REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie usług logistycznych w outsourcing

Adam Koliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich narzędzi warto skorzystać przed podjęciem decyzji dotyczącej przekazania usług logistycznych w outsourcing?

Outsourcing (outside resource using) polega na wykorzystaniu zasobów zewnętrznych, a więc na przekazaniu zewnętrznemu partnerowi biznesowemu realizacji poszczególnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Outsourcing usług logistycznych może dotyczyć różnych dziedzin, m.in. zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, magazynowania, technologii informatycznych czy transportu. Decyzje o outsourcingu logistyki niosą ze sobą radykalną restrukturyzację całej struktury przedsiębiorstwa, a są wynikiem działań polegających na redukcji kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing logistyki jest wprowadzany w przedsiębiorstwach ze względu na:

• obniżenie kosztów (brak kosztów tworzenia i utrzymania stanowisk pracy, ubezpieczeń itp.),

• powierzenie części organizacji firmy grupie fachowców, którzy przewyższają wiedzą i doświadczeniem pracowników firmy stosującej outsourcing,

REKLAMA

• uzyskanie większej stabilności nadzoru nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• możliwość korzystania z usług ekspertów w danej dziedzinie, bez konieczności ich pełnoetatowego zatrudniania,

• możliwość korzystania z całej wiedzy zgromadzonej w firmie doradczej,

• bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy,

• łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych (ryzyko starzenia się technologii spada na firmę outsourcingową),

• zwiększenie wydajności pracy poprzez oddelegowanie rutynowych i czasochłonnych zadań na zewnątrz.

W gospodarce można jednak spotkać przedsiębiorstwa, które w przeszłości korzystały z usług firm outsourcingowej, a obecnie zrezygnowały z tych usług na rzecz wykonania określonych procesów własnymi zdolnościami wytwórczymi. Inne przedsiębiorstwa w ogóle nie korzystały podczas prowadzonej działalności przedsiębiorstwa z usług firm outsourcingowych. Wynika to z zagrożeń, jakie niesie ze sobą outsourcing, a należą do nich:

• możliwość uzależnienia się od outsourcera,

• utrata części kompetencji,

• osłabienie kontroli wizerunku produktu,

• niepewność poufności przekazywanych informacji,

• zagrożenie utraty pozycji konkurencyjnej,

• utrata kontroli nad częścią kosztów,

• pogorszenie kontaktów z klientami.

UWAGA

Z punktu widzenia controllingu należy sobie zadać pytanie, czy przekazanie danego procesu na zewnątrz wygeneruje większy zysk w porównaniu z własnym wykonaniem tego procesu. Analizy controllingu mają na celu określenie progu decyzyjnego, na podstawie którego należy podjąć decyzję o samodzielnym wykonaniu procesu bądź przekazaniu go firmie zewnętrznej.

Podejmując decyzje dotyczące sprawy produkcji własnej lub zakupów, należy przeanalizować różne czynniki mogące wpłynąć na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Decyzja dotycząca utrzymywania produkcji własnej, bądź oddelegowania tego procesu na zewnątrz, jest uzależniona od stanu mocy produkcyjnych. Należy zatem rozważyć następujące możliwości:

• dysponowanie wolnymi mocami produkcyjnymi - w przypadku wolnych mocy produkcyjnych, produkcja własna jest bardziej korzystna wówczas, gdy koszty zmienne produkcji własnej są niższe od kosztów zakupu produkcji obcej,

• unieruchomienie własnych mocy produkcyjnych - w sytuacji unieruchomienia mocy produkcyjnych outsourcing jest bardziej opłacalny wtedy, gdy koszty zakupu produkcji obcej włącznie z pozostałymi kosztami stałymi przedsiębiorstwa są niższe niż całkowite koszty produkcji własnej,

• możliwość rozbudowy mocy produkcyjnych - w takiej sytuacji podjęcie decyzji dotyczącej produkcji własnej lub obcej jest bardziej skomplikowane. Analiza „make or buy” opiera swoje założenia na progu decyzyjnym:

gdzie:

KSW - koszty stałe produkcji własnej,

KSO - koszty stałe outsourcingu,

KZW - koszty zmienne produkcji własnej,

KZO - koszty zmienne outsourcingu.

Jeśli przygotowane prognozy planują większy popyt od wartości progu decyzyjnego, korzystniejszym rozwiązaniem jest rozbudowanie mocy produkcyjnych i produkcja własna. W przeciwnym razie korzystniejszy jest zakup wyrobów.

Outsourcing logistyki do wyspecjalizowanego operatora niesie ze sobą nie tylko optymalizację kosztów, ale również wzrost płynności finansowej przedsiębiorstwa, zmniejszenie poziomu kapitału zamrożonego w zapasach oraz poprawę zarządzania kapitałem. Aby jednak outsourcing logistyki przeszedł sprawnie i przyniósł pożądane efekty, operator logistyczny musi posiadać gęstą sieć dystrybucyjną zarówno w Polsce, jak i za granicą. Należy jednak pamiętać, że oszczędności należy szukać w całym procesie działalności przedsiębiorstwa, a nie jedynie w jego poszczególnych elementach.

Warto także pamiętać, że rachunek porównawczy kosztów produkcji własnej i zakupu jest jedynie jednym z wielu kryteriów oceny analizy outsourcingu. Innymi narzędziami wspomagającymi podjęcie decyzji o outsourcingu jest analiza SWOT, analiza sektorowa Portera, czy analizy jakościowe.

Analizowany problem uwidacznia pewną prawidłowość: Na początku działalności gospodarczej, kiedy przedsiębiorstwo charakteryzuje się niskim poziomem sprzedaży, brakiem kapitału i brakiem stabilnych perspektyw rozwoju - outsourcing wielu obszarów działalności przedsiębiorstwa jest rozwiązaniem nie tylko korzystnym, ale również zalecanym. Wraz z rozwojem sprzedaży, ekspansją na nowe rynki, umacnianiem marki i stabilizacją pozycji konkurencyjnej, przedsiębiorstwa powinny weryfikować ukształtowaną strukturę działalności gospodarczej i realizacji procesów biznesowych z wykorzystaniem firmy outsourcingowej.

Porady udzielił:

Adam Koliński

niezależny konsultant, asystent w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu, doktorant Politechniki Poznańskiej;

Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

 

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA