Kategorie

Reputacja firmy a CSR

Katarzyna Kowalczyk
Magister Wydziału Zarządzania i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od marca 2004 roku instruktor nauki jazdy kat. B, sama prawo jazdy posiada od 1993 roku. Od 1996 roku współwłaścicielka rodzinnej firmy handlowej BIK, która w 2005 roku powiększyła się o Babską Autoszkołę w Warszawie.
Mimo kryzysu gospodarczego, dotykającego coraz większą liczbę firm, możemy zaobserwować na rynku rosnące zainteresowanie działaniami CSR. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu staje się obecnie chętnie wybieraną przez większe firmy strategią komunikacyjną. Czy jednak na pewno stanowi wyłącznie luksus, a nie konieczność?

Trzeba przyznać, że CSR do niedawna funkcjonował w Polsce głównie jako termin czysto akademicki. Wciąż wiele działań w tym zakresie nie stanowi spójnej i przemyślanej strategii, dostosowanej do potrzeb konkretnej organizacji, a jest raczej krótkoterminową akcją marketingową.  A jeśli jest to już prawdziwa społeczna odpowiedzialność, to wprowadzają ją raczej duże, zagraniczne korporacje. Tak jednak być nie musi, a nawet nie powinno.


CSR sposobem na sprzedaż


Tak właśnie zazwyczaj jest on postrzegany. Jest to jednak obraz zafałszowany. Planując prawdziwą strategię CSR nie należy kierować się chęcią wykorzystania społecznej odpowiedzialności w sensie marketingowym, by coś sprzedać. Jest to podejście o tyle powszechne, co błędne i szybko demaskowane przez odbiorców, jako „granie na ich uczuciach”. A to równia pochyła do zachwiania pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście, można zrobić coś dobrego dla ludzi, zwierząt  czy środowiska niejako „przy okazji” kampanii marketingowej. Ale nie poprzestańmy na tym, bo prawdziwa społeczna odpowiedzialność naprawdę się opłaca (choć niekoniecznie od razu i wprost).


Być prawdziwie odpowiedzialnym

Reklama


Czym zatem jest CSR? Najprościej mówiąc, to zobowiązanie biznesu do etycznych zachowań oraz przyczyniania się do ciągłego i zrównoważonego rozwoju środowiska zewnętrznego (w tym naturalnego, społecznego itp.), jak i wewnętrznego (pracownicy). W efekcie stanowi również strategię długofalowego kształtowania wizerunku firmy.


Jest to sytuacja typu „win-win”, w której zyskują obie strony: zarówno beneficjenci, jak i firma. Dzisiejsi konsumenci nie oceniają producentów wyłącznie w kategoriach „cena, jakość, obsługa”. Oczywiście, to też jest ważne. Jednak znacznie wzrosła świadomość konsumencka, co sprawiło, że bardzo traci na wizerunku firma, która kieruje się wyłącznie zyskiem, nie dba o pracowników, nie przejmuje się głosem klientów, niszczy środowisko naturalne itd. Jak sprawdzono, społeczne zachowania firmy to aż 56% oceny jej wizerunku.


Warto zaznaczyć, że - choć podobne - CSR-em nie są: kampanie społeczne (zmiana postaw i przekonań), social marketing (promocja produktu przy okazji pomocy np. zagrożonym gatunkom zwierząt), ani nawet filantropia (pomoc finansowa, bez zaangażowania). Społeczna odpowiedzialność oznacza rozwiązywanie problemów i całkowitą zmianę zachowań społecznych. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z tego, że ta granica jest bardzo płynna i niestety nie zawsze łatwo oddzielić CSR od marketingu.


Czy to się w ogóle opłaca?

Reklama


Odpowiedź jest krótka - tak. Po pierwsze dzięki CSR kreujemy wizerunek firmy odpowiedzialnej, troskliwej, dbającej o ludzi i środowisko. Potrzeba do tego nie tyle środków (bo nie każda strategia wymaga dużych nakładów), co dobrego celu, trafnej strategii (spójnej z ogólną polityką firmy) i konsekwencji, ponieważ jest to strategia na lata. Nie od razu zobaczymy efekty. Być może z początku konsumenci będą nieufni. Trzeba jednak przetrzymać ten okres i działać dalej. Raz stworzony wizerunek odpowiedzialnego biznesu nie jest łatwo zburzyć. Konsumenci będą w stanie wybaczyć nam drobne potknięcia i kryzysy medialne (oczywiście najlepiej, by było ich jak najmniej), odwołując się do wytworzonego w swojej świadomości wizerunku, bowiem obdarzyli nas społecznym zaufaniem.


Po drugie - zyskamy również zaufanie partnerów biznesowych. Nie trzeba wyjaśniać, że każdy przedsiębiorca woli nawiązać współpracę z firmą, która jest powszechnie znana z uczciwości i pozytywnych zachowań.


I w końcu po trzecie - CSR jest pomocny przy pozyskaniu i zatrzymaniu u siebie najlepszych pracowników. Skoro ktoś ufa danej firmie, darzy ją szacunkiem i sympatią, to chętnie by się w niej zatrudnił (szczególnie, jeśli wie o tym, że bardzo dba o pracowników). W ten sposób zyskujemy wielu chętnych, z których możemy wybrać tych o najlepszych kwalifikacjach.


Na co uważać?


Tworząc własną strategię CSR należy przede wszystkim obrać cel. Przy tym ważne jest, by identyfikowany problem społeczny był nie tylko istotny, ale również spójny z ogólnym charakterem działalności naszej firmy. Następnie trzeba przygotować analizę dostępnych środków, określić grupę docelową i stworzyć plan działania. Po wprowadzeniu koncepcji w życie niezbędnym jest kontrola tego, czy osiągamy założony efekt (jeśli nie, wprowadzamy korektę, a jeśli tak - kontynuujemy).


Należy również pamiętać o:

- wyrazistym pozycjonowaniu (by odróżnić naszą akcję od innych)

- stworzeniu własnej marki

- określeniu prawidłowego komunikatu, jaki ma trafić do świadomości odbiorcy

- zaangażowaniu pracowników

- udziale partnerów, ekspertów z danej dziedziny

- komunikowaniu o problemie i sposobie rozwiązania, a nie o podmiocie

- przypominaniu nazwy i hasła programu


Zapomnijmy natomiast o:

- udziale celebrytów

- reklamie (zamiast tego zachowujmy kontakt z mediami)

- przedstawianiu rachunków

- byciu sponsorem („organizator” brzmi dużo lepiej)

- próbie bycia „dla wszystkich”

- wolontariacie (mamy zachować sytuację win-win, a nie poświęcać się)


Są to tylko najważniejsze zasady tworzenia dobrego CSR. Nie jest to zadanie tak proste, jak by się w pierwszym momencie mogło wydawać, dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom. Jednak efekt, jaki osiągniemy jest zdecydowanie warty zachodu i wyłożonych środków. Zaufanie, lojalność, sympatia klientów, partnerów biznesowych i pracowników jest nie do przecenienia. A na tym zyskujemy latami.


Katarzyna Kowalczyk


Inwestycje.pl

 

Źródło: www.inwestycje.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Będą zmiany w ustawie o cudzoziemcach

    Ustawa o cudzoziemcach - będą zmiany dotyczące cudzoziemców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce i będących uczestnikami programów wsparcia.

    Jak branża gastronomiczna może na nowo zdobyć klientów?

    Przed branżą gastronomiczną pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób ponownie pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

    Praca w IT - home office, ale projekty nierozwojowe

    Warunki zatrudnienia na rynku pracy IT są lepsze niż przed pandemią – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę HRK S.A. Zdaniem 39% specjalistów pracujących w IT COVID-19 miał pozytywny wpływ na ich branżę.

    Ponad 231 mln zł zalegają firmy za polisy ubezpieczeniowe

    Konsumenci i przedsiębiorcy są winni firmom ubezpieczeniowym 387 mln zł za polisy ubezpieczeniowe. Dłużnicy, do których dzwoni firma windykacyjna, najczęściej tłumaczą, że mają inne ważniejsze wydatki, lub skoro polisa trwa cały rok, mają dużo czasu na wpłatę.

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Czy zabraknie ziemi pod inwestycje deweloperskie?

    Inwestycje mieszkaniowe. Dwa lata temu aż 11% inwestorów wskazywało trudniej dostępne grunty jako czynnik, który może mieć negatywny wpływ na liczbę planowanych inwestycji. Ostatni rok zweryfikował te obawy i jedno trzeba przyznać - niska podaż gruntów, w połączeniu z ich rosnącymi cenami sprawiają, że inwestycje deweloperskie coraz częściej powstają w nowych lokalizacjach. Czy w związku z tym, że pozyskiwanie atrakcyjnych działek pod nowe inwestycje mieszkaniowe staje się coraz bardziej skomplikowane a deweloperzy budują mniej? Wręcz przeciwnie.

    Przewody wentylacyjne w budynkach mieszkalnych - nowe przepisy

    Przewody wentylacyjne w budynkach mieszkalnych. Obowiązujący obecnie wymóg wykonania przewodów wentylacyjnych z materiałów niepalnych nie będzie miał już zastosowania do domów jednorodzinnych. Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których wydzielono dwa lokale mieszkalne albo jeden lokal mieszkalny i lokal użytkowy, oraz w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w obrębie jednego lokalu mieszkalnego zostanie dopuszczone stosowanie przewodów wentylacyjnych o klasie reakcji na ogień co najmniej E. Takie zmiany wynikają z projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, który aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Rośnie atrakcyjność inwestowania w nieruchomości

    Inwestycje w nieruchomości cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Dzięki dużemu popytowi na rynku zyskują firmy wyspecjalizowane w obsłudze takich inwestorów i lokali.

    Inflacja - maj 2021 r.

    Inflacja - maj 2021 r. - ile wyniosła? GUS zaprezentował wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. Inflacja w maju okazała się niższa od wskaźnika podanego na początku czerwca w szybkim szacunku.

    Kto nie dostanie kredytu mieszkaniowego?

    Kredyt mieszkaniowy. Na brak pieniędzy banki nie mogą dziś narzekać. To pomaga im wypłacać Polakom rekordowe kwoty w formie kredytów mieszkaniowych. Nie jest jednak tak, że każdy chętny dostaje kredyt. Mniej więcej 3 osoby na 10 odchodzą z kwitkiem – sugerują szacunki BIK.

    Domek letniskowy - monitoring i inne smart zabezpieczenia

    Domek letniskowy - zabezpieczenia. W okresie wakacyjnym właściciele domków letniskowych znacznie częściej odwiedzają swoje oazy spokoju w górach, na wsi lub nad jeziorami. Weekendowe wypady, choć dające mieszkańcom miast upragnione wytchnienie od miejskiego zgiełku, wiążą się również z szeregiem czynności, o których trzeba pamiętać, aby właściwie zabezpieczyć domek przed wyjazdem. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort i bezpieczeństwo w takich miejscach.

    Projektowanie osiedli - aktualne trendy

    Projektowanie osiedli. Czy pandemia zmieniła sposób projektowania osiedli mieszkaniowych? Jakie nowe rozwiązania wprowadzają deweloperzy, jeśli chodzi o aranżację budynków, części wspólnych i miejsc przeznaczonych do rekreacji w realizowanych projektach? Jakie trendy dają się zauważyć?

    Mieszkaniówka ma się dobrze. Deweloperzy biją kolejne rekordy

    Rynek nieruchomości. Ostatni rok wywołał sporo zamieszania w gospodarce światowej. Pomimo początkowych obaw, mieszkaniówka okazała się wirusoodporna, a rynek zalicza dalsze wzrosty. Nieruchomości wciąż drożeją, zainteresowanych zakupem nowego lokum nie brakuje, a deweloperzy osiągają rekordowe wyniki.

    Maksymalna opłata za śmieci uzależniona od ilości zużytej wody - zmiany w ustawie śmieciowej

    Maksymalna wysokość opłaty za odpady, obliczana na podstawie metody od ilości zużytej wody ma wynosić 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł - poinformowało we wtorek 15 czerwca 2021 r. Centrum Informacyjne Rządu.

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.