REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co służy, a co przeszkadza rozwojowi MSP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa koncentrują się na realizacji krótkookresowych celów. Nie wynika to ze strategii działania, ale z barier, które ograniczają ich rozwój.

W I półroczu 2007 r. PKB wzrósł o 7,1 proc., co było efektem skoku spożycia indywidualnego o 6 proc. i inwestycji o 25,3 proc. Osłabła jednak dynamika eksportu, za to import rósł szybko. Niemniej produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 10,7 proc., a w dziedzinach o wysokim postępie technicznym nawet o 12,6 proc. To cieszy.

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększyły się też kredyty przedsiębiorstw. Na koniec czerwca wynosiły prawie 162 mld zł i były wyższe o 22 proc. niż w identycznym okresie ubiegłego roku. Wzrosły również o 23 proc. depozyty bankowe przedsiębiorstw - do ponad 129 mld zł, co świadczy o dobrych warunkach finansowych firm. Rentowność obrotu brutto podskoczyła o 6,5 proc., gdy w 2006 roku o 5,6 proc.

- Gdy na początku 2006 roku PKPP Lewiatan przeprowadzała badania kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw i zapytała firmy, które nie inwestowały (a było ich ok. 40 proc.), jaka jest przyczyna braku inwestycji - ponad 71 proc. wskazało na słabą koniunkturę i brak popytu. W bieżącym roku odsetek spadł już do niespełna 48 proc. Na początku 2006 roku 18,7 proc. badanych firm wskazywało na dobra i usługi na polskim ryku jako czynnik pozytywnie wpływający na rozwój przedsiębiorstwa, a w 2007 roku było ich już 45,7 proc. - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dzisiaj sytuacja jest całkiem inna. Z badań NBP wynika, że problemy ze znalezieniem odbiorcy na produkowane wyroby ma jedynie 4,3 proc. badanych przedsiębiorstw. Popyt nie jest już więc barierą rozwoju. Firmy oczekują także utrzymania wysokiego zapotrzebowania na ich produkty w przyszłości. Ich działalność wspomaga współpraca z partnerami biznesowymi, jak długoterminowe kontrakty, oraz współpraca z partnerami w biznesie, dostęp do zewnętrznego finansowania, np. z banku.

REKLAMA

Te czynniki, zdaniem dr. Straczewskiej-Krzysztoszek, nie są jednak wystarczające dla budowania trwałej przewagi konkurencyjnej przez sektor MSP. Mimo że zwiększa przychody i zyski, rosną udziały w rynku, to nie towarzyszy temu wzrost skłonności do inwestowania, zwłaszcza w badania i rozwój (B+R). MSP wycofuje się też z eksportu, nie interesuje wprowadzaniem nowych produktów i usług na rynek, a działalność i inwestycje finansuje przede wszystkim z własnych środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Polskie firmy ciągle bazują na silniejszej od konkurentów z Unii pozycji cenowej. Ale ta przewaga słabnie, a MSP nie zyskuje innych przewag, np. opartych o jakość, innowacyjność czy nowoczesne kanały dystrybucji - dodaje.

- Małe i średnie przedsiębiorstwa wyczerpały już swe krótkoterminowe rezerwy konkurencyjności. Gdy przyjdzie okres słabszej koniunktury, co jest możliwe, będą traciły pozycje konkurencyjne i w konsekwencji część tych firm upadnie. Dlatego konieczne jest przyspieszenie reform instytucjonalnych, które mogą otworzyć MSP na działania w długim okresie - apeluje dr Starczewska-Krzysztoszek.

INSTYTUCJONALNE BARIERY ROZWOJU

1. Wysokie pozapłacowe koszty pracy (aż 79,9 proc. MSP)

2. Brak przejrzystości, jednoznaczności podatków (71,8 proc. - podatek VAT, a 71 proc. - podatki dochodowe)

3. Ciągle zbyt wysokie podatki i koszty ich pobierania (69,3 proc.)

4. Mało elastyczne prawo pracy (63,5 proc.)

5. Konkurencja ze strony szarej strefy, której działalność ułatwia brak regulacji ograniczających nieuzasadnioną swobodę działania gospodarczego (59,4 proc.)

6. Brak wykwalifikowanych pracowników, jako efektu złych rozwiązań instytucjonalnych dla rynku pracy i edukacji (57,7 proc.)

7. Nieefektywne procedury administracyjne (56,9 proc.)

8. Konkurencja ze strony firm uprzywilejowanego sektora publicznego (53,4 proc.)

9. Zatory płatnicze, które powstają w wyniku nieefektywnych rozwiązań regulacyjnych (52,9 proc.)

10. Niski poziom infrastruktury gospodarczej będący efektem koncentracji na transferach socjalnych, a nie wydatkach prorozwojowych planowanych w budżecie państwa (41,3 proc.)

11. Sytuacja polityczna w kraju (40,1 proc.).

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA