REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry biznesplan oznacza sukces

Edyta Dobrowolska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, która chce sprostać konkurencji, musi sięgnąć po kredyt inwestycyjny. Tylko z własnych środków nie da się bowiem zagwarantować płynnego rozwoju przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Środki finansowe przeznaczone przez banki na kredytowanie działalności gospodarczej zazwyczaj podzielone są na kredyty obrotowe i kredyty inwestycyjne. Pierwsze służą finansowaniu bieżących potrzeb: zakupu towarów i usług niezbędnych dla utrzymania produkcji, wydatków na płace, podatków lub zobowiązań wobec ZUS itd. Ułatwiają więc utrzymanie równowagi między wpływami a wydatkami, czyli mówiąc inaczej, gwarantują utrzymanie płynności firmy. Dlatego najlepszych produktem z tej kategorii są ovedrafty czy stałe linie kredytowe. Takie pożyczki klasyfikowane są więc do kategorii kredytów krótko- i średnioterminowych.

REKLAMA

Kredyty inwestycyjne z kolei przeznaczone są na pomnażanie majątku firmy, czyli zakup środków trwałych, budowę lub rozbudowę, poprawę zdolności produkcyjnych, zakup patentów, licencji czy na przejęcia innych przedsiębiorstw. Ponieważ takie przedsięwzięcia wymagają znacznych środków, z reguły kredyty inwestycyjne są kredytami długoterminowymi.

Przedsiębiorca, który ubiega się o taki kredyt, musi posiadać bieżącą i perspektywiczną zdolność kredytową w okresie kredytowania, a finansowane przedsięwzięcie powinno wykazywać się ekonomiczną i finansową efektywnością. Dlatego w czasie zabiegów o kredyt inwestycyjny tak ważne jest odpowiednie przygotowanie biznesplanu. Bez akceptacji zawartych w nim założeń przez bank nie ma bowiem co marzyć o pozyskaniu środków na dane przedsięwzięcie.

REKLAMA

Inną specyfiką tego rodzaju kredytów jest stosunkowo duża kontrola banku w toku realizacji inwestycji. Bardzo często pieniądze pożyczane przez bank na inwestycje wypłacane są w transzach, a umowa kredytowa zawiera ściśle określone warunki, które muszą być spełnione, by kolejna część kredytu została uruchomiona. Bywa, że bank dokładnie kontroluje, czy środki z kredytu wydatkowane są ściśle na cele określone w umowie kredytowej.

Dużym problemem nieułatwiającym korzystania z kredytów inwestycyjnych, zwłaszcza przez małe i średnie firmy, jest ustanowienie odpowiedniego zabezpieczenia. Gdy firma nie ma odpowiednio dużego własnego majątku, może mieć kłopot z pożyczeniem kwoty niezbędnej do zrealizowania przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorca, który nie ma wystarczającego własnego zabezpieczenia kredytu, może skorzystać z funduszy poręczeniowych. Najważniejszym jest Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych. Jest on co prawda zarządzany przez Bank Gospodarstwa Krajowego, ale w praktyce o poręczenie przedsiębiorca ubiega się za pośrednictwem banku, która ma mu udzielić kredytu inwestycyjnego.

Umowę z BGK w tym zakresie mają wszystkie duże banki działające w Polsce, które mają ofertę kredytową dla przedsiębiorstw.

CECHY KREDYTU INWESTYCYJNEGO

Kredyt średnio- lub długoterminowy (zazwyczaj kredytowanie do 10 lat). Może być przeznaczony na finansowanie zakupu środków trwałych, budowę, rozbudowę, poprawę zdolności produkcyjnych lub handlowo-usługowych, odtworzenie lub modernizację działalności gospodarczej, jak również zakup patentów, licencji, know-how, a nawet przejęcie innych firm. Możliwa krótkookresowa karencja (pół roku, rok) w spłacie kapitału przy konieczności spłaty tylko odsetek. Wkład własny kredytobiorcy 25-35 proc. Kredyt w złotych, euro, dolarach, frankach szwajcarskich lub w innej walucie. Oprocentowanie zmienne.

Koszt poręczenia

1-2 proc.

Koszt poręczenia kredytu przez Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych zależy od długości okresu poręczenia i wynosi 1-2 proc. pożyczanego kapitału

EDYTA DOBROWOLSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA