REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jedzenie można nadać przesyłką kurierską?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy jedzenie można nadać przesyłką kurierską?
Czy jedzenie można nadać przesyłką kurierską?
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

By zachować atmosferę nadchodzących Świąt, część konsumentów będzie chciała podzielić się z bliskimi tradycyjnymi potrawami, wykorzystując do ich przewozu firmy kurierskie. Co na to przewoźnicy? Czy ryzyko transportu takich paczek faktycznie się opłaci?

Czy jedzenie na święta można wysłać kurierem?

Tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą inne niż dotychczas. Wiele osób, w obawie o zdrowie swoje i najbliższych, zostanie w domach, a rodzinne spotkania przeniosą się do świata wirtualnego. Jedną z tradycji jest wspólna wieczerza i biesiadowanie przy stole uginającym się od wigilijnych potraw. Czy świąteczne przysmaki można zapakować i nadać kurierem? Okazuje się, że nie ma jednej słusznej odpowiedzi.

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Towary zakazane, czyli czego nie można wysyłać kurierem?

Większość przewoźników, m.in. DPD, FedEx, GLS czy UPS nie posiada usług dedykowanych do transportu żywności dla klientów indywidualnych i okazyjnych. W regulaminach firm kurierskich widnieją wskazania towarów zakazanych do przesyłania w paczkach, są to m.in.:

  • Towary nietrwałe (między innymi żywność) – DPD, UPS
  • Produkty łatwo i szybko psujące się – FedEx
  • Towary wymagające temperatury kontrolowanej – GLS
  • Rzeczy łatwo psujące się lub środki spożywcze w rozumieniu Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia – GLS
  • Artykuły szybko psujące się – InPost
  • Produkty i artykuły wymagające szczególnych warunków transportu (w tym wydzielające woń lub płyn) – InPost

Powodem takiej decyzji są przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa i wyzwania związane z logistyką. Brakuje odpowiednich magazynów i hal, przewoźnicy nie posiadają furgonetek dedykowanych do transportu jedzenia – jako produkt nietrwały i szybko psujący się jest wrażliwe na zmiany temperatury, co wpływa na jego świeżość i jakość. Warto pamiętać, że różnice temperatur pomiędzy magazynem a samochodem kuriera, szczególnie w okresie zimowym, mogą być znaczne. Przewoźnicy – nie mając świadomości, że w zapakowanej paczce znajduje się żywność, traktują ją jak pozostałe przesyłki, przez co może dojść do uszkodzeń mechanicznych.

Reklamacje paczek

REKLAMA

W okresie okołoświątecznym, znacząco rośnie liczba zgłaszanych reklamacji – choć nie ma szczegółowych danych w tym zakresie, można przypuszczać, że duży odsetek z nich dotyczy właśnie produktów spożywczych. Należy pamiętać, że tego typu roszczenia nie zostaną uznane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Podejmując ryzyko nadania żywności przez firmy kurierskie, konsumenci muszą liczyć się z konsekwencjami. Jedzenie nie tylko może się zepsuć lub zniszczyć w trakcie transportu, ale także uszkodzić inne przesyłki. W takiej sytuacji reklamacja nie zostanie uznana z uwagi na złamanie regulaminu danego przewoźnika. Może się zdarzyć, że firma kurierska zażąda od konsumenta dodatkowych dopłat lub pokrycia szkód, np. gdy konieczna będzie utylizacja zepsutego towaru lub sprzątanie zabrudzonego magazynu, sortowni lub samochodu dostawczego” – komentuje Krzysztof Czarny, Szef Biura Współpracy z Klientem w Sendit S.A.

Zakazane ogólnymi przepisami o transporcie są też towary podlegające akcyzie (np. alkohol) lub te, które wymagają specjalnych urządzeń, środków bezpieczeństwa lub zezwoleń.

Jak zapakować produkty?

REKLAMA

Warto pamiętać, że wykluczone są opakowania szklane i zawierające takie elementy, pojemniki łatwo tłukące się lub miękkie – plastikowe, szczególnie w przypadku płynów, które po uszkodzeniu opakowania mogą się rozlać, brudząc i niszcząc pozostałą część przesyłki lub inne paczki. Owinięcie butelki lub słoika folią bąbelkową nie wystarczy – taki przedmiot trzeba dodatkowo umieścić w pudełku i wolną przestrzeń wypełnić w zależności od kruchości towaru, np. ścinkami kartonu, specjalnymi wypełniaczami lub starymi, zmiętymi gazetami.

„Jeśli nie chcemy narażać się na niepotrzebny stres i dodatkowe koszty, wybierzmy produkty trwalsze, np. konserwy, cukierki czy ciastka. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że np. czekolada również jest podatna na zmianę temperatury i nie chodzi tu wyłącznie o możliwość jej rozpuszczenia. Czekolada w procesie dostawy może np. zostać zbyt mocno ogrzana w magazynie, a następnie schłodzić się o kilkanaście stopni w trakcie transportu – efekt to biały, nieestetyczny nalot na jej powierzchni – dodaje Krzysztof Czarny.

Spożywcza alternatywa

W Warszawie i Krakowie są ulokowane Lodówkomaty InPost, do których konsumenci mogą zamawiać zakupy spożywcze, realizowane w sklepach partnerskich, m.in. Auchan, Janas czy Batida. Z dostawą do Lodówkomatu można zamówić nie tylko jedzenie, ale też artykuły farmaceutyczne, kosmetyki czy kwiaty. Jest to możliwe dzięki technologii 3 stref temperatury: produkty mrożone (do -18 stopni), chłodzone (od 0 do -4 stopni) i w stałej temperaturze (do +16 stopni).

Jednym z rozwiązań dla biznesu jest wprowadzana na terenie aglomeracji warszawskiej pilotażowa usługa DPD Food, umożliwiająca bezpieczną dostawę żywności, także w monitorowanym łańcuchu chłodniczym.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA