REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty sposób na wcielenie planu marketingowego w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oskar Milewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas zna chyba ból, kiedy robiąc noworoczne postanowienia, przypominamy sobie o tych zeszłorocznych, których nie wykonaliśmy.  Uświadamia nam to przepaść pomiędzy założeniami a ich implementacją; uczy by dobierać nasze postanowienia rozsądnie, nie obciążać się zbyt wieloma ambitnymi projektami i skupiać się na tych które najwięcej dla nas znaczą. Po chwili refleksji przypominamy sobie o tym, iż podobne wnioski wysunęliśmy rok, dwa, trzy lata wcześniej.

Naturalnie nie jest to artykuł poświęcony spełnianiu noworocznych postanowień, ale ten prosty mechanizm ma swoje odzwierciedlenie w firmie i marketingu.  Wdrażanie w życie postanowień i planów marketingowych jest piętą Achillesa tej dziedziny. Pomimo, iż wielu właścicieli małych i średnich firm przywykło już do tego stanu rzeczy, nadal jest to bardzo poważna dolegliwość. W biznesie nic, bowiem nie dzieje się bez podjęcia zdecydowanych i konkretnych działań. Kolorowe raporty, prezentacje konsultantów, uzgodnienia, oprawiona misja firmy, plany marketingowe i strategie zawsze wyglądają imponująco. Jednak, jeżeli nikt nie jest w stanie wcielić ich w życie, same w sobie niewiele są warte. „Zaraz, zaraz” słyszę głosy „nasz dział marketingu bardzo dużo zrobił w tym roku. Skąd te oskarżenia?!” Bynajmniej nie oskarżam nikogo o lenistwo. Niemniej, wiele z tego co dzieje się w marketingu to szum zamieszczania reklam, banerów w sieci, pozycjonowania strony internetowej itp.  Nie ma w tym oczywiście nic złego ale działania te trudno jest nazwać naprężaniem muskułów implementacyjnych.   

REKLAMA

REKLAMA

Skąd więc bierze się przepaść pomiędzy dobrymi chęciami i planami a rzeczywistością? Niewątpliwie składa się na nią wiele czynników. Jedne są specyficzne dla danej firmy, inne dotykają tylko konkretne branże.  Tutaj skupię się na najbardziej chyba częstej dolegliwości w tym zakresie wśród firm z sektora MSP: tendencję to podejmowania zbyt wielu marketingowych działań na raz oraz braku zdolności do hierarchizowania szans i możliwości, które stoją przed nimi.

Pomimo, iż nadmierna ilość pomysłów i planów jest często powodem do przechwałki i gwarantuje czołowe miejsce na biurowej liście najbardziej zajętych pracowników, samo w sobie jest dość poważnym problemem.

W idealnym świecie marketing menadżer robiłby tylko to, co nakreślone jest w jego planie marketingowym. W rzeczywistości jednak plan ten jest często zwykłym przedłużeniem jego listy „rzeczy do zrobienia”.  Skutkiem tego jest nie tylko niekończąca się walka o zakończenie konkretnych działań, ale brak ich optymalizacji (a więc wyciągnięcia maksymalnych korzyści z każdego wdrażanego działania). Problem często pogłębia niski poziom  zdolności w ustalaniu priorytetów wśród szans i możliwości, które stoją przed daną firmą. Podejmowanie się zbyt wielu działań - po części wypływające z braku umiejętności i dyscypliny ich hierarchizacji, - co prawda gwarantuje zajęcie na cały rok, ale przy niskim ROI (zwrocie pieniędzy, czasu i energii).   

REKLAMA

Rozwiązaniem jest spędzenie chwili na oszacowaniu szans i możliwości za pomocą zwykłej tabeli w Excelu lub też na papierze. Oto kilka wskazówek jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1). Miej realistyczne i konkretne cele. Analiza SWOT lub stwierdzenia typu „musimy jak najszybciej zwiększyć rozpoznawalność loga naszej firmy” mówią niewiele. Spróbuj ująć je w konkretne zadania i czynności typu: otworzyć nowy lokal, zrobić stronę internetową,  wdrożyć nowy system referencyjny, przeszkolić obecnych handlowców... itd. Na tym etapie nie ograniczaj się tylko do kilku pomysłów. Porozmawiaj ze swoimi pracownikami, lub swoim szefem na temat rozwiązań i możliwości, które oni widzą.

2). Powyższą listę umieść w Excelu lub wypisz na kartce jako punkty rozpisane pionowo. Na górze arkusza lub kartki zatytułuj poszczególne kolumny zgodnie z poniższą tabelą. 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Do listy tej możesz dodać jakiekolwiek inne kategorie, które są specyficzne dla Twojej firmy (np.: to że projekt musi zostać wdrożony przez konkretną osobę).

3). Przypisz odpowiednie wartości w odpowiednich kolumnach dla każdej możliwości, pomysłu, lub działania, które wypisałeś. W tym momencie z Twojej listy powinny zacząć wyłaniać się priorytety.  

Dla wielu firm wybranie najbardziej atrakcyjnego działania (np.: o najwyższym ROI) wymaga zbyt wielu nakładów czasowych, finansowych, lub pociąga za sobą zbyt wysokie ryzyko aby być optymalnym wyborem.

Teraz, kiedy masz już zhierarchizowaną listę działań marketingowych, pamiętaj abyś nie utrudniał sobie życia. Często działania o nieco niższym ROI, ale łatwe i szybkie w implementacji to właściwy wybór dla większości firm. Nawet, jeżeli czujesz się na siłach podjąć się wdrożenia kilku działań na raz, unikaj tego. Optymalnie, powinieneś pracować nad 1-3 z nich. Stabilny, ale stały rozwój firmy to dzisiaj chyba najrozsądniejszy kierunek.

Oskar Milewski

Specjalista od implementacji i optymalizacji działań marketingowych

www.panzerkeil.com

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA