REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing w marketingu: mniejsze koszty, większe możliwości

Oskar Milewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Perspektywa znacznych oszczędności oraz panujący kryzys tworzą odpowiednie warunki do szybkiego wzrostu popularności outsourcingu. Oprócz niższych kosztów implementacji daje on również możliwość skupienia się na głównej działalności firmy oraz zwiększenie jej efektywności i konkurencyjności.

Outsourcing to słowo, które chyba najczęściej kojarzy się z wielkimi Amerykańskimi firmami przenoszącymi swoje działy IT do Indii. Jest jednak - jak i jego różne formy, - rozwiązaniem o wiele bardziej praktycznym dla marketingu małych i średnich firm niż ten stereotyp sugeruje. W Polsce outsourcing rzadko wiąże się z zatrudnieniem osoby na pełen etat. Z reguły są to pojedyncze zlecenia, krajowym agencjom, freelancerom i specjalistom działającym na własną rękę, jednorazowych działań lub stałych procesów firmy.  

REKLAMA

REKLAMA


Perspektywa znacznych oszczędności oraz panujący kryzys tworzą odpowiednie warunki do szybkiego wzrostu popularności outsourcingu. Oprócz niższych kosztów implementacji daje on również możliwość skupienia się na głównej działalności firmy oraz zwiększenie jej efektywności i konkurencyjności. Do niedawna najczęściej zlecane prace wiązały się ze sprzątaniem, transportem, IT, ochroną itp. Obecnie wachlarz możliwości stale się poszerza obejmując powoli marketing i sprzedaż - obecnie około 4% całego rynku.

Jakie są przewagi użycia outsourcingu w marketingu?


Mówiąc krótko: outsourcing działań marketingowych to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi, jakie małe i średnie firmy mogą zastosować dla swojej promocji. Jest tak dzięki efektowi dźwigni („leverage”), w jaki strategiczny outsourcing uzbraja możliwości przeciętnego działu marketingu. Pozwala on na znaczne zwielokrotnienie wzrostu rentowności kapitału własnego względem jego (własnego) wkładu. Zobaczmy jak dzieje się to w praktyce.

REKLAMA


Marketing małej lub średniej firmy ma trzy podstawowe dźwignie do wykorzystania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    Pieniądze

•    Czas

•    Energię


Umiejętne wykorzystanie pierwszej z nich pozwala mniejszej firmie na zminimalizowanie często kolosalnej przewagi w wielkości budżetów marketingowych pomiędzy nią a dużymi firmami dominującymi jej branże. Dzieje się tak, ponieważ ten sam kapitał może potencjalnie pracować trzy lub cztery razy efektywniej - dając w ten sposób rezultaty, które często porównywalne są do tych osiąganych przy znacznie większych budżetach.

Pozostałe dwie dźwignie umożliwiają bardziej skuteczną i mniej czasochłonna implementację. Ma to duże znaczenie, gdyż większość firm, ich właściciele i działy marketingowe cierpią na notoryczny brak czasu i możliwości ludzkich. Jednak skuteczne wykorzystanie wszystkich trzech dźwigni, jaką umożliwia właśnie outsourcing, daje prawdziwą strategiczną przewagę nad konkurencją.  


Mała firma może zlecić swój marketing agencji wykorzystując w ten sposób dźwignię czasu i energii, ale pieniądze tak zainwestowane mają małe szanse na uzyskanie podobnego efektu (dźwigni pieniędzy) ze względu na duże koszta, jakie pociąga za sobą zatrudnienie agencji. Ta sama firma może zdecydować się również, - kiedy jest to możliwe - na wykonywanie swojego własnego marketingu lub dużej jego części. Może to dać efekt dźwigni finansowej - ze względu na niskie koszta - ale prawdopodobnie już nie czasu i energii.


W arsenale marketingu outsourcing jest, więc strategicznym narzędziem potrzebnym do uzyskania konkurencyjności. Aby uzyskać podobne rezultaty bez strategicznego użycia outsourcingu, nasza przykładowa mała firma musiałaby, w dużej mierze, liczyć na łut szczęścia - np.: ‘przyjęcie się’ jej kampanii wirusowej.      


W swojej najprostszej formie outsourcing zawęża się do zamieszczania zleceń i zbieraniu ofert na konkretne prace. (Dla uproszczenia, nie wliczam w to typowych zleceń i umów podpisywanych z agencjami reklamowymi itp.) Nie zmienia to jednak faktu iż jest to bardzo skuteczny sposób na zwiększanie możliwości marketingu i promocji firmy. Dzięki swojej prostocie jest też intuicyjny i szybki w wykorzystaniu. Oto kilka podstawowych pytań i odpowiedzi dotyczących tej formy outsourcingu:

Jak działa outsourcing w praktyce?

Zamawiających i wykonawców skupiają specjalistyczne portale wzorujące się na elance.com - stronie która dominuje outsourcing dla małych i średnich firm na zachodzie. Portale te licytują zlecenia w podobny sposób jak robią to strony aukcyjne typu allegro.pl - z jedną zasadniczą różnicą - licytacja odbywa się w kierunku zmniejszających się cen. 

Gdzie?

Jedną z pierwszych i obecnie największych Polskich stron tego typu w sieci jest zlecenia.przez.net (http://www.zlecenia.przez.net). Mimo wielu prób wejścia na ten rynek innych podmiotów (np. mrowisko.biz) czy ostatniej akwizycji grupy Allegro.pl (serwis oferia.pl) pozostaje ona zdecydowanym liderem zleceń z zakresu IT, e-marketing prac biurowych i tłumaczeń w Polsce.  

Jak?

Rejestracja, weryfikacja, aktywacja konta i zamieszczanie prac na zlecenia.przez.net są darmowe. Zaraz po niej można zamieścić swoje ogłoszenie, poczekać oferty potencjalnych wykonawców - które zazwyczaj przychodzą kilka godzin po aprobacie ogłoszenia przez serwis. Po wybraniu najkorzystniejszej, współpraca, spisanie umowy i „projekt management” powinny wyglądać podobnie jak przy większości innych zamówień. Wszelkie rozliczenia i materiały mogą przebiegać więc bezpośrednio pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

Co można zlecać?

Niektóre działania marketingowe nadają się do outsourcingu bardziej niż inne. Najpopularniejsze i najlepiej sprawdzające się w outsourcingu są jednorazowe projekty, których wykonanie nie jest zależne od gruntownej wiedzy na temat firmy lub jej procesów i nie wymaga stałej kontroli ze strony zamawiającego. Są to, między innymi: prace edytorskie, design, projektowanie i produkcja stron internetowych, pozycjonowanie, programowanie aplikacji, fotografia itp.

 

Jak wybrać wykonawcę?

Wybór dostawcy nie powinien zależeć wyłącznie od oferowanej przez nich ceny. W rzeczywistości kwalifikującym kryterium do jej rozważenia jest ocena poprzednich prac (portfolio) wykonawcy jak i opinii poprzednich zleceniodawców o nim. Jeżeli potencjalny wykonawca nie ma w swoim portfolio podobnych projektów lub też zamieszczone w nim prace odbiegają od specyfikacji pracy, prawdopodobnie nie będzie on odpowiednim wyborem.

O czym należy pamiętać?

Kluczem do uniknięcia nieporozumień jest szczegółowy opis zlecenia - czyli tego co wymagane jest od wykonawcy. Jakiekolwiek luki i niedociągnięcia mogą przyczynić się do niezgodności dostarczonej pracy z oczekiwaniami zamawiającego. Terminy, końcowa forma dostarczonej pracy jak i proces i harmonogram jej wykonywania powinny zostać uzgodnione lub/i zamieszczone w umowie. Zamawiający powinien rozliczyć się z wykonawcą na etapach wykonywanej pracy lub po jej dostarczeniu.  

Na co należy uważać?

Dużą rolę odgrywa pierwszy kontakt z potencjalnym wykonawcą. Jeżeli wiadomość od niego zawiera błędy gramatyczne, jest lakoniczna lub pozbawiona konkretów dotyczących projektu, prawdopodobnie świadczy to o przyszłym niedbalstwie lub niekompetencji w wykonywaniu pracy.

Kolejnym ryzykiem jest automatyczne wybieranie najtańszej oferty przez zleceniodawcę. Pomimo iż outsourcing oferuje znaczne oszczędności, maksyma „jaka płaca taka praca” sprawdza się w nim nadzwyczaj dobrze.


Czemu więc outsourcing jest tak rzadko wykorzystywany w marketingu małych i średnich firm? Jak twierdzi Krystian Struzik z portalu bazar-pracy.pl, „Wynikać to może z braku zaufania do tego typu pozyskiwania zleceń, niemożliwości zweryfikowania rzetelności zleceniodawcy, przyzwyczajeń użytkowników oraz prostoty zamieszczania ogłoszeń. Użytkownicy Internetu bardziej preferują klasyczne rozwiązania jak ogłoszenia typu "dam pracę", "szukam pracy".”

 Źródło: www.ewydania.e-ipm.pl

  

Oskar Milewski

Specjalista od implementacji i optymalizacji działań marketingowych

www.panzerkeil.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA