REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty sposób na wcielenie planu marketingowego w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Oskar Milewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas zna chyba ból, kiedy robiąc noworoczne postanowienia, przypominamy sobie o tych zeszłorocznych, których nie wykonaliśmy.  Uświadamia nam to przepaść pomiędzy założeniami a ich implementacją; uczy by dobierać nasze postanowienia rozsądnie, nie obciążać się zbyt wieloma ambitnymi projektami i skupiać się na tych które najwięcej dla nas znaczą. Po chwili refleksji przypominamy sobie o tym, iż podobne wnioski wysunęliśmy rok, dwa, trzy lata wcześniej.

Naturalnie nie jest to artykuł poświęcony spełnianiu noworocznych postanowień, ale ten prosty mechanizm ma swoje odzwierciedlenie w firmie i marketingu.  Wdrażanie w życie postanowień i planów marketingowych jest piętą Achillesa tej dziedziny. Pomimo, iż wielu właścicieli małych i średnich firm przywykło już do tego stanu rzeczy, nadal jest to bardzo poważna dolegliwość. W biznesie nic, bowiem nie dzieje się bez podjęcia zdecydowanych i konkretnych działań. Kolorowe raporty, prezentacje konsultantów, uzgodnienia, oprawiona misja firmy, plany marketingowe i strategie zawsze wyglądają imponująco. Jednak, jeżeli nikt nie jest w stanie wcielić ich w życie, same w sobie niewiele są warte. „Zaraz, zaraz” słyszę głosy „nasz dział marketingu bardzo dużo zrobił w tym roku. Skąd te oskarżenia?!” Bynajmniej nie oskarżam nikogo o lenistwo. Niemniej, wiele z tego co dzieje się w marketingu to szum zamieszczania reklam, banerów w sieci, pozycjonowania strony internetowej itp.  Nie ma w tym oczywiście nic złego ale działania te trudno jest nazwać naprężaniem muskułów implementacyjnych.   

REKLAMA

REKLAMA

Skąd więc bierze się przepaść pomiędzy dobrymi chęciami i planami a rzeczywistością? Niewątpliwie składa się na nią wiele czynników. Jedne są specyficzne dla danej firmy, inne dotykają tylko konkretne branże.  Tutaj skupię się na najbardziej chyba częstej dolegliwości w tym zakresie wśród firm z sektora MSP: tendencję to podejmowania zbyt wielu marketingowych działań na raz oraz braku zdolności do hierarchizowania szans i możliwości, które stoją przed nimi.

Pomimo, iż nadmierna ilość pomysłów i planów jest często powodem do przechwałki i gwarantuje czołowe miejsce na biurowej liście najbardziej zajętych pracowników, samo w sobie jest dość poważnym problemem.

W idealnym świecie marketing menadżer robiłby tylko to, co nakreślone jest w jego planie marketingowym. W rzeczywistości jednak plan ten jest często zwykłym przedłużeniem jego listy „rzeczy do zrobienia”.  Skutkiem tego jest nie tylko niekończąca się walka o zakończenie konkretnych działań, ale brak ich optymalizacji (a więc wyciągnięcia maksymalnych korzyści z każdego wdrażanego działania). Problem często pogłębia niski poziom  zdolności w ustalaniu priorytetów wśród szans i możliwości, które stoją przed daną firmą. Podejmowanie się zbyt wielu działań - po części wypływające z braku umiejętności i dyscypliny ich hierarchizacji, - co prawda gwarantuje zajęcie na cały rok, ale przy niskim ROI (zwrocie pieniędzy, czasu i energii).   

REKLAMA

Rozwiązaniem jest spędzenie chwili na oszacowaniu szans i możliwości za pomocą zwykłej tabeli w Excelu lub też na papierze. Oto kilka wskazówek jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1). Miej realistyczne i konkretne cele. Analiza SWOT lub stwierdzenia typu „musimy jak najszybciej zwiększyć rozpoznawalność loga naszej firmy” mówią niewiele. Spróbuj ująć je w konkretne zadania i czynności typu: otworzyć nowy lokal, zrobić stronę internetową,  wdrożyć nowy system referencyjny, przeszkolić obecnych handlowców... itd. Na tym etapie nie ograniczaj się tylko do kilku pomysłów. Porozmawiaj ze swoimi pracownikami, lub swoim szefem na temat rozwiązań i możliwości, które oni widzą.

2). Powyższą listę umieść w Excelu lub wypisz na kartce jako punkty rozpisane pionowo. Na górze arkusza lub kartki zatytułuj poszczególne kolumny zgodnie z poniższą tabelą. 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Do listy tej możesz dodać jakiekolwiek inne kategorie, które są specyficzne dla Twojej firmy (np.: to że projekt musi zostać wdrożony przez konkretną osobę).

3). Przypisz odpowiednie wartości w odpowiednich kolumnach dla każdej możliwości, pomysłu, lub działania, które wypisałeś. W tym momencie z Twojej listy powinny zacząć wyłaniać się priorytety.  

Dla wielu firm wybranie najbardziej atrakcyjnego działania (np.: o najwyższym ROI) wymaga zbyt wielu nakładów czasowych, finansowych, lub pociąga za sobą zbyt wysokie ryzyko aby być optymalnym wyborem.

Teraz, kiedy masz już zhierarchizowaną listę działań marketingowych, pamiętaj abyś nie utrudniał sobie życia. Często działania o nieco niższym ROI, ale łatwe i szybkie w implementacji to właściwy wybór dla większości firm. Nawet, jeżeli czujesz się na siłach podjąć się wdrożenia kilku działań na raz, unikaj tego. Optymalnie, powinieneś pracować nad 1-3 z nich. Stabilny, ale stały rozwój firmy to dzisiaj chyba najrozsądniejszy kierunek.

Oskar Milewski

Specjalista od implementacji i optymalizacji działań marketingowych

www.panzerkeil.com

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA