REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje 2021. Czy hotele z limitami osób odrobią straty?

Okres urlopowy pokaże, czy firmom hotelarsko-turystycznym uda się wykorzystać poprawiającą się sytuację pandemiczną
Okres urlopowy pokaże, czy firmom hotelarsko-turystycznym uda się wykorzystać poprawiającą się sytuację pandemiczną

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew oczekiwaniom branży i klientów, hotele nie zostaną na wakacje całkowicie uwolnione od restrykcji wynikających z walki z koronawirusem. Na początek sezonu urlopowego i tuż po zakończeniu roku szkolnego, od 26 czerwca, mogą oferować 75 proc. dostępnych miejsc.

Branża hotelowa liczy na wakacyjny sezon

REKLAMA

Jak wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym kwartale dało się zauważyć poprawę w zakresie wykorzystania dostępnej bazy noclegowej. Jeszcze w styczniu 2021 r. z turystycznych obiektów noclegowych skorzystało 213,1 tys. turystów, co oznacza spadek względem analogicznego miesiąca roku 2020 o 90,7 proc. W lutym sytuacja uległa niewielkiej poprawie, ale nadal spadek ten wynosił 73 proc., a na wyraźną pozytywną zmianę trzeba było poczekać do marca. Nadal był to odsetek mniejszy niż w marcu minionego roku, ale już tylko o 26 proc. Całościowo w pierwszym kwartale 2021 r. w turystycznych obiektach noclegowych zatrzymało się 1,6 mln turystów, którym udzielono 4 mln noclegów, tj. odpowiednio o 71,9 proc. i 72,8 proc. mniej niż w pierwszym kwartale 2020 r.

REKLAMA

Dane za marzec pokazują, że w kolejnych miesiącach z pewnością będzie lepiej. Znaczący wpływ na korzystne zmiany ma stopniowe luzowanie obostrzeń dotyczących możliwości korzystania z oferty hotelarsko-turystycznej. Hotele od 8 maja mogły przyjmować gości w połowie dostępnych pokoi. Jak wynika z analizy Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, nie poprawiło to jednak bieżącej sytuacji finansowej i nastrojów przedstawicieli branży – tylko w maju obostrzenia mogły spowodować straty sektora sięgające 750 mln zł.

REKLAMA

Nie powinno więc dziwić nastawienie przedsiębiorców, którzy liczyli, że już w wakacje będą mogli przyjmować gości z pełną swobodą. Tak się jednak nie stało. Od 26 czerwca, a więc chwilę po zakończeniu roku szkolnego i na samym starcie sezonu urlopowego, będą mogły przyjmować więcej klientów niż wcześniej, ale nadal będą mogły być zajęte tylko w 75 proc.

– Po miesiącach ograniczeń branża hotelarska spodziewała się, że okres urlopowy będzie okazją do intensywnego odrabiania zaległości i pracy na pełnych obrotach, przy możliwości oferowania wszystkich dostępnych miejsc noclegowych. Ich ograniczenie do 75 proc. z pewnością nie jest zadowalające, szczególnie, że w tym roku w kraju chce spędzić wakacje więcej osób niż zwykle. Pewnym pocieszeniem może być jedynie fakt, że limit ten nie dotyczy zorganizowanych grup dzieci do 12. roku życia oraz że nie obejmuje on osób w pełni zaszczepionych przeciw Covid-19. Na długiej liście argumentów za szczepieniami jest więc jeszcze jeden, wsparcie polskiego biznesu – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Zaległości w branży

Ponad 1 mld zł zaległości zakwaterowania, to głównie zasługa hoteli, które mają na koncie 947 mln zł. Uwagę zwraca fakt, że problemy z płatnościami są stosunkowo częste, dotyczą 9 proc. hotelarskich biznesów. Oznacza to, że ryzyko zawarcia umowy z firmą w tarapatach finansowych jest całkiem wysokie.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Biznes hotelowy wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych i nie oferuje zwrotu w krótkim okresie. Wiąże się też z koniecznością zatrudnienia większej liczby osób. Pandemia uderzyła, gdy branża była na wyraźnej fali wznoszącej, przybywało obiektów hotelowych, liczba turystów korzystających z hotelowej bazy noclegowej systematycznie rosła, a jednocześnie rosły możliwości finansowe gości, a wraz z nimi oczekiwania co do standardu oferowanych usług – mówi Sławomir Grzelczak. – Covid-19 zatrzymał ten trend i zniweczył wiele planów firm hotelarskich. O ile te nastawione na turystów mają szansę na powrót dobrej koniunktury, to jednak pod znakiem zapytania stoi kondycja podmiotów obsługujących głównie pobyty służbowe, firmowe spotkania czy kongresy. Ta rzeczywistość może już po pandemii wyglądać inaczej – dodaje.

hotele 1

Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza BIK

O skali problemu hoteli niech świadczy, że kolejne na liście działalności oferujących noclegi obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, czyli ośrodki kolonijne, domy wczasowe, kwatery dla gości, nieposiadające obsługi domki, agroturystyka i schroniska młodzieżowe mają razem mniej niż jedną dziesiątą ich zaległości – 91,4 mln zł.

Duże różnice między długami kredytowymi i pozakredytowymi

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK wynika, że zaległości w płatnościach na rzecz dostawców oraz w bankach ma 1760 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm związanych z działalnością noclegową. Ich łączne długi to obecnie 1,044 mld zł.

O ile zdecydowana większość niesolidnych płatników widnieje w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, to jeśli chodzi o kwoty zaległości dominują nieopłacone w terminie kredyty, stąd też bardzo duże różnice przeciętnych zaległości pozakredytowych i kredytowych firm oferujących noclegi. Średni dług pozakredytowy wynosi 24,5 tys. zł, a kredytowy ponad 1,6 mln zł (za pośrednictwem BIG InfoMonitor, można sprawdzić firmę również pod kątem spłaty kredytów o ile wyrazi na to zgodę).

Uwagę zwraca również fakt, że problemy z obsługa kredytów ma 550 osób prywatnych powiązanych z firmami z branży zakwaterowania. W sumie niemal co trzeci przedsiębiorca, powiązany z firmą, która ma kłopoty z płatnościami, nie do końca daje sobie radę ze spłatą zobowiązań, które zaciągnął jako konsument.

– Wiele osób łączy finanse firmowe z prywatnymi, szczególnie prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Poza tym przestój firm noclegowych przekładał się na prywatne finanse osób związanych z branżą. Warto jednak podkreślić, że zaległości te nie idą w górę, bo przed pandemią sięgały 114,7 mln zł, a teraz wynoszą 104,2 mln zł – podkreśla Sławomir Grzelczak.

hotele 2

Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza BIK

– Okres urlopowy pokaże, czy firmom hotelarsko-turystycznym uda się wykorzystać poprawiającą się sytuację pandemiczną i fakt, że coraz więcej potencjalnych klientów zostało już w pełni zaszczepionych, co wyłącza ich z obowiązujących limitów gości. Trudności z rezerwacją miejsc noclegowych w ostatniej chwili pokazują, że w te wakacje urlopowicze nie powinni zawieść. Nawet biorąc pod uwagę, że po ofertach wielu polskich kurortów widać, że przynajmniej część firm po miesiącach zamknięcia postanowiła straty odrabiać wyraźnie wyższymi cenami – zauważa Sławomir Grzelczak.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA