REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reputacja firmy a CSR

Katarzyna Kowalczyk
Magister Wydziału Zarządzania i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od marca 2004 roku instruktor nauki jazdy kat. B, sama prawo jazdy posiada od 1993 roku. Od 1996 roku współwłaścicielka rodzinnej firmy handlowej BIK, która w 2005 roku powiększyła się o Babską Autoszkołę w Warszawie.

REKLAMA

Mimo kryzysu gospodarczego, dotykającego coraz większą liczbę firm, możemy zaobserwować na rynku rosnące zainteresowanie działaniami CSR. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu staje się obecnie chętnie wybieraną przez większe firmy strategią komunikacyjną. Czy jednak na pewno stanowi wyłącznie luksus, a nie konieczność?

Trzeba przyznać, że CSR do niedawna funkcjonował w Polsce głównie jako termin czysto akademicki. Wciąż wiele działań w tym zakresie nie stanowi spójnej i przemyślanej strategii, dostosowanej do potrzeb konkretnej organizacji, a jest raczej krótkoterminową akcją marketingową.  A jeśli jest to już prawdziwa społeczna odpowiedzialność, to wprowadzają ją raczej duże, zagraniczne korporacje. Tak jednak być nie musi, a nawet nie powinno.

REKLAMA


CSR sposobem na sprzedaż


Tak właśnie zazwyczaj jest on postrzegany. Jest to jednak obraz zafałszowany. Planując prawdziwą strategię CSR nie należy kierować się chęcią wykorzystania społecznej odpowiedzialności w sensie marketingowym, by coś sprzedać. Jest to podejście o tyle powszechne, co błędne i szybko demaskowane przez odbiorców, jako „granie na ich uczuciach”. A to równia pochyła do zachwiania pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście, można zrobić coś dobrego dla ludzi, zwierząt  czy środowiska niejako „przy okazji” kampanii marketingowej. Ale nie poprzestańmy na tym, bo prawdziwa społeczna odpowiedzialność naprawdę się opłaca (choć niekoniecznie od razu i wprost).


Być prawdziwie odpowiedzialnym

REKLAMA


Czym zatem jest CSR? Najprościej mówiąc, to zobowiązanie biznesu do etycznych zachowań oraz przyczyniania się do ciągłego i zrównoważonego rozwoju środowiska zewnętrznego (w tym naturalnego, społecznego itp.), jak i wewnętrznego (pracownicy). W efekcie stanowi również strategię długofalowego kształtowania wizerunku firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jest to sytuacja typu „win-win”, w której zyskują obie strony: zarówno beneficjenci, jak i firma. Dzisiejsi konsumenci nie oceniają producentów wyłącznie w kategoriach „cena, jakość, obsługa”. Oczywiście, to też jest ważne. Jednak znacznie wzrosła świadomość konsumencka, co sprawiło, że bardzo traci na wizerunku firma, która kieruje się wyłącznie zyskiem, nie dba o pracowników, nie przejmuje się głosem klientów, niszczy środowisko naturalne itd. Jak sprawdzono, społeczne zachowania firmy to aż 56% oceny jej wizerunku.


Warto zaznaczyć, że - choć podobne - CSR-em nie są: kampanie społeczne (zmiana postaw i przekonań), social marketing (promocja produktu przy okazji pomocy np. zagrożonym gatunkom zwierząt), ani nawet filantropia (pomoc finansowa, bez zaangażowania). Społeczna odpowiedzialność oznacza rozwiązywanie problemów i całkowitą zmianę zachowań społecznych. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z tego, że ta granica jest bardzo płynna i niestety nie zawsze łatwo oddzielić CSR od marketingu.


Czy to się w ogóle opłaca?

REKLAMA


Odpowiedź jest krótka - tak. Po pierwsze dzięki CSR kreujemy wizerunek firmy odpowiedzialnej, troskliwej, dbającej o ludzi i środowisko. Potrzeba do tego nie tyle środków (bo nie każda strategia wymaga dużych nakładów), co dobrego celu, trafnej strategii (spójnej z ogólną polityką firmy) i konsekwencji, ponieważ jest to strategia na lata. Nie od razu zobaczymy efekty. Być może z początku konsumenci będą nieufni. Trzeba jednak przetrzymać ten okres i działać dalej. Raz stworzony wizerunek odpowiedzialnego biznesu nie jest łatwo zburzyć. Konsumenci będą w stanie wybaczyć nam drobne potknięcia i kryzysy medialne (oczywiście najlepiej, by było ich jak najmniej), odwołując się do wytworzonego w swojej świadomości wizerunku, bowiem obdarzyli nas społecznym zaufaniem.


Po drugie - zyskamy również zaufanie partnerów biznesowych. Nie trzeba wyjaśniać, że każdy przedsiębiorca woli nawiązać współpracę z firmą, która jest powszechnie znana z uczciwości i pozytywnych zachowań.


I w końcu po trzecie - CSR jest pomocny przy pozyskaniu i zatrzymaniu u siebie najlepszych pracowników. Skoro ktoś ufa danej firmie, darzy ją szacunkiem i sympatią, to chętnie by się w niej zatrudnił (szczególnie, jeśli wie o tym, że bardzo dba o pracowników). W ten sposób zyskujemy wielu chętnych, z których możemy wybrać tych o najlepszych kwalifikacjach.


Na co uważać?


Tworząc własną strategię CSR należy przede wszystkim obrać cel. Przy tym ważne jest, by identyfikowany problem społeczny był nie tylko istotny, ale również spójny z ogólnym charakterem działalności naszej firmy. Następnie trzeba przygotować analizę dostępnych środków, określić grupę docelową i stworzyć plan działania. Po wprowadzeniu koncepcji w życie niezbędnym jest kontrola tego, czy osiągamy założony efekt (jeśli nie, wprowadzamy korektę, a jeśli tak - kontynuujemy).


Należy również pamiętać o:

- wyrazistym pozycjonowaniu (by odróżnić naszą akcję od innych)

- stworzeniu własnej marki

- określeniu prawidłowego komunikatu, jaki ma trafić do świadomości odbiorcy

- zaangażowaniu pracowników

- udziale partnerów, ekspertów z danej dziedziny

- komunikowaniu o problemie i sposobie rozwiązania, a nie o podmiocie

- przypominaniu nazwy i hasła programu


Zapomnijmy natomiast o:

- udziale celebrytów

- reklamie (zamiast tego zachowujmy kontakt z mediami)

- przedstawianiu rachunków

- byciu sponsorem („organizator” brzmi dużo lepiej)

- próbie bycia „dla wszystkich”

- wolontariacie (mamy zachować sytuację win-win, a nie poświęcać się)


Są to tylko najważniejsze zasady tworzenia dobrego CSR. Nie jest to zadanie tak proste, jak by się w pierwszym momencie mogło wydawać, dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom. Jednak efekt, jaki osiągniemy jest zdecydowanie warty zachodu i wyłożonych środków. Zaufanie, lojalność, sympatia klientów, partnerów biznesowych i pracowników jest nie do przecenienia. A na tym zyskujemy latami.


Katarzyna Kowalczyk


Inwestycje.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: www.inwestycje.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA