REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing jako narzędzie optymalizacji procesów zarządzania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rogala Robert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing to efektywne narzędzie, które umożliwia przedsiębiorcom optymalizację procesów zarządzania. Jednak kierujący firmami menedżerowie przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu tego narzędzia powinni zastanowić się, czy w danej sytuacji jest to faktycznie najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia wzrostu efektywności funkcjonowania ich firmy.

Trzeba rozważyć przede wszystkim takie czynniki, jak cel, jaki chcemy osiągnąć, oraz szczegółowe oczekiwania wobec firmy, od której będziemy outsourcować usługi czy sprzęt.

REKLAMA

REKLAMA

Mówiąc o sensowności korzystania z outsourcingu jako narzędzia wpływającego na optymalizację procesów zarządzania i racjonalizację finansową, można wyróżnić dwie grupy argumentów, które decydują o słuszności jego wykorzystywania w prowadzonej działalności biznesowej: są to motywy bezpośrednio mierzalne (finansowe) oraz pozostałe: trudnomierzalne i pozafinansowe.

Kiedy outsourcing ma sens - przesłanki mierzalne

Wszystkie podejmowane przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą działania mają aspekt finansowy. Nawet decyzja o sprzedawaniu produktów poniżej kosztów produkcji musi mieć uzasadnienie w postaci realizacji zysku i powinna opierać się na kompleksowej analizie i kalkulacji finansowej. Warto korzystać z outsourcingu w sytuacji, gdy jego efekty bezpośrednio wpływają na wyniki finansowe naszej działalności. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy mamy do zrealizowania złożone projekty wymagające zaangażowania specjalistów z różnych branż w niepełnych wymiarach czasu, w ograniczonym okresie trwania.

REKLAMA

Pozyskanie do pracy specjalistów zainteresowanych pracą na część etatu oraz tylko na czas trwania danego projektu jest bardzo trudne (inaczej wygląda to na stanowiskach o niższych, „podstawowych” kwalifikacjach, jak sekretarka, kasjerka - tu czasowe zatrudnianie pracowników jest dość popularne i dostępne). W takiej sytuacji firma ma problem - zapłacić za 100% etatu specjalisty, wykorzystując tylko 25% czasu pracy zatrudnionego pracownika, czy nie? Właśnie w takim przypadku rozwiązaniem jest outsourcing. Firma outsourcingowa zatrudnia specjalistów na cały etat i „sprzedaje” ich do kilku projektów równocześnie. Jeśli zatem klient i firma outsourcingowa podzielą się po połowie różnicą między 100% a 25%, to obydwie strony zarabiają - mamy do czynienia z sytuacją win-win, kiedy obydwie strony odnoszą korzyści.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W życiu przedsiębiorstwa pojawiają się również inne sytuacje, kiedy wdrożenie outsourcingu sprzętu, usług i procesów pozwala na uzyskanie oszczędności kosztowej, np. kiedy w związku z realizacją projektu musimy kupić, a następnie po zakończeniu wdrożenia szybko sprzedać składnik aktywów, oznacza to dla firmy:

● utratę wartości w momencie sprzedaży tego aktywa,

● konieczność pozyskania finansowania na jego zakup (koszt),

● np. znajomość obsługi urządzenia, które musimy kupić.

Ponadto często specjalistyczny sprzęt trudno szybko sprzedać. W każdym przypadku są to policzalne koszty. W takiej sytuacji outsourcing jest optymalnym rozwiązaniem:

● realizując zadania o charakterze ciągłym, w których duże znaczenie ma „efekt skali”, np.: data center (inwestycja), księgowość i finanse (różnorodność kompetencji - fakturzystka, główna księgowa, dyrektor finansowy, kontroler, doradca podatkowy);

● przy projektach wymagających dużych nakładów jednorazowych, przy okresowym wykorzystaniu, np. call center.

Outsourcing jest również dla firm, w których pojawiło się zapotrzebowanie na specjalistyczny sprzęt i osoby potrafiące go obsłużyć, ale relatywnie na krótki okres.

Trudnomierzalne i pozafinansowe aspekty outsourcingu

Przedsiębiorcy, myśląc o optymalizacji procesów zarządzania w swoich firmach, muszą pamiętać, że zatrudnienie osób to nie tylko ich pensja, ale również zajmowana przez nich powierzchnia (a tę każda firma ma ograniczoną), inwestycje w stworzenie miejsca pracy (meble, komputery, pozostałe wyposażenie), nowe linie telefoniczne, a także infrastruktura: toalety, kuchnie.

Outsourcowanie nawet stałych funkcji pozwala łatwiej zredukować koszt w czasie kryzysu. Najczęściej zanim przedsiębiorca zwolni pracownika, analizuje możliwe scenariusze postępowania przed podjęciem ostatecznej decyzji o redukcji zatrudnienia. Współpracując z firmą outsourcingową, jeśli cena zależy od ilości pracy, przedsiębiorca może zmniejszyć koszt nawet bez rozwiązywania umowy.

W razie konieczności przeprowadzenia restrukturyzacji często bliskie relacje wewnątrz organizacji nie pozwalają na szybkie „zredukowanie” pewnych funkcji. Te same relacje utrudniają wprowadzenie zasad jednoznacznej oceny efektywności pracy i „dokręcania śruby”. Współpracując z firmą zewnętrzną, jednostka odczuwa mniejszą barierę w komunikacji i w związku z tym niezbędne zmiany są przeprowadzane szybciej i łatwiej są podejmowane radykalne decyzje w powyższym zakresie.

W procesie życia firmy ginie dużo „drobnych” kosztów (telefony, catering, kurierzy itp.). Koszty te na ogół nie są rozpisywane na dane zespoły projektowe czy działy, więc nie są brane pod uwagę, kiedy oceniamy efektywność zadań realizowanych wewnątrz firmy. Wytransferowanie ich „na zewnątrz” powoduje jednoznaczne przypisanie wszystkich kosztów danemu zadaniu.

Należy zwrócić uwagę, że specjalistów nie zatrudnia się nadmiarowo. W czasie choroby, urlopu czy rezygnacji z pracy powstaje luka, której jednostka nie wypełni. Firma outsourcingowa ma wielu specjalistów i w krytycznym momencie może okresowo przesuwać ich między klientami.

Pozostałe pozafinansowe motywy outsourcowania usług to m.in.:

● zachowanie poufności informacji (np. outsourcing płac),

● większa odpowiedzialność firmy zewnętrznej w porównaniu z odpowiedzialnością pracownika i możliwość egzekwowania ewentualnych odszkodowań,

● ubezpieczenie OC wykupione przez firmy,

● nadzór managementu nad zespołem specjalistów - zarząd firmy może nie mieć czasu na dodatkowe obowiązki,

● większa elastyczność outsourcingu w przypadku kryzysu,

● element psychologiczny - łatwiej zmienić firmę niż pracownika,

● pozbycie się ryzyka rotacji pracowników i związanych z tym ewentualnych kosztów rekrutacji oraz szkoleń,

● eliminacja ryzyka absencji w pracy (urlopy, choroby) i wynikających z tego opóźnień w realizacji prac,

● okresowy wzrost zapotrzebowania na specjalistów powoduje też wzrost zapotrzebowania na back office.

Ponadto:

● chcąc zatrudnić samodzielnie specjalistów, ponosimy ryzyko związane z rekrutacją - możemy zatrudnić osoby, które mają zdolności do autoprezentacji, ale nie posiadają wymaganej wiedzy merytorycznej,

● firma decydująca się na outsourcing pewnych usług może łatwiej ocenić efektywność świadczenia danej usługi,

● pewnych zadań najczęściej nie da się zrealizować własnymi zasobami, np. restrukturyzacji.

We wszystkich tych aspektach pomocny może okazać się outsourcing. Jednak trzeba pamiętać, że zawsze należy zdefiniować cele, jakie jednostka stawia przed firmą mającą świadczyć jej tego rodzaju usługi. Jasno określone cele i ich kontrolowanie pozwolą na efektywne zarządzanie współpracą i racjonalne podejmowanie decyzji o jej kontynuacji bądź zaprzestaniu.

Przykładowe cele wykorzystywane w outsourcingu usług księgowych to np.:

● dostarczanie raportów do określonego dnia,

● poprawne i terminowe naliczanie zobowiązań publicznoprawnych,

● czas reakcji na zadawane pytania,

● okresowa weryfikacja poprzez bieżącą kontrolę oraz np. coroczne audyty.

Oprócz jasnych celów, jakie dana jednostka chce osiągnąć dzięki wdrożeniu outsourcingu, musi ona zdawać sobie sprawę, że jest to proces, którym trzeba zarządzać.

Niezbędna jest również okresowa weryfikacja wyznaczonych celów oraz cykliczna analiza opłacalności outsourcingu na podstawie założonych mierników.

Okresowa analiza opłacalności outsourcingu oraz weryfikacja celów może przebiegać następująco: jeśli dana jednostka jest małą organizacją, może nie mieć dużych potrzeb lub może jej nie być stać na jakość rozwiązań stosowanych przez największe firmy outsourcingowe (a więc i wysoką cenę) - wówczas należy wybrać małą firmę outsourcingową. Gdy jednostka rozwija się, jakość małej firmy outsourcingowej może nie wystarczać i może mieć sens zmiana firmy obsługującej na droższą, ale stosującą nowocześniejsze (droższe) rozwiązania, np. zapewniające większe bezpieczeństwo lub wyższą jakość.

Robert Rogala

ekspert w dziedzinie outsourcingu usług finansowych, Partner, Centrum Doradztwa Biznesowego Sp. z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA