Home office, obsługa klienta - jak zarządzać firmą w obliczu covid-19?
REKLAMA
REKLAMA
Home Officers
Jak usprawnić dotychczasową organizację pracy? Jak zadbać o bezpieczeństwo i zdrowie pracujących zdalnie i w jaki sposób zaangażować pracowników w zarządzanie bhp?
REKLAMA
W związku z nieustannym falowaniem krzywej epidemii - nagłymi wzrostami i spadkami liczby zakażonych wirusem SARS-CoV-2 - część pracodawców w szybkim tempie przeorganizowała swoje zakłady pracy, wysyłając pracowników na pracę zdalną. Nie oznacza to jednak, że problemy związane z organizacją pracy czy zarządzaniem pracownikami się u nich skończyły. Dla niektórych pracodawców wirtualne zarządzanie „home officers” jest czymś nowym, zwłaszcza w sytuacji, gdy „domowe środowiska pracy” dość często diametralnie różnią się od dotychczasowych miejsc pracy. Jak usprawnić dotychczasową organizację pracy? Jak zadbać o bezpieczeństwo i zdrowie pracujących zdalnie i w jaki sposób zaangażować pracowników w zarządzanie bhp? To są jedne z kluczowych pytań, które zadają sobie zarządzający „home officers”.
Możliwe rozwiązania:
- system monitoringu komputera i poczty elektronicznej (urządzenia GPS);
- codzienne brefingi i odprawy za pośrednictwem aplikacji;
- system raportowania przez pracowników;
- kalendarze zawierające zadania i wyniki pracy;
- listy zadań połączone z programem pocztowym;
- aplikacje ewidencjonujące czas pracy;
- regulamin przydzielania zleceń i rozliczania zadań;
- ewidencjonowanie sprzętu pracodawcy wykorzystywanego do home office;
- wsparcie od IT odnośnie korzystania ze sprzętu i oprogramowania;
- regulamin pracy pracowników wykonujących pracę w trybie home office;
Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy
Obsługa klienta
Zarządzanie pracującymi w zespołach lub stałej obsłudze klientów to wyzwanie dla wielu przedsiębiorców.
Jak zmniejszyć ryzyko zakażenia? Jak sobie radzić z wysokim wskaźnikiem absencji pracowników? Co zrobić w przypadku podejrzenia, że pracownik jest zarażony wirusem SARS-CoV-2?
Przed podobnymi dylematami stają również pracodawcy tych branż, którzy nie mogą polecić wykonywania pracownikom pracy zdalnej ze względu na charakter czy specyfikę pracy. Dotyczy to wielu pracowników zatrudnionych m.in. w przemyśle, budownictwie, usługach i handlu, transporcie publicznym, użyteczności publicznej, policji czy służbach bezpieczeństwa. Osoby wykonujące te prace są w stałym fizycznym kontakcie z wieloma innymi osobami, a w związku z tym są najbardziej narażone na ryzyko zachorowania na COVID-19. W jaki sposób ograniczyć te ryzyko oraz zmniejszyć transmisję wirusa pomiędzy pracownikami w miejscu pracy? Jak sobie radzić z wysokim wskaźnikiem absencji pracowników? Co zrobić w przypadku podejrzenia, że pracownik jest zarażony wirusem SARS-CoV-2? I jak postępować z pracownikiem z dodatnim testem na COVID-19? Te pytania równie często spędzają pracodawcom sen z powiek.
Możliwe rozwiązania:
- przeprowadzenie oceny ryzyka i wdrożenie systemu hierarchii kontroli;
- odpowiednia organizacja pracy, przeorganizowanie stanowisk pracy; stosowanie środków technicznych ograniczających fizyczną inter-akcję;
- ograniczenie skupisk ludzkich, ograniczenie zasad korzystania w przestrzeniach wspólnych;
- dobór właściwych środków ochrony indywidualnej, w tym ubrań ochronnych;
- praca w zespołach o stałych składzie;
- stosowanie narzędzi tele-wideo konferencyjnych;
- rejestracja osób trzecich przychodzących z zewnątrz do zakładu pracy i określenie zasad ich obsługi;
- ustalenie odpowiednich zasad higieny w miejscu pracy;
- ograniczenie obciążeń psychicznych spowodowanych epidemią;
- szkolenia on-line;
- procedura postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia/stwierdzenia zakażenia;
- ustalenie osób odpowiedzialnych za wdrożenie i kontrolę ww. procedury.
Lawinowy wzrost zachorowań w zakładzie pracy
Jak powinien wyglądać plan zamknięcia zakładu pracy lub przejścia części pracowników na pracę zdalną? Jak przygotować się do wznowienia pracy, uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy?
Przedmiotem niepokoju pracodawców w związku z lawinowymi wzrostami zachorowań na COVID-19 jest też coraz bliższa perspektywa zamknięcia zakładu pracy na określony czas. Jak w takiej sytuacji powinien wyglądać plan zamknięcia zakładu pracy lub przejścia części pracowników na pracę zdalną? Jak przygotować się do wznowienia pracy, uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy?
Możliwe rozwiązania:
- aktualizacja oceny ryzyka;
- dostosowanie organizacji miejsca pracy w celu ograniczenia transmisji COVID-19;
- zamykanie/wznawianie miejsc pracy etapami;
- procedury i szkolenia przed wznowieniem pracy;
- pomoc dla pracowników dotkniętych chorobą COVID-19;
Odpowiedzi na te pytania powinien dostarczyć pracodawcom akt wewnątrzzakładowy w postaci regulaminu określającego zasady działalności przedsiębiorstwa w stanie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2.
Marcin Szymańczyk, Adwokat, Partner Zarządzający
Aneta Walewska-Borsuk, Adwokat, Senior Associate
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.