REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak lockdown wpłynął na branżę sportową?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sport wpływa na gospodarkę i dlaczego potrzebuje start-upów?
Jak sport wpływa na gospodarkę i dlaczego potrzebuje start-upów?

REKLAMA

REKLAMA

Lockdown nie oszczędził branży sportowej. Jak w rzeczywistości covidowej odnajduje się sam kibic oraz jakie trendy czekają na fanów w postpandemicznych realiach? W tych kategoriach z odsieczą przychodzą krajowe start-upy.

Jak sport wpływa na gospodarkę i dlaczego potrzebuje start-upów?

Aby wyjaśnić zjawisko ścisłej symbiozy między kibicami a branżą sportową należy spojrzeć na konkretne liczby i wpływ sektora na gospodarkę. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, globalną wartość rynku za rok 2018 szacowano na 488,5 mld dolarów. Dla porównania, prognozy na rok 2022 mówią już o 614,1 mld, czyli skoku na poziomie 125,6 mld dolarów. Udział polskiej branży? Dokładnie 3 lata temu analitycy podawali, że sport nad Wisłą przyczynił się do wygenerowania 9,63 mld złotych udziału, co stanowi blisko 2 proc. światowego rynku. Niewiele? Jak na wciąż rozwijającą się świadomość Polaków dotyczącą rozgrywek i aktywności fizycznej, taki wynik może być całkiem zadowalający. Dobrym przykładem jest, chociażby rynek zatrudnienia. W skali kraju branża dała pracę blisko 109 tys. osób, na których pracodawcy przeznaczyli 2,98 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz aspektu ekonomicznego Polacy darzą rynek sportowy dużym zaufaniem ze względu na dynamiczną kulturę śledzenia rozgrywek. O ile sama aktywność fizyczna Polaków pozostawia wiele do życzenia (PIE szacuje, iż od 2004 roku współczynnik czynnego uczestnictwa w życiu sportowym spadł o 10 pkt proc.), to samo wsparcie sektora nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Według raportu ARC Rynek i Opinia jedynie 16 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w żadnym stopniu nie śledzi spotkań ligowych, czy turniejów. Ponadto, odcinających się od sportowej rywalizacji obywateli jest coraz mniej. W roku 2015 podobne badania wykazały nieco większy odsetek branżowych laików na poziomie 23 proc. Jakie jednak zmiany muszą nastąpić, aby sektor utrzymał się w obliczu koronawirusa?

Nowe technologie w sporcie

Jeszcze przed pandemią koronawirusa analitycy prognozowali, że rynek sportowy musi bardziej personalizować swoje usługi względem kibiców. W 2019 roku Polski Instytut Ekonomiczny twierdził, że fani potrzebują rozbudowanego systemu informowania o rozgrywkach, a także uniezależnienia się od relacji telewizyjnych. Propozycją badaczy były inwestycje m.in. w technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, a także moduły big date, które pozwoliłyby na większą personalizację doświadczeń. Był to także sygnał dla reklamodawców oraz… debiutujących start-upów.

— Branża sportowa jest na tyle specyficzną niszą, że pomimo dużego rozmachu, chociażby w segmencie organizowania wydarzeń, nie będzie to główna oś utrzymania całego sektora. Taki trend potwierdzają sprawozdania Statista, które prognozują, iż po pandemii poziom przychodów z eventów spadnie poniżej średniej z roku 2019, 2018 i 2017. W obliczu takiego załamania branża musi znaleźć rozwiązanie ramię w ramię ze spółkami technologicznymi, a w szczególności z segmentem ambitnych debiutantów — komentuje Mateusz Zimnowodzki, Co-owner i Prezes Zarządu NOINN.

REKLAMA

Jak start-upy napędzają sport?

Prognozy zapowiadane 2 lata temu przez Polski Instytut Ekonomiczny realizują już teraz krajowe start-upy. Potencjał trendu na personalizację rozgrywek wykorzystali m.in. twórcy aplikacji NOINN, którzy zdecydowali się na stworzenie specjalnego narzędzia do wspólnego obstawiania wyników spotkań w gronie znajomych. Nie tylko tzw. typing wśród grupy przyjaciół jest zjawiskiem napędzającym branżę sportową. Projekt Piotra Lewickiego, Mateusza Zimnowodzkiego i Bartłomieja Szczepańskiego wpisuje się również w falę zainteresowania bukmacherką online, która w skali globalnej do roku 2022 ma wygenerować 287 mld dolarów z samych zakładów internetowych. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że NOINN jest aplikacją darmową i raczej nastawioną na współpracę z reklamodawcami oraz integrację środowiska kibiców, aniżeli rozwój hazardu online. Już takie podejście powinno zainteresować potencjalnych inwestorów, ponieważ start-up z jednej strony wykorzystuje bardzo wyraźnie zarysowane trendy rynkowe, a z drugiej — interpretuje je w sposób etyczny i prokonsumencki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Zakładając spółkę, nie myśleliśmy o scenariuszu powszechnej izolacji. Rzeczywiście lockdown był momentem, w którym użytkownicy korzystali z NOINN w sposób bardzo aktywny, z rzeczywistym przełożeniem na aspekt integrujący. Pamiętajmy jednak, że już teraz federacje zapowiadają powrót największych imprez, takich jak Copa America, Euro 2021, czy letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio, więc i w tej kategorii aplikacja będzie narzędziem, które zagospodaruje niewykorzystany jeszcze potencjał branży. Rynek usług sportowych musi postawić na współpracę z nowymi technologiami, ponieważ jest to jedyna droga dotarcia do dzisiejszego kibica — podkreśla Bartłomiej Szczepański, założyciel i Dyrektor Operacyjny NOINN.

Branża sportowa jest gałęzią gospodarki, która w sposób bardzo uniwersalny zaskarbia sobie uwagę potencjalnych klientów. Z jednej strony obserwujemy wyraźny wpływ sektora na rynek pracy, z drugiej nisza gwarantuje rozwój eventów i promocję poszczególnych lokacji, a z trzeciej — nadal wzbudza duże emocje wśród samych zainteresowanych. Jeśli przedstawiciele świata sportu chcą pozostać na fali, powinni bardzo mocno zastanowić się nad inwestycjami w technologie towarzyszące. Początkowe fazy lockdownu już zakrawały na żółtą kartkę dla całej branży — w tym jednak rola sektora publicznego, żeby rynkowy sędzia nie wyjął kolejnej.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA