Kategorie

Czy marketing może być niepotrzebny

Oskar Milewski
inforCMS
Pytanie czy marketing i branding są odpowiednie dla każdej firmy może wydawać się dość banalne. Istnieje, bowiem przekonanie, iż bez nich przeciętna firma albo przestanie się rozwijać albo zupełnie zniknie z rynku.

Weźmy jednak krok w tył i spójrzmy na ich konieczność i uzasadnienie. Jeżeli coś jest potrzebne, musimy również stwierdzić, w jakim stopniu. Decyzja, iż nie jest, może zaoszczędzić spore sumy źle wydanych pieniędzy w czasach, kiedy mało, która firma może sobie na to pozwolić.

Marketing


Marketing stał się tak szerokim pojęciem, iż trudno jest sprecyzować gdzie dokładnie kończy się jego zakres. Dzisiaj stwierdzenie, że przykładowej firmie marketing jest niepotrzebny równoważy z herezją. Równoznaczne jest ono z tym, iż nie potrzebuje ona: reklamy, strony internetowej, strategii, szkoleń, logo, promocji itd., itp. Pomimo tego, iż marketing stał się panaceum na każde schorzenie, warto jest się zastanowić, w jakim stopniu dana firma powinna opierać na nim swoją działalność. Są firmy, które swój przychód zawdzięczają szeroko pojętemu marketingowi i takie, którym wystarcza zwykły szyld.

Rozważmy dwa skrajne tego przykłady:

Reklama

•    Niewielka sieć lokalnych cukierni niekoniecznie musi spędzać swój czas na marketingu szeptanym, produkować broszurki lub pozycjonować swoją stronę na hasło „ciastka” i „ciastka z kremem.” Ten czas i pieniądze będą lepiej spędzone na poprawie produktu, wyglądu sklepu i obsługi. Naturalnie, to też może nazywać się marketingiem - ale czy to nie robienie z igły widły? Cukiernia prawdopodobnie nie potrzebuje marketing managera.

•    Firma szkoleniowa zatrudniająca 12 osób i zajmująca się również konsultingiem i wydawnictwem dobrze zrobi dedykując konkretną osobę do prowadzenia jej działań marketingowych. Tutaj zwykłe dostarczanie produktu lub serwisu prawdopodobnie nie wystarczy.

Niestety nie ma tu modeli lub reguł które pomogłyby nam określić na ile marketing może być kluczem do sukcesu danej firmy. Można natomiast skorzystać z usług konsultanta. Wiele również sugerować może złożoność procesów biznesowych w firmie jak i ilość źródeł jej dochodów. Jeżeli procesy te są złożone a firma posiada więcej niż jedno źródło przychodów, wskazuje to iż marketing może odgrywać w niej kluczową rolę. Jeżeli procesy te są proste a źródło dochodu pojedyncze dźwignia marketingu może okazać się dość krótka.   

Branding

Reklama


Jako konsumenci sami czujemy jak wielki wpływ na nasze decyzję ma branding (kreowanie wizerunku / świadomości marki). Oglądając z pozoru nic niemówiące telewizyjne spoty lub cało-stronne reklamy wielkich firm, instynktownie wiemy, iż kreują, utrwalają i przekazują one swoje marki i wszystko to, co się z nimi wiąże. Pomysł zrobienia czegoś podobnego na mniejszą skalę dla własnej firmy wydaje się więc trafny. Jednak, to, co robią wielkie korporacje przy gigantycznych budżetach, często przestaje funkcjonować i mieć sens przy mniejszych.

Często branding staje się również usprawiedliwieniem działań marketingowych, które nie przekładają się bezpośrednio na sprzedaż. Możemy wtedy usłyszeć: „No tak. Nie sprzedaliśmy nic, bo to były działania mające na celu rozpropagowanie naszej marki.” Problem pogłębia fakt, iż świadomość marki i jej percepcja są notorycznie trudne w zmierzeniu. Rzadko, który marketing manager lub właściciel firmy, wstając rano decyduje się, iż zacznie swój dzień od mierzenia poziomu świadomości marki swojej firmy. Wszystko to sprawia, iż branding staje się szkatułą na końcu tęczy. Niewielu wie co może się w niej kryć a jeszcze mniej, jak tam dojść.

W skrócie problem wydaje się, leżeć w tym, iż małe i średnie firmy albo przewartościowują branding jako narzędzie budowania swojego biznesu albo go niedoceniają.

Są firmy, dla których marka jest kluczem do ich przychodów i takie, które mogą rozwijać się bez niej. Nie zawsze zależy to od wielkości firmy. Rozważmy kilka przykładów:

•    Dla samodzielnie zatrudnionego specjalisty od NLP (neuro linguistic programming) branding (czyli znajomość jego nazwiska i percepcja jako eksperta) jest kluczem do jego krótko jak i długoterminowych zarobków.  Prawdopodobnie żadna ilość reklamy nie byłaby w stanie tego zastąpić. Aby wygenerować zamówienia i przychody 2, 3 lata w przyszłości, musi on chronić, kreować i dbać o swoją markę w tym roku.

•    Właściciel 8-osobowej firmy oferującej usługi hydrauliczne na lokalnym rynku nie powinien wyrywać sobie włosów z głowy z powodu brandingu. To co powinno go interesować to  ‘lokalna renoma’, czyli dbanie o to aby usługi firmy były wykonywane dobrze, sprawnie, szybko i po uczciwych cenach. Jej marketing powinien skupić się wokół rozpropagowania jej usług na lokalnym rynku. Zamiast zamieszczania logo na tyle służbowej ciężarówki powinna ona upewnić się by znalazł się pod nim krótki opis lub hasło mówiące o tym czym firma ta się zajmuje.  

Aby ustalić miejsce brandingu w Twojej firmie możesz zadać sobie następujące pytania:

•    Jakie miejsce ma marka w mojej firmie? Czy jest lub powinna być ona w centrum naszej działalności?

•    Jaki procent mojego biznesu wypływa lub odpływa na skutek naszej marki?

•    Czy brak marki i nieprzywiązywanie do niej wagi to krótkowzroczność z naszej strony?

•    W jakim stopniu nasze wydatki na branding są uzasadnione?

Może nie być to naukowe podejście do oceniania roli marki w firmie, ale są to z pewnością pytania, które pomagają znaleźć nam właściwą rolę brandingu.

W dzisiejszym kryzysie firmy muszą rewaluować nawet te działania, których słuszność i skuteczność przyjmowana jest, jako dogmat.

Zakończmy nasze rozważania pewną historyjką:

Pewnego razu grupa speców od marketingu została zapytana przez ich nauczyciela: „Jeżeli mielibyście otworzyć budkę z hamburgerami, co byłoby wam potrzebne aby odnieść sukces?” Odpowiedzi było wiele: „niskie ceny, dobra lokalizacja, dobre hamburgery, reklama, PR...”

„Tak te wszystkie rzeczy są ważne” odparł mistrz „ale prawdziwa odpowiedz to: tłum głodnych ludzi.”

Ta historia pokazuje nam jak szybko potrafimy przejść do planowania szczegółów naszego marketingu bez zastanowienia się nad tym co tak naprawdę może być kluczem do naszego sukcesu.  

Oskar Milewski

Specjalista od implementacji i optymalizacji działań marketingowych

www.panzerkeil.com

 

 

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

    Firma w mediach. Ogromna konkurencja rynkowa oraz wysokie wymagania ze strony samych konsumentów niejako wymuszają na biznesach cykliczną obecność w mediach. Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

    Prawo, a zakłady bukmacherskie!

    2017 rok to przełomowa data w historii polskiej branży zakładów bukmacherskich. Właśnie wtedy weszła w życie nowelizacja ustawy o grach hazardowych, którą wprowadziło Prawo i Sprawiedliwość. Co zmieniło się po tej dacie pod kątem prawnym i jak było wcześniej?

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    30% Club Poland: „Różnorodność we władzach to wymierne korzyści spółki” [PODCAST]

    Dane dowodzą, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne. Ale czy faktycznie tak jest? Czy firma, która w swojej strategii stawia na różnorodność może liczyć na wymierne korzyści?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Ceny mieszkań w Europie rosną szybciej niż w Polsce

    Ceny mieszkań w Europie. Ceny mieszkań oderwały się od fundamentów? Szybciej w Europie niż w Polsce – sugerują dane Eurostatu. W Polsce przez ostatnie lata ceny rosły tylko trochę szybciej niż dochody ludności. W państwach Europy Zachodniej dynamika była nawet kilkukrotnie wyższa.

    Wynajem domów w Polsce

    Wynajem domów. Wynajem domów w Polsce stanowi około 3% - 5% rynku najmu, ale jest ciekawym rozwiązaniem. Osoby zastanawiające się nad wynajmem większego mieszkania, powinny wziąć pod uwagę również dom, bo stawki czynszów za 1 mkw. są konkurencyjne. Na popularność wynajmu domów w innych krajach wpływa m.in. udział budynków jednorodzinnych w zasobie mieszkaniowym i wskaźnik urbanizacji.

    Studencie - nie daj się oszukać. Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie, gdy sezon w pełni

    Wynajem mieszkania - studenci. Okres wakacji aż do września to typowy sezon najmu. Wiele osób stara się zaplanować na ten czas zmianę miejsca zamieszkania. Jest zazwyczaj trochę więcej wolnego, łatwiej o urlop w pracy, jest też korzystniej ze względu na zmianę szkoły dla dzieci. Równocześnie w tym samym czasie na rynku pojawiają się osoby studiujące. Młodzież rozpoczynająca studia w nowym mieście, studenci wyższych lat zmieniają lokum. Kwestie towarzyskie, uczuciowe czy chęć uzyskania większego komfortu - to najczęstsze przyczyny zmiany kwatery przez studentów.

    Kiedy warto prowadzić działalność w formie prostej spółki akcyjnej

    Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy mogą zacząć korzystać z nowej formy prowadzenia działalności, jaką jest prosta spółka akcyjna (PSA). W opracowaniu przedstawiamy, dla jakich przedsiębiorców taka forma prowadzenia działalności może być korzystna.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Ekspres kapsułkowy czy ciśnieniowy – który i dla kogo sprawdzi się lepiej?

    Ostatnimi czasy picie kawy przeniosło się z kawiarni pod strzechy. Nic dziwnego więc, że wiele osób stoi przed niezwykle trudnym wyborem – jaki ekspres do domu wybrać? Wśród wielu firm i modeli łatwo się zagubić. Jednak nie obawiajcie się! Odpowiadając na kilka prostych pytań, możemy łatwo stwierdzić, jaki ekspres będzie dla nas odpowiedni.

    Firmy szukają nowych pracowników

    Firmy szukają coraz więcej nowych pracowników. Liczba ofert pracy w urzędach pracy rośnie. Jakie są przyczyny?

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych - raport NIK

    Dostępność infrastruktury miejskiej dla niepełnosprawnych. Z przeprowadzonej przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku kontroli wynika, że miasta Gdynia, Kartuzy i Tczew inwestowały w infrastrukturę miejską, jednak nie w pełni zapewniły dostęp do niej osobom z utrudnionym poruszaniem się. Analizowały potrzeby i konsultowały je z mieszkańcami, jednak nie potrafiły egzekwować właściwych rekomendacji. Każda ze zbadanych przez NIK inwestycji miała jakąś przeszkodę, utrudniającą samodzielne przemieszczanie się po mieście.

    Ilu Polaków mieszka w domach jednorodzinnych a ilu w blokach?

    Dom jednorodzinny a mieszkanie w bloku. Marzenia o wyprowadzce z bloku do domu nie są w Polsce nowością. Już dziś w domach jednorodzinnych mieszka 55% rodaków – wynika z danych Eurostatu. Problem w tym, aby decyzję o wyprowadzce podjąć świadomie.

    Nie tylko negatywne skutki pandemii? [BADANIE]

    Według co czwartego Polaka pandemia przyniosła tyle samo następstw pozytywnych, co negatywnych. Tak wynika z badania zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InforMonitor.

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?