REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9 błędów w marketingu sektora MSP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oskar Milewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co pewien czas słyszymy w wiadomościach informacje na temat miliardów, które skarb państwa stracił na: błędach urzędników, niedopilnowaniu terminów, braku właściwych zabezpieczeń itp., itd. Zastanawiamy się wtedy czy nie byłoby lepiej gdyby państwo zamiast nakładać nowe podatki, zajęło się poważniej usuwaniem swoich niedociągnięć i błędów. Podobny wybór ma firma.

Firma może przejść bezpośrednio do nowych działań promocyjnych w nadziei, iż otworzą one nowe źródła dochodu, lub zatrzymać się na chwilę i usprawnić to, co już robi. Efekt finansowy może być podobny, jednak druga opcja jest często tańsza a jej efekty są długoterminowe. Eliminacja jednego błędu potrafi również poprawić efektywność szerokiej gamy działań marketingowych w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo iż błędy popełniane w marketingu różnią się pomiędzy małymi, średnimi a dużymi firmami, wiele z nich popełnianych jest przez wszystkie te grupy. Oto najczęstsze i najpoważniejsze z nich:

1) Postrzeganie marketingu, jako "happening"

Zbyt wiele firm postrzega marketing, jako serię następujących po sobie zdarzeń. Reklama... spot w radiu... zrobienie strony... pozycjonowanie jej... itp. Realizowanie takiego marketingu daje iluzję, iż robi się wszystko, co tylko możliwe przy danym budżecie, czasie i .... Jest to jednak tylko złudzenie, które cechuje się brakiem spektakularnych rezultatów.

REKLAMA

Skuteczny marketing nie jest zbiorem zdarzeń, lecz systematycznym procesem. Tak jak w amerykańskim porzekadle - „Wzbogacaj się powoli”. Charakteryzuje się on pracą, wytrwałością i dyscypliną a nie brawurą i efektownością. Naturalnie są wyjątki od tej reguły, ale rzadsze niż to mogłoby się wydawać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) Implementacja tylko najprostszych rozwiązań

Implementacja zawsze była piętą Achillesa marketingu. Powody są liczne: brak współpracy kluczowych pracowników, brak wsparcia ze strony szefa, brak pieniędzy, czasu, środków itp. Przepaść pomiędzy planem, lub pomysłem a rzeczywistością postrzegana jest jednak zawsze, jako niekompetencja. Ponieważ nikt nie lubi uchodzić za niekompetentnego, tak więc trudne w implementacji działania zastępowane są prostszymi. W efekcie wszyscy wyglądają na zajętych - a tym samym bardzo pracowitych. Efekty tych prostych działań są jednak z reguły bardzo przeciętne. Do złudzenia przypominają też to co robi konkurencja. Hej, ona też nie lubi komplikować sobie życia.

3) Zbyt skomplikowany plan marketingowy / strategia marketingowa - lub ich brak

Wiele firm nadmiernie komplikuje swój plan marketingowy. Sporządzany jest on zgodnie ze wszystkim tym, czego nauczyliśmy się w szkole. W opracowaniu dołożona jest analiza konkurencji, analiza SWOT, profil przeciętnego klienta itd. itp. Tak sporządzony plan trafia najpierw na biurko szefa a następnie do szuflady, w której ginie.

Owszem, kolorowe wykresy i pokaźna ilość stron robią wrażenie, ale na ile przydatny jest plan, którego nikt nie przeczyta? Zbyt wielka objętość to jednak tylko część problemu. Często język, w którym jest napisany czyni go niezrozumiałym dla reszty pracowników.

Kolejnym błędem jest działanie bez jakiegokolwiek planu lub strategii marketingowej. Jak mawiał Yogi Berra: „Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, uważaj bo możesz tam nie dotrzeć.”

4) Brak narzędzi do mierzenia trafiku na stronę www

Zaskakująca ilość firm, które polegają na marketingu w sieci, jako głównym źródle zamówień, nie używa żadnych narzędzi do mierzenia wejść na swoje strony. W rezultacie nie tylko nie znają one wielkości swojego trafiku, ale również nie wiedzą nic na temat jego charakterystyki (np. jak długo odwiedzający zostają na stronie, jakie podstrony są najpopularniejsze itp.). Wiele firm posiada niestandardowe narzędzia pomiarowe - czyli takie, które są trudne do odczytu i właściwej analizy.

5) Brak mierzenia czegokolwiek

Z natury internet jest najprostszą chyba częścią marketingu, jaką firmy mogą dokładnie zmierzyć. Trudno jest, więc spodziewać się jakichkolwiek innych pomiarów, jeżeli firma nie robi tych najprostszych. Marketing nie kończy się jednak na internecie. Zdecydowana większość firm z sektora MSP nie jest w stanie zmierzyć jakichkolwiek innych wskaźników - a jest ich trochę.

Brak pomiarów skutkuje robieniem marketingu „na czuja.” W taki sposób oddala się on od naukowej dziedziny, do której powinien aspirować i staje się częścią ezoteryki i magii.

6) Brak testowania marketingowych rozwiązań

Brak zdolności pomiarowych pociąga za sobą brak możliwości w testowaniu poszczególnych rozwiązań. To z kolei skutkuje brakiem optymalizacji - czyli brakiem zdolności do wybrania najbardziej skutecznych form marketingu.

Firmy często znajdują cały szereg powodów, dla których nie angażują się w systematyczne sprawdzane i testowanie efektów swoich działań. Jest to jednak z reguły albo zwykłe niedbalstwo lub nieumiejętność.

7) Brak zaangażowania, systematyczności i wytrwałości

Wszyscy lubimy proste rozwiązania. Żyjemy w dobie natychmiastowej gratyfikacji. Jeżeli mamy problem to chcemy gdzieś kliknąć w Google, aby go rozwiązać - najlepiej w przeciągu następnej milisekundy.

Jeżeli budżet marketingowy firmy liczony jest w milionach i opiekują się nią najlepsze agencje, możliwe, iż wkład własny może ograniczać się do kontroli. Jednak niewiele firm z sektora MSP jest w podobnej sytuacji. Niestety marketing bardziej przypomina długi obóz treningowy niż branie pigułki na odchudzanie. Myślenie, iż jakakolwiek agencja lub "ktoś" zwyczajnie "przyjdzie i to zrobi" jest zwykłym łudzeniem się.

8) Brak wyróżnienia się od konkurencji

Zbyt wiele firm w swoim marketingu stara się naśladować konkurencję. W efekcie stają się do niej podobne.

Kiedy klient nie widzi różnicy pomiędzy produktami lub usługami podejmuje on decyzję opartą tylko i wyłącznie na cenie.  

9) Brak komunikacji ze swoimi obecnymi klientami

Większość firm nie utrzymuje prawie żadnej komunikacji zarówno z potencjalnymi klientami jak i swoimi obecnymi. W ich oczach są to jedynie ludzie lub firmy, którym albo nie udało się nic sprzedać i trudno, albo, którym już sprzedano i tyle. Nie potrafią one dostrzec dochodów, jakie mogą czerpać ze strategicznej i stałej komunikacji z tymi grupami.

Ktoś kiedyś powiedział, że szaleństwem jest robienie tego samego, ale spodziewanie się innych rezultatów. Wielu marketingowców cierpi na podobne objawy. Z wielkim zapałem zmieniają kierunki, cele i działania, ale robią to często nieświadomi ukrytych błędów, które skazują ich wysiłki na niepowodzenie.

Tak jak przy ścinaniu drzewa dobrze jest spędzić chwilę na ostrzeniu siekiery, w marketingu również dobrze jest się zatrzymać i pomyśleć nad tym, co takiego spowalnia nas w bardziej produktywnym działaniu.

Często najlepszym sposobem na korekcję błędów jest sama świadomość iż takie się popełnia. Niestety firmy często dochodzą do wniosku, że ich marketing "nie działa" bez identyfikacji konkretnych przyczyn.

Oskar Milewski

Specjalista od implementacji i optymalizacji działań marketingowych

www.panzerkeil.com

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA