| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Przykładem negatywnym jest tu firma, na której ścianach wisi hasło „Ludzie są naszym największym zasobem” a ludzie w poszczególnych jej działach mają niepisany zakaz zadawania pytań, które kwestionowałyby pomysły zarządzających nimi dyrektorów. Ludzie w tej firmie mają pracować a nie pytać.

Uciec z pułapki dyskomfortu

Kombinacja strachu, presji czasu, braku umiejętności i kultury korporacyjnej, która zniechęca do zadawania pytań, sprawia że wielu menedżerów zadaje relatywnie mało pytań i zadaje je tylko wtedy, kiedy są zdesperowani. Do tego dochodzi jeszcze poczucie dyskomfortu związane z początkową nienaturalnością związaną ze zwiększeniem ilości zadanych pytań w rozmowie.

Nie musi tak być. Im częściej będziesz zadawał pytania tym mniej dyskomfortu one będą powodowały. Możesz rozpocząć zadawanie pytań we wszystkich fazach rozwoju firmy i na wszystkich poziomach biznesowej hierarchii: w czasie rozmów indywidualnych, w czasie spotkań zespołowych, w czasie rozmów telefonicznych. Nawet w czasie czytania dokumentów. Dzięki temu masz szansę się więcej dowiedzieć, wzmacniać i doskonalić pojmowanie tego jak działa biznes, który prowadzisz. Takie przełączenie swojego mózgu na myślenie za pomocą pytań może okazać się bardzo pomocne. Dzięki temu przywództwo ma szansę podnosić się na kolejny poziom i rozwijać się.

Zadawanie pytań, może prowadzić do niezwykłych rezultatów. Nasza postawa, nasze nastawienie, sposób, w jaki pytamy, czas, w którym pytamy, środowisko, w którym pytamy, cały kontekst sytuacyjny wpływa na odpowiedzi jakie uzyskujemy. Zadanie pytania we właściwym czasie, we właściwy sposób, właściwej osobie jest tak samo ważne jak zawartość czyli to, o co w pytaniu pytamy.

Uczenie a osądzanie.

Przy zadawaniu pytań możliwe są dwa nastawienia: „lider uczący się” albo tak zwany „ lider osądzacz”.

Lider skoncentrowany na uczeniu się szuka zrozumienia przeszłych wydarzeń po to, żeby było to wskazówką dla zachowań w przyszłości. Menedżerowie, którzy mają „oprogramowanie uczącego się” zwykle są optymistyczni, skupieni na nowych możliwościach i pełni nadziei. Natomiast „oprogramowanie osoby osądzającej” jest reaktywne. Liderzy z tym oprogramowaniem zwykle skoncentrowani są na przeszłości: zazwyczaj po to, by przyznać komuś nagrodę albo kogoś za coś obwinić. W trakcie osądzania nie skupiają się poszukiwaniu nowych rozwiązań, ale na szukaniu winnego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »