REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie usług logistycznych w outsourcing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Koliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich narzędzi warto skorzystać przed podjęciem decyzji dotyczącej przekazania usług logistycznych w outsourcing?

Outsourcing (outside resource using) polega na wykorzystaniu zasobów zewnętrznych, a więc na przekazaniu zewnętrznemu partnerowi biznesowemu realizacji poszczególnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Outsourcing usług logistycznych może dotyczyć różnych dziedzin, m.in. zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, magazynowania, technologii informatycznych czy transportu. Decyzje o outsourcingu logistyki niosą ze sobą radykalną restrukturyzację całej struktury przedsiębiorstwa, a są wynikiem działań polegających na redukcji kosztów.

REKLAMA

Outsourcing logistyki jest wprowadzany w przedsiębiorstwach ze względu na:

• obniżenie kosztów (brak kosztów tworzenia i utrzymania stanowisk pracy, ubezpieczeń itp.),

• powierzenie części organizacji firmy grupie fachowców, którzy przewyższają wiedzą i doświadczeniem pracowników firmy stosującej outsourcing,

• uzyskanie większej stabilności nadzoru nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• możliwość korzystania z usług ekspertów w danej dziedzinie, bez konieczności ich pełnoetatowego zatrudniania,

• możliwość korzystania z całej wiedzy zgromadzonej w firmie doradczej,

• bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy,

• łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych (ryzyko starzenia się technologii spada na firmę outsourcingową),

• zwiększenie wydajności pracy poprzez oddelegowanie rutynowych i czasochłonnych zadań na zewnątrz.

W gospodarce można jednak spotkać przedsiębiorstwa, które w przeszłości korzystały z usług firm outsourcingowej, a obecnie zrezygnowały z tych usług na rzecz wykonania określonych procesów własnymi zdolnościami wytwórczymi. Inne przedsiębiorstwa w ogóle nie korzystały podczas prowadzonej działalności przedsiębiorstwa z usług firm outsourcingowych. Wynika to z zagrożeń, jakie niesie ze sobą outsourcing, a należą do nich:

• możliwość uzależnienia się od outsourcera,

• utrata części kompetencji,

• osłabienie kontroli wizerunku produktu,

• niepewność poufności przekazywanych informacji,

• zagrożenie utraty pozycji konkurencyjnej,

• utrata kontroli nad częścią kosztów,

• pogorszenie kontaktów z klientami.

UWAGA

REKLAMA

Z punktu widzenia controllingu należy sobie zadać pytanie, czy przekazanie danego procesu na zewnątrz wygeneruje większy zysk w porównaniu z własnym wykonaniem tego procesu. Analizy controllingu mają na celu określenie progu decyzyjnego, na podstawie którego należy podjąć decyzję o samodzielnym wykonaniu procesu bądź przekazaniu go firmie zewnętrznej.

Podejmując decyzje dotyczące sprawy produkcji własnej lub zakupów, należy przeanalizować różne czynniki mogące wpłynąć na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Decyzja dotycząca utrzymywania produkcji własnej, bądź oddelegowania tego procesu na zewnątrz, jest uzależniona od stanu mocy produkcyjnych. Należy zatem rozważyć następujące możliwości:

• dysponowanie wolnymi mocami produkcyjnymi - w przypadku wolnych mocy produkcyjnych, produkcja własna jest bardziej korzystna wówczas, gdy koszty zmienne produkcji własnej są niższe od kosztów zakupu produkcji obcej,

• unieruchomienie własnych mocy produkcyjnych - w sytuacji unieruchomienia mocy produkcyjnych outsourcing jest bardziej opłacalny wtedy, gdy koszty zakupu produkcji obcej włącznie z pozostałymi kosztami stałymi przedsiębiorstwa są niższe niż całkowite koszty produkcji własnej,

• możliwość rozbudowy mocy produkcyjnych - w takiej sytuacji podjęcie decyzji dotyczącej produkcji własnej lub obcej jest bardziej skomplikowane. Analiza „make or buy” opiera swoje założenia na progu decyzyjnym:

gdzie:

KSW - koszty stałe produkcji własnej,

KSO - koszty stałe outsourcingu,

KZW - koszty zmienne produkcji własnej,

KZO - koszty zmienne outsourcingu.

Jeśli przygotowane prognozy planują większy popyt od wartości progu decyzyjnego, korzystniejszym rozwiązaniem jest rozbudowanie mocy produkcyjnych i produkcja własna. W przeciwnym razie korzystniejszy jest zakup wyrobów.

REKLAMA

Outsourcing logistyki do wyspecjalizowanego operatora niesie ze sobą nie tylko optymalizację kosztów, ale również wzrost płynności finansowej przedsiębiorstwa, zmniejszenie poziomu kapitału zamrożonego w zapasach oraz poprawę zarządzania kapitałem. Aby jednak outsourcing logistyki przeszedł sprawnie i przyniósł pożądane efekty, operator logistyczny musi posiadać gęstą sieć dystrybucyjną zarówno w Polsce, jak i za granicą. Należy jednak pamiętać, że oszczędności należy szukać w całym procesie działalności przedsiębiorstwa, a nie jedynie w jego poszczególnych elementach.

Warto także pamiętać, że rachunek porównawczy kosztów produkcji własnej i zakupu jest jedynie jednym z wielu kryteriów oceny analizy outsourcingu. Innymi narzędziami wspomagającymi podjęcie decyzji o outsourcingu jest analiza SWOT, analiza sektorowa Portera, czy analizy jakościowe.

Analizowany problem uwidacznia pewną prawidłowość: Na początku działalności gospodarczej, kiedy przedsiębiorstwo charakteryzuje się niskim poziomem sprzedaży, brakiem kapitału i brakiem stabilnych perspektyw rozwoju - outsourcing wielu obszarów działalności przedsiębiorstwa jest rozwiązaniem nie tylko korzystnym, ale również zalecanym. Wraz z rozwojem sprzedaży, ekspansją na nowe rynki, umacnianiem marki i stabilizacją pozycji konkurencyjnej, przedsiębiorstwa powinny weryfikować ukształtowaną strukturę działalności gospodarczej i realizacji procesów biznesowych z wykorzystaniem firmy outsourcingowej.

Porady udzielił:

Adam Koliński

niezależny konsultant, asystent w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu, doktorant Politechniki Poznańskiej;

Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA