającą prawdziwy sklep, gdzie proszony jest o podanie danych karty kredytowej, które trafiają bezpośrednio w ręce oszustów. Najskuteczniejszym narzędziem w walce ze złośliwymi linkami jest bezpieczna brama e-mail z zaawansowanymi mechanizmami wykrywania potencjalnie niebezpiecznych wiadomości i reagowania na nie.

Dane osobowe muszą być bezpieczne nie tylko w czasie Black Friday

Obecnie kradzież cyfrowych danych może mieć równie poważne skutki jak utrata fizycznego portfela. Należy więc podjąć działania, by utrudnić cyberprzestępcom uzyskanie dostępu do poufnych informacji. Jedną z podstawowych metod ochrony danych jest stosowanie silnych haseł. Logowanie się do wielu kont za pomocą tego samego hasła zwiększa ryzyko kradzieży dużej ilości informacji, zarówno osobowych, jak i finansowych. Jeśli cyberprzestępcy ukradną dane uwierzytelniające do jednej witryny, mogą ich użyć także do innych, w których były one stosowane. Dlatego powinno się używać haseł, które zawierają kombinacje dużych i małych liter, a także cyfr i znaków specjalnych. Ponadto, regularne aktualizowanie danych logowania i monitorowanie konta bankowego pod kątem oznak nietypowej aktywności może uchronić konsumentów przed utratą najcenniejszych danych.

Karty podarunkowe -  na co uważać?

W sezonie wyprzedażowym popularne jest płacenie kartami podarunkowymi lub bonami. Warto zwrócić uwagę na to, czy sklep prosi o zapłatę taką metodą poprzez e-mail. W takich przypadkach przedmiot, który próbuje się kupić prawdopodobnie w ogóle nie istnieje. Z bonów upominkowych należy korzystać tylko u znanych i wiarygodnych sprzedawców.

Dużą rolę w zabezpieczaniu danych przed cyberatakami odgrywa edukacja. W sezonie wyprzedażowym i świątecznym, gdy zakupy online cieszą się szczególną popularnością, warto podjąć kroki podnoszące poziom bezpieczeństwa poufnych informacji, aby nie dać cyberprzestępcom ich wymarzonego prezentu – dostępu do danych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA