REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel zagraniczny nadal pod kreską

Subskrybuj nas na Youtube
Czy handel zagraniczny odbił się od dna?
Czy handel zagraniczny odbił się od dna?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

GUS podsumował III kwartał 2020 r. w handlu zagranicznym. Dynamika polskiego eksportu i importu towarów nadal pozostaje pod kreską. Wydaje się jednak, że przynajmniej najgorszy okres firmy wydają się mieć już za sobą.

Handel zagraniczny odrabia straty

Po przetrwaniu pierwszej fali chaosu, lockdownu i reorganizacji firmy powoli odbudowują obroty. Mimo że do powrotu do wyników sprzed pandemii jeszcze bardzo daleko, to dobry sygnał świadczący o tym, że firmy przystosowują się coraz lepiej do nowych warunków prowadzenia biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Koronawirus a handel zagraniczny

Wartość eksportu w ciągu III kwartałów br. liczona w EUR spadła o 4% w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem i wyniosła prawie 170 mld euro. Wpływ pandemii na handel jest zatem wyraźnie widoczny. W poprzednim roku podobne wartości do obecnych spadków notowano wówczas na plus – w III kwartale 2019 r. wywóz rósł w tempie 5% r/r. O ile po podobnych wynikach pozostaje wspomnienie, to we wrześniowych danych można doszukać się jednak także pozytywów, wskazuje ekspert międzynarodowej instytucji płatniczej Akcenta. – Wydaje się, że polskiemu eksportowi udało się wyjść z największego dołka, który przypadł na miesiące maj, czerwiec, lipiec, gdy obroty spadały w tempie odpowiednio 8,4%, 7% i 6% r/r. W kolejnych miesiącach sytuacja w biznesie zaczęła się już normować, a rynek wymiany ożywiać. W III kwartale szczególnie udany był eksport towarów konsumpcyjnych. Jednakże kolejne ograniczenia w handlu i restrykcje związane z drugą falą pandemii, wprowadzone w kraju, jak i na innych rynkach, znów mogą się odbić na wynikach firm handlujących z zagranicą. Tym razem jednak miały trochę czasu aby na taki scenariusz się przygotować. Jednakże kolejnego osłabienia wyników handlu nie można na razie całkowicie wykluczyć – zaznacza Miroslav Novák, główny analityk Akcenty.

Rok 2020

Zmiana dynamiki polskiego eksportu r/r w EUR

I

0,4%

I-II

4,1%

I-III

1,7%

I-IV

-5,3%

I-V

-8,4%

I-VI

-7%

I-VII

-6%

I-VIII

-5,6%

I-IX

-4%

Źródło: Akcenta na podst. danych GUS

Mniej towarów na granicach

Wymiana handlowa na polskich granicach osłabła także w sferze wwozu. Dynamika importu zmalała dwukrotnie mocniej niż eksportu (-8% r/r). Tym samym zwiększyła się jednak nadwyżka w saldzie handlu zagranicznego. Po 9. miesiącach br. sięga 7,5 mld euro. Dla porównania w poprzednich latach wartość sprzedawanych i sprowadzanych do Polski towarów była bardzo zbliżona – w całym 2019 r. dodatni bilans wyniósł jedynie 1,17 mld euro.

REKLAMA

Ekspert Akcenty zaznacza jednak, że na wyniki salda w tym roku wpływ miały także kursy walut. – Od marca mamy do czynienia z wysokim kursem euro. Oznacza to korzystną relację kursową dla eksporterów, którzy w największym stopniu operują właśnie na europejskim rynku i w tej walucie rozliczają swoje kontrakty. Dzięki drogiej wspólnej walucie za swoje towary po przewalutowaniu na złotówki dostają więcej. Dla firm, które nie utraciły kontrahentów i rynków to szansa. W tak trudnych czasach liczy się bowiem każda złotówka czy euro – dodaje Miroslav Novák.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąsiedzi też się podnoszą

W kontekście wyników polskiego handlu zagranicznego analityk Akcenty zwraca też uwagę na sytuację u naszego najważniejszego partnera handlowego – Niemiec. Aktywność gospodarcza zachodniego sąsiada przyspieszyła w III kwartale, co pozytywnie przekłada się również na ożywienie polskiego eksportu w ostatnich miesiącach. Widać to wyraźnie w wielkości eksportu do poszczególnych krajów - sytuacja w Niemczech normalizowała się najszybciej w porównaniu z innymi ważnymi polskimi kierunkami eksportowymi w Europie, jak np. Czechy, W. Brytania, Francja, Holandia czy Włochy, wskazuje ekspert firmy.'

Prognozy na koniec roku

Rok 2020 mocno odznaczy się w historii polskiego handlu zagranicznego, który od lat wypracowywał wzrost, szczególnie pod kątem eksportu, przyznaje analityk Akcenty. - Miesiące, w których w międzynarodowy biznes uderzyła pandemia, mają widoczny, negatywny wpływ na łączną liczbę obrotów zagranicznych w III kwartale br. i przełożą się oczywiście na wyniki całego roku 2020. Na jego koniec spodziewam się spadku wartości polskiego eksportu o ok. 2% r/r i spadku importu o ok. 8% r/r. Nadal jednak należy brać pod uwagę ryzyko pogorszenia się sytuacji w kontekście trwającej drugiej fali pandemii. Jednak sądzę, że tym razem wpływ na handel zagraniczny powinien być znacznie mniejszy niż wiosną/latem – podsumowuje Miroslav Novák.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA