REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie kosztami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Folga Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostra konkurencja wymusza na firmach walkę o klienta, która nierzadko wyniszcza finansowo walczące o rynek podmioty. W tej sytuacji efektywne zarządzanie kosztami jest niezbędne.

Informacja, jakie procesy o które działy generują wypływ pieniędzy jest podstawą do zarządzania kosztami. Żeby ją otrzymać i żeby była wiarygodna warto wdrożyć system określający miejsca powstawania kosztów.

REKLAMA

Czym jest miejsce powstawania kosztów?

REKLAMA

Przedsiębiorstwa z reguły zorganizowane są w struktury działowe/departamentowe, które odpowiadają za określony wycinek działalności. Dodatkowo, w obrębie działów/departamentów zostają wyodrębnione osobne komórki odpowiedzialne za realizację wyznaczonych zadań, ponieważ przekazanie pracownikom większej decyzyjności warunkuje efektywne ich funkcjonowanie. Każda z komórek, wykonując swoją pracę automatycznie generuje koszty. Informacja o ich wielkości musi trafić do zarządu, żeby ten mógł świadomie zarządzać firmą. Można ją szybko uzyskać wprowadzając system określający miejsca powstawania kosztów (MPK). Wiedza o miejscach powstawania kosztów umożliwia sprawowanie pełnej nad nimi kontroli. Rozwiązuje problem przypisania wydatków do generujących je komórek/obiektów, pozwala na stały monitoring i pełną analizę. Bez tego trudno mówić o pilnowaniu wyniku finansowego.

Koszty przypisane do MPK mogą być kosztami stałymi i zmiennymi. Właściciel MPK, czyli osoba, której zostaje powierzone zarządzanie, odpowiada nie tylko za realizację zadań, ale i za to żeby zadania były realizowane zgodnie z przydzielonym MPK budżetem.

Kryteria wyodrębnienia MPK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najprostszy sposób wyselekcjonowania miejsc powstawania kosztów opiera się na istniejącej strukturze działowej. Chcąc zrobić to jeszcze bardziej szczegółowo, można wydzielić konkretne stanowiska, kanały sprzedaży czy też produkty. MPK mogą dotyczyć również procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Może na przykład istnieć osobne MPK na koszty złych długów. Każdemu MPK przydziela się budżet, który składa się z podstawowych kategorii kosztów generowanych przez codzienne czynności. Mogą to być na przykład koszty paliwa czy też koszty telefonów. Ocena kierownika MPK z wykonania budżetu powinna być przeprowadzana na koniec okresu rozliczeniowego, np. po zakończeniu każdego kwartału. Poza samym pomiarem odchyleń, trzeba zdefiniować przyczyny, bo tylko w ten sposób zidentyfikuje się potrzeby oraz zagrożenia w kolejnych planach budżetowych.

MPK powinien pełnić również rolę narzędzia umożliwiającego uczenie się, ponieważ dzięki szczegółowej analizie można określić, czy wydatki przełożyły się na realizację postawionych przed działem zadań.

Ponadto, w ramach miejsc powstawania kosztów można prowadzić dodatkowy monitoring. W tym celu pomocne będzie wprowadzenie systemu zleceń, które opisują działania, jakie realizuje dana firma, np. mogą to być wydatki ponoszone na sklepy w województwie zachodniopomorskim, związane ze sprzedażą produktu X.

Miejsca powstawania kosztów, a zakładowy plan kont

Miejsce powstawania kosztów powinno być skorelowane z funkcjonującym w przedsiębiorstwie planem kont. Koszty ewidencjonowane dotychczas jedynie na kontach księgi głównej można dodatkowo księgować w miejscu ich powstawania. Do jednego konta księgi głównej można przypisać nawet kilka MPK. Takie rozwiązanie jest zgodne z wymogami stawianymi przez ustawę o rachunkowości, powodując jednocześnie wzrost przejrzystości dekretowanych kosztów. Alternatywnie można oczywiście prześledzić poszczególne księgowania, jednak manualna analiza jest czasochłonna i nie daje bezpośredniej informacji, który dział je wygenerował. Istotne jest też zagrożenie ograniczające perspektywę zarządzania, bo jeśli ogólny budżet kosztów nie został przekroczony, controling może sądzić, że wszystkie procesy zachodzą poprawnie. Tymczasem może być tak, że korzystny wynik globalny jest efektem na przykład ponad standardowych oszczędności drugiego działu.

Jak poprawnie wdrożyć MPK?

Wdrożenie systemu miejsc powstawania kosztów powinno przynosić wymierne korzyści pod warunkiem, że poprawnie się odbędzie. Co trzeba zrobić?

Po pierwsze należy opracować strukturę MPK wraz z określeniem ich liczby oraz obszarów firmy, które będą nimi objęte. Kryterium podziału mogą stanowić: zadania wykonywane przez dział, miejsce w strukturze organizacyjnej, etap zaangażowania w procesie produkcyjnym, itp. Każde z miejsc powstawania kosztów powinno mieć określony standardowy symbol, np. DR1 - dział rachunkowości sekcja należności.

Bardzo ważne jest wprowadzenie zmian w systemie ewidencji dokumentów tak aby na dokumentach księgowych dotyczących kosztów zawsze był podany symbol danego MPK. Przyspieszy to księgowanie i przypisywanie kosztów do właściwych miejsc powstawania. Poza tym należy przeszkolić osoby odpowiedzialne za rachunkowość, żeby po zmianie oprócz konta księgi głównej księgowanie odbywało się również w odpowiednim MPK. W tym celu warto zaimplementować zmiany w systemie finansowo - księgowym, żeby pole MPK było obowiązkowe do wypełnienia.

Kolejny warunek, to opracowanie budżetów dla MPK. Za opracowanie budżetu powinien być odpowiedzialny kierownik każdego MPK. Oczywiście zawsze taki budżet musi jeszcze zweryfikować dyrektor odpowiadający za finanse firmy. Po skonstruowaniu budżetu trzeba wyznaczyć osobę odpowiedzialną za zarządzanie swoim MPK. Całkowita swoboda w zarządzaniu budżetem zwiększa się świadomość ponoszonych wydatków i wpływa na poziom odpowiedzialności.

Po wdrożeniu MPK, kolejnym krokiem jest opracowanie systemu raportowania i kontroli. To narzędzie pozwala właścicielowi MPK na przeprowadzanie monitoringu ponoszonych kosztów i analizę przyczyn powstałych odchyleń. Stosowny raport musi dostarczać informacji na temat rodzaju poniesionego kosztu, odwołania do faktur i not dokumentujących ten fakt, daty poniesienia kosztu, osoby dekretującej go w MPK, krótkiego opisu czego zadekretowany wydatek dotyczył.

Korzyści

Wdrożenie miejsc powstawania kosztów wymaga przeprowadzania wielu zmian w strukturze organizacyjnej firmy oraz całym planie kont, co wymaga to zaangażowania nie tylko osób z działów finansowo-księgowych. Co to w zamian daje firmie?

Po pierwsze, wyodrębnienie MPK umożliwi zwiększenie elastyczności w zarządzaniu wydatkami. Każda czynność będzie dokładniej kontrolowana, decyzje będą mogły być podejmowane szybciej, a wprowadzenie budżetu i powiązanie go z celami pracowników zwiększy świadomość, jak podejmowane codziennie czynności wpływają na wynik finansowy przedsiębiorstwa.

Wprowadzenie systemu MPK dostarczy również informacji o udziale działów/departamentów i procesów w generowaniu kosztów. To bardzo dobry materiał do przeprowadzania restrukturyzacji. System budżetowania MPK daje wiedzę na temat przekroczenia wydatków w stosunku do planu, może to być pierwszym sygnałem do działań naprawczych.

Poza tym miejsca powstawania kosztów mogą być użyte w celu dokonania oceny efektywności wykorzystania zasobów przez działy i pracowników firmy. Wyznaczając budżet dla wybranego MPK stawia się jednocześnie cel przed pracownikami mającymi wpływ na wydatki co motywuje do dyscypliny finansowej.

MPK wywierają również ważny wpływ na jakość sprawozdawczości. Ewidencja kosztów staje się bardziej przejrzysta, a informacja na ich temat bardziej szczegółowa. Tym samym poprawia się system informacyjny rachunkowości, co pozytywnie usprawnia proces decyzyjny.

Czy MPK ma sens w małych firmach?

Wprowadzenie MPK jest czasochłonne i też kosztuje. Czy to się opłaca mniejszym przedsiębiorstwom? Wskazane korzyści nie są zarezerwowane tylko dla dużych firm. Są również w zasięgu mniejszych podmiotów, choć skala wdrożenia nie musi być tak duża. Nawet jeśli jest to tylko sprzedaż, zaopatrzenie i dział księgowości, taka klasyfikacja pozwoli monitorować wydatki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Małgorzata Folga

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA