REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kontrolować informacje w sieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Chojnacki

REKLAMA

Czym tak naprawdę różni się rozwój systemów elektronicznych od całej reszty techniki? Nie da się go opisać wymiernymi liczbami, wszelkie gigaherce i terabajty wywołują tylko zamęt w głowach. IT, czyli „information technology”, zajmuje się przede wszystkim przetwarzaniem informacji, czyli najcenniejszej z walut świata.

REKLAMA

Przyspieszenie przepływu informacji, łatwość z jaką można je obecnie zdobywać, przetwarzać i udostępniać, jest moim zdaniem niemożliwa do zestawienia ze starszymi gałęziami techniki. Informatyka nie udoskonaliła narzędzi, którymi się posługujemy, ale je diametralnie zmieniła. Zmieniła też zmianę stylu pracy, przyzwyczajeń, a nawet mentalności. W typowo filmowo-sensacyjnym ujęciu - aby zdobyć informacje o jakiejś osobie, nie trzeba dziś uruchamiać siatki agentów obserwujących dom, śledzących każdy krok „ofiary”, rozpytujących rodzinę, znajomych czy sąsiadów. Dziś każdy z nas, poruszając się w publicznej przestrzeni, zostawia ślady swojej aktywności - loguje się na różnych stronach, forach, przeprowadza zakupy w internecie, wypełnia (nawet nieświadomie i nie zawsze anonimowe) ankiety, koresponduje, zawiaduje osobistymi czy firmowymi finansami.

REKLAMA

Czy możliwe jest zapanowanie nad tą sytuacją? Jak znaleźć złoty środek pomiędzy szczytem paranoi, gdy bezpieczny komputer to ten niedziałający lub zakopany głęboko w ogrodzie, a sytuacją, gdy wydaje nam się, że każda nasza aktywność w internecie to jak mieszkanie w szklanym domu - wszystko jest widoczne dla wszystkich?

Niebezpieczna prędkość

Otoczeni przez dużą liczbę coraz szybszych urządzeń, które teoretycznie zaprojektowano, aby pomóc człowiekowi błyskawicznie wykonać czasochłonne czynności, wpadamy w pułapkę. Ponieważ maszyny są bezbłędne, a my nie. Próbując robić wszystko równie szybko jak one, niepotrzebnie prowokujemy pomyłki. Kilka kont mailowych skonfigurowanych w jednym programie pocztowym - chwila nieuwagi i wysyłamy list z niewłaściwego. Podobnie z adresatami. Mechanizm autouzupełniania podrzuca pierwszy adres pasujący do początkowo wpisanych liter, ale to wcale nie musi być ten, o którym myślimy! Przypadkowo zatwierdzony może spowodować poważne nieporozumienia, gdy zostaną pomyleni klienci czy kontrahenci. Jeśli w opisany sposób wyślemy coś do grupy osób czy (najgorszy przypadek) na publiczne forum, listę mailingową czy skrzynkę rozsyłającą wiadomości na kolejne adresy - opublikowane w ten sposób dane mogą bezpowrotnie wymknąć się naszej kontroli.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małżeństwo z rozsądku

Związek pracownika z firmą nie jest małżeństwem - a jeśli nawet, to takim, gdzie strony mają wyraźnie zaznaczoną intercyzę. Zabierany wszędzie ze sobą firmowy laptop, staje się z czasem bardzo osobistym narzędziem. Dobrze jest pamiętać, jakie operacje wykonujemy z jego pomocą jako pracownik firmy, a jakie na własne konto. Całkowite zakazy przeglądania innych stron www niż związanych z pracą, czy pisania maili z niefirmowego konta są dziś mało sensowne, ważne jednak, aby robić to rozważnie i świadomie. Nie w każdej społeczności internetowej chcemy lub powinniśmy być rozpoznawani jako pracownicy firmy X, może to być niewłaściwe zarówno dla nas, jak i naszej firmy. Dlatego zanim zaczniemy używać służbowego maila do przesyłania zupełnie prywatnych informacji - zastanówmy się nad konsekwencjami, bo... internet nie zapomina. Coraz doskonalsze wyszukiwarki potrafią znaleźć każdą opublikowaną treść, wrzucone zdjęcie i pojawia się coraz więcej usług oferujących wyszukiwanie danych o osobach.

Pamięć absolutna

REKLAMA

Wśród osób z branży IT istnieje zasada (czasem podświadomie przestrzegana) aby nie przechowywać swoich danych w pamięci systemów, którymi się nie administruje. Spowodowane jest to niemiłym uczuciem, gdy brak uprawnień uniemożliwia skasowanie niepotrzebnych już plików. W środowisku lokalnej sieci każdego przedsiębiorstwa jest to wewnętrzna, personalna sprawa, zwykle uregulowana przez odpowiednie procedury, zawodowy odruch informatyków jednak pozostaje. Jak można go pożytecznie wykorzystać?

Warto o nim pamiętać przy zakładaniu kont we wszelkich dzisiejszych portalach czy serwisach społecznościowych. Zwykle na końcu formularza znajduje się konieczny do zaznaczenia „ptaszek”, za pomocą którego zezwalamy właścicielowi serwisu na gromadzenie naszych danych. Nieduży procent osób czyta wówczas regulamin, przyjmujemy też zwykle, że mamy pełny i swobodny wgląd w przekazane dane, możliwość ich edycji, usunięcia, aż do zlikwidowania konta włącznie. W praktyce prawie każdy tydzień przynosi informacje o dziwnych zmianach w ustawieniach portali, polityce prywatności, nowych funkcjach wymagających skonfigurowania (bo domyślnie wyświetlają zbyt dużo informacji o nas) czy wreszcie spektakularnych wyciekach informacji, danych logowania do kont lub chwilowych całkowitych awarii systemów. Co ciekawe, na wszystkie te niespodzianki... zgodziliśmy się klikając w regulamin usługi, w którym firma nie daje pełnej gwarancji niezawodności systemu. Druga, zwykle pomijana całkowitym milczeniem, sprawa to możliwość likwidacji konta wraz ze wszelkimi związanymi z nim danymi. Przeprowadzane co jakiś czas przez wytrwałych internautów testy zwykle kończą się podobnym wynikiem - konto bardzo trudno usunąć (portal stara się jak może, by odwieść nas od tego pomysłu lub utrudnić technicznie jego realizację), lub co gorsza okazuje się, że na zlikwidowane już konto można się ponownie zalogować, a reanimowany profil wciąż zawiera informacje, które miały być trwale skasowane. Takie doniesienia, wraz z podawaniem sposobu, jak dostać się do danych teoretycznie skasowanych, a w rzeczywistości tylko (zbyt słabo) ukrytych przed szeroką publicznością - dość skutecznie pokazują, że przed przekazaniem swoich informacji każdemu podmiotowi należy się solidnie zastanowić. Informacje o nas, naszych zwyczajach, zachowaniach, dane personalne, statystyczne czy firmowe, są łakomym kąskiem dla speców od marketingu, dlatego bazy zawierające je są najpilniej strzeżonym zasobem każdego portalu społecznościowego, niestety również przed nami - ich właścicielami.

 

 Sami swoi

Sieć komputerowa oraz sieciowe systemy wielodostępowe wywodzą swoje początki z zamkniętych grup znających się użytkowników (w firmie, laboratorium lub na uczelni). Również internet, pomimo swojego militarnego pochodzenia, nie był z założenia medium dla wszystkich - dostęp do niego regulowały wojskowe regulaminy, więc osoby używające go były już w pewnym sensie pozytywnie „zweryfikowane”. Lawinowo narastająca ilość włamań do systemów, przypadków wyłudzenia, przechwycenia przesyłanych danych czy podszywania się pod nie swoje konta, spowodowała dopiero w latach 90. XX wieku rozwój mechanizmów zabezpieczeń i ustawień prywatności. Niestety, trudno zaradzić naturalnej skłonności wielu ludzi do traktowania komunikacji elektronicznej w zbyt otwarty sposób. Z przyczyn, których nie podejmuję się wyjaśnić, skłonni jesteśmy nieznanym osobom czy firmom powierzyć wiele cennych informacji. Nie sądzę, aby przypadkowo spotkana osoba czy anonimowy ankieter na ulicy zebrał równie wiele tak niedużym kosztem. Ekran komputera daje złudne wrażenie całkowitej anonimowości, tymczasem istnieje mniejsze prawdopodobieństwo ponownego spotkania kogoś w tłumie niż w wirtualnej rzeczywistości. Technika komputerowa zaopatrzyła ludzi w wiele narzędzi do śledzenia, zbierania i przetwarzania informacji - zmiany w naszych zachowaniach zachodzą znacznie wolniej.

Również te informacje, które już (często po gruntownym przemyśleniu) zdecydowaliśmy się upublicznić, nie zawsze są do końca pod naszą kontrolą. Wspominałem o trudnościach w skasowaniu kont czy informacji w nich zawartych. Innym ciekawym mechanizmem jest dołączanie do swojej czy firmowej strony tzw. znajomych, kontaktów, przyjaciół, fanów czy buddies. Z marketingowego punktu widzenia jest to wspaniała sprawa. Dobrze zaprojektowana strona społecznościowa naszej firmy, na której można umieszczać nowinki, relacje z aktualnych wydarzeń, informacje o produktach czy usługach, w połączeniu z „łańcuszkowym” mechanizmem powiadamiania wszystkich, którzy zdeklarowali się jako sympatycy - to idealne narzędzie do błyskawicznej reklamy w dzisiejszym świecie. Gorzej, gdy w zakładkach przeznaczonych tylko dla znajomych umieszczamy zbyt dużo bardzo prywatnych danych lub niepotrzebnie łączymy ze sobą informacje służbowe i osobiste. Praktyka (niestety) mówi, że te zabezpieczenia są pozorne. Wspominane już zmiany polityki prywatności serwisów czy chwilowe awarie dające dostęp do danych osobom nieuprawnionym powinny skutecznie zniechęcić do publikowania nazbyt cennych informacji w internecie. Jeśli to mało, proszę spróbować wykonać eksperyment - założyć całkowicie fikcyjne konto wymyślonej osoby w dowolnej internetowej społeczności. Jak się okazuje, bardzo łatwo zdobyć wielu „przyjaciół”, którzy lubią nas za to, że my ich lubimy - w końcu elektroniczne „lubienie” to tylko jedno kliknięcie. W tym przypadku, opisana szybka propagacja naszych gustów, preferencji czy innych danych jest trochę zatrważająca. To, w co daliśmy wgląd jedynie zaufanej grupie, zaczyna się upowszechniać w postępie niemal geometrycznym, gdyż nasi znajomi przekazali to swoim znajomym, a ci kolejnym. Możliwe jest zatem, że w kilku takich krokach dane staną się... całkowicie publiczne. To wszystko połączone z namawianiem przez wiele serwisów do wpisania jak największej ilości danych może budzić poważne zastrzeżenia. Przykład? Nowe urządzenia typu telefon/smartfon umożliwiają (a nawet go do tego niejako namawiają) pokazywanie aktualnego położenia za pomocą modułu GPS lub danych ze stacji przekaźnikowych telefonii komórkowej. Pozornie to nic takiego, dla usług typu nawigacja to podstawa. Jednak wiele z nich ma niewytłumaczalny dla mnie ciąg do publikowania w internecie. Te informacje, wraz z serwisami umożliwiającymi aktualizację naszych wpisów za pomocą urządzeń mobilnych pokazują jak na dłoni, że nasze mieszkanie czy biuro właśnie jest puste. A w wirtualnym świecie, podobnie jak w realnym - amatorów cudzej własności nie brakuje.

 

Tylko dla twoich oczu

Skoro bardzo krytycznie odniosłem się do dzisiejszych trendów posiadania ogromnej liczby wirtualnych przyjaciół - można wysnuć wniosek, że współdzielenie wirtualnych zasobów przez ludzi znających się osobiście, często dość dobrze, połączonych wspólną pracą, zainteresowaniami czy innymi celami, nie powinno wzbudzać obaw. Nie do końca. Potrzeba wymiany informacji od dawna motywuje ludzkość do wynajdywania różnych sposobów komunikowania. Wygranym, najbardziej popularnym, staje się często ten najprostszy - kilka lub kilkanaście osób używa jednego konta mailowego czy innego, z założenia przeznaczonego dla jednej osoby. Skoro wszyscy się znają, niebezpieczeństwa z pozoru nie ma. Istotnie, straty nie muszą być duże, niemniej jest to często źródło kłopotów. Wspólne konto mailowe to często problemy z konfiguracją programu pocztowego (jedna osoba może niechcący „zabrać” całą jej zawartość, trudno prowadzić spójną książkę adresową i korespondencję do wielu osób), a „wieloosobowe” konta do innych systemów to jeszcze więcej zmartwień. Przypadkowe blokowanie, trudności ze zmianą hasła i informowaniem wszystkich o tym, brak możliwości sprawdzenia kto jest odpowiedzialny za wykonane w systemie operacje czy wreszcie niepotrzebnie widoczna dla wszystkich historia odwiedzanych stron (w przypadku kont oferowanych przez duże portale) - to tylko najważniejsze z argumentów za niestosowaniem jednego loginu i hasła dla wielu osób. Dlatego pomimo dużej popularności tego rozwiązania (w grupach studentów, współpracowników) - nie polecam go. Istnieje wiele rozwiązań typu forum, lista mailingowa, systemy wspólnej zdalnej pracy typu SharePoint, QuickPlace, które umożliwiają pracę grupową z poszanowaniem odrębności każdego użytkownika.

Ogromna łatwość przesyłania informacji, jej błyskawiczne rozprzestrzenianie się w elektronicznej sieci komputerów, nie zawsze może być dla nas korzystne. Dzisiejszy internet jest jak słup ogłoszeniowy - powiesić na nim nową kartkę jest niezwykle łatwo, ale niestety trzeba liczyć się z faktem, że ta kartka pozostanie tam na bardzo długo.

Paweł Chojnacki

arkconsulting.com.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA