REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co warto wiedzieć o korzystaniu z umów opcyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Kornacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Główne warunki opcji to cena i termin realizacji. Te dwa elementy mają istotny wpływ na wysokość premii płaconej wystawcy opcji, a jednocześnie na opłacalność realizacji opcji.

Opcje są pochodnymi kontraktami terminowymi zawieranymi między kupującym a sprzedającym. Istota opcji polega na tym, że daje ona kupującemu prawo do kupna lub sprzedaży określonego instrumentu pierwotnego po ustalonej cenie, bez konieczności jego realizacji, natomiast sprzedający ma obowiązek dostarczyć kupującemu lub od niego odkupić określony instrument pierwotny po ustalonej cenie w przypadku zgłoszenia przez nabywcę opcji takiej chęci. Nabywca opcji za prawo do jej realizacji płaci wystawcy opcji określoną sumę pieniężną, zwaną premią. Premia ta jest dla wystawcy opcji swoistym wynagrodzeniem za gotowość i ewentualne ryzyko związane z realizacją opcji.

REKLAMA

Instrumenty będące przedmiotem opcji są wykorzystywane w celu ograniczania ryzyka walutowego oraz ograniczania ryzyka związanego z inwestycjami na rynku papierów wartościowych.

Oprócz tego opcje można wykorzystywać również w celach spekulacyjnych, licząc na efekt dźwigni, jednak ostatnie doświadczenia przedsiębiorstw z opcjami walutowymi każą z dużą rozwagą i ostrożnością korzystać z tego typu instrumentów.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje opcji:

•  opcje kupna (call options),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• opcje sprzedaży (put options).

REKLAMA

Opcja kupna daje jej posiadaczowi prawo (nie obowiązek) do zakupu instrumentu bazowego (np. waluty obcej) w określonym czasie i po określonej cenie. Wystawca opcji kupna (sprzedający opcję) ma obowiązek dostarczenia określonego instrumentu pierwotnego posiadaczowi opcji na jego życzenie.

Opcja sprzedaży daje jej posiadaczowi prawo do sprzedaży instrumentu pierwotnego po określonej z góry cenie i w określonym czasie. Jednocześnie opcja sprzedaży stanowi dla jej wystawcy zobowiązanie do odkupienia danego instrumentu po ustalonej cenie i w określonym czasie.

Należy ponadto rozróżnić pojęcia „termin wygaśnięcia” i „termin realizacji”. Terminem wygaśnięcia opcji jest termin, po którym dana opcja nie może zostać wykonana i traci swoją wartość. Natomiast termin realizacji opcji jest to termin, w którym dana opcja może zostać wykonana.

Opcje w obrocie gospodarczym

Najczęściej spotykane opcje w obrocie gospodarczym to:

•  opcje walutowe,

•  opcje na akcje.

Przykład 1

1 kwietnia 2009 r. zostaje wystawiona opcja kupna waluty EUR po kursie 4,1265 PLN/EUR na okres jednego miesiąca. Po 30 kwietnia 2009 r. opcja taka nie będzie już dawała nabywcy prawa do zakupu waluty EUR po ustalonym kursie. W przypadku tej opcji terminem realizacji jest więc okres od 1 do 30 kwietnia 2009 r.

Opcje możemy klasyfikować według wielu kategorii. Względem terminu realizacji opcje dzieli się na dwa rodzaje:

•  opcje amerykańskie (American options) oraz

•  opcje europejskie (European options).

Schemat. Opcje według terminu realizacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Dane z przykładu 1.

Termin wygaśnięcia 30 kwietnia 2009 r.

W przypadku opcji amerykańskiej termin realizacji to dowolny dzień między 1 a 30 kwietnia włącznie. W przypadku opcji europejskiej jest to 30 kwietnia 2009 r.

Porównując te dwa rodzaje opcji, można wyciągnąć wniosek, że dla nabywcy korzystniejsza jest opcja typu amerykańskiego, ponieważ jest bardziej elastyczna i daje jej posiadaczowi większą możliwość realizacji na korzystnych warunkach.

Cena bazowa opcji (strike price) jest to cena realizacji opcji, która jest ustalona w dniu zakupu/sprzedaży opcji i po tej cenie nabywca opcji ma prawo do nabycia lub sprzedaży (w zależności od rodzaju opcji) danego instrumentu bazowego.

Cena instrumentu pierwotnego jest to bieżąca cena rynkowa tego instrumentu.

Przy realizacji opcji należy brać pod uwagę premię płaconą przez nabywcę opcji wystawcy opcji. Premia stanowi swoiste wynagrodzenie dla wystawcy opcji za gotowość do jej realizacji na życzenie nabywcy. Tym samym podnosi koszty nabywcy opcji. Wysokość premii zależy m.in. od takich czynników, jak:

•  cena bazowa opcji,

•  cena instrumentu bazowego,

•  czas pozostający do wygaśnięcia opcji,

•  zmienność ceny instrumentu bazowego.

REKLAMA

Cena bazowa opcji ma dodatni wpływ na wysokość premii w przypadku opcji sprzedaży i odwrotnie - ujemny wpływ na wysokość premii w przypadku opcji kupna. Innymi słowy, im niższą cenę zakupu instrumentu bazowego i wyższą cenę sprzedaży instrumentu bazowego ma zagwarantowaną w opcji jej nabywca, tym więcej za taką opcję musi zapłacić.

Cena instrumentu bazowego wpływa dodatnio na wysokość premii w przypadku opcji kupna i negatywnie w przypadku opcji sprzedaży, przy ustalonej w obu przypadkach cenie bazowej opcji. Jeżeli np. cena rynkowa akcji jako instrumentu bazowego rośnie, to przy stałej cenie bazowej opcji traci ona na wartości, gdyż maleje możliwość zysku.

Wysokość premii jest wprost proporcjonalna do ilości czasu pozostającego do wygaśnięcia opcji. Jak wiadomo, im dłuższy czas do wygaśnięcia, tym większe jest prawdopodobieństwo, że opcja będzie przynosiła nabywcy potencjalny zysk.

Zmienność ceny instrumentu bazowego ma dodatni wpływ na wysokość premii, i to zarówno dla opcji kupna, jak i dla opcji sprzedaży. Jeżeli cena instrumentu bazowego jest zmienna, istnieje również większe prawdopodobieństwo, że opcja zostanie realizowana, dlatego wystawca podnosi cenę opcji.

Tabela. Zależność między ceną opcji (premią) a zmianą czynników wpływających na jej wysokość

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakub Kornacki

specjalista ds. rachunkowości zarządczej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

REKLAMA

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

REKLAMA

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA