REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-learning – trend czy konieczność?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
E-learning /fot. Fotolia
E-learning /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z globalnymi trendami branży szkoleniowej dzieje się to samo co z nowościami światowego kina: docierają do nas z opóźnieniem. Ich nadejście jest jednak nieuniknione, dlatego warto przyjrzeć się zmieniającym się tendencjom międzynarodowej branży szkoleniowej, aby wiedzieć, co nas czeka w najbliższej przyszłości. Niniejszy tekst dotyczy fenomenu e-learningu oraz możliwości i ograniczeń, jakie za sobą niesie.

E-learning i kursy on-line

REKLAMA

E-learning, którego pierwszą odsłonę świat doświadczył na przełomie tysiąclecia spowodował spore zamieszanie na międzynarodowym rynku. Recesja, rówieśniczka e-learningu, spowodowała, że przedsiębiorcy zaczęli rezygnować z tradycyjnych metod szkoleniowych, a zaczęli przenosić swój biznes w wirtualny świat. I tak powstał koncept zrezygnowania ze szkół, uniwersytetów i innych instytucji edukacyjnych, a pokładania nadziei w możliwościach, jakie niesie za sobą Internet. Jednak wraz z upływem lat, w czasie których e-learning dojrzewał, a my wraz z nim, możemy śmiało stwierdzić, że wiemy, jak z umiarem i efektywnie korzystać z platform internetowych tak, aby wzbogacić proces szkoleniowy i jednocześnie zachować jego tradycyjną formę, która okazuje się być tą najskuteczniejszą.

REKLAMA

E-learning jako alternatywa dla tradycyjnych szkoleń spotkał się z niesamowicie entuzjastycznym przyjęciem i na stałe zagościł w ofertach różnorodnych przedsiębiorstw szkoleniowych. Możliwość szybkiego rozwoju i jeszcze szybszego dotarcia do potencjalnego klienta były niewątpliwie asami w rękawie nowo powstałego sektora. Dodatkowo odpadały kwestie logistyczne, a firmy szkoleniowe mogły nareszcie przestać myśleć lokalnie, a zacząć działać globalnie. Nowy trend wiązał się także z mniejszymi kosztami i dlatego był odpowiedzią na problemy wielu przedsiębiorstw w czasie recesji. I kiedy firmy nareszcie przestały planować jedynie przetrwanie w branży, a zaczęły ukierunkowywać się na potencjalne zyski, warto przyjrzeć się, czego nauczyła ich nowa era e-edukacji i w jakim kierunku zmierza ona teraz.

Zobacz: Jak wygląda przykładowy program e-szkolenia?

Blended learning

Po boomie na usługi e-learningowe nastąpił czas na ich ewaluację. I tak wyszło na jaw, że kursy on-line nie są w stanie w pełni zmienić oblicza współczesnej branży szkoleniowej, a jedynie wprowadzić użyteczne modyfikacje. Człowiek jako główny generator usług szkoleniowych okazał się niezastąpiony, co z kolei dało początek nowemu trendowi: blended learning. Blended learning - czyli podejście do treningu, które scala technologię z tradycyjnymi metodami szkoleniowymi, pozwala stworzyć różnorodne i uatrakcyjnione środowisko pracy zarówno dla uczestników szkoleń, jak i samego szkoleniowca. Dzięki dobrze zaprojektowanemu szkoleniu, które integruje różne metody przekazu, blended learning może okazać się receptą na sukces.

Jak zmienia się e-learning

Analiza wyników nauczania po erze e-learningu pozwoliła na wnioski, które mogą w przyszłości usprawnić i przerwać monotonię dotychczasowych form przekazu. Jedno jest pewne: umieszczanie długich i ciężkich treści szkoleń na platformach e-learningowych odchodzi w zapomnienie. Liczy się czas i efektywność, dlatego branża szkoleniowa posiłkująca się Internetem musi zmieniać się tak często, jak zmieniają się oczekiwania jej odbiorców. Już wkrótce będziemy mogli korzystać z krótkich filmów instruktażowych, wirtualnych sesji szkoleniowych, symulacji 3D i gier strategicznych. Chociaż wszystkie brzmią obco, już niedługo będą dostępne dla przeciętnego odbiorcy usług szkoleniowych. Dodatkowo wchodzimy w erę we-learningu. We-learning jest koncepcją, dzięki której każde przedsiębiorstwo może podzielić się wiedzą, która będzie użyteczna nie tylko dla samych jego pracowników, ale także osób niezaangażowanych w życie firmy. Doświadczenie e-learningowe pokazuje, że sama wiedza on-line nie zawsze jest wystarczająca. Dlatego też receptą na sukces może stać się zróżnicowane i wieloaspektowe podejście do zagadnienia szkolenia, scalające różnorodne techniki i metody uatrakcyjniające proces szkoleniowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jakie jest 10 zasad dobrego projektowania szkoleń e-learningowych?

Nieograniczona oferta?

REKLAMA

E-learning mimo swoich ograniczeń ma nam do zaoferowania bardzo dużo. I chociaż moglibyśmy sprzeczać się z tezą, że konsekwentnie wypierał on tradycyjną formę szkoleń, statystyki mówią same za siebie: w 1999 roku 77% wszystkich szkoleń miała standardową formę, podczas gdy w 2004 roku tylko 35% była prowadzona przez instruktora. Statystyki te zostały wygenerowane przez rosnące zainteresowanie e-learningiem, który to sposób edukacji swoich pracowników okazał się być odpowiedzią na problemy przedsiębiorców. Jednak jakie czynniki zdecydowały na korzyść e-edukacji? Przede wszystkim pieniądze. Zakup oprogramowania bądź kursu on-line okazał się tańszy od korzystania z tradycyjnych usług szkoleniowców. Dodatkowo odpadały koszta związane z wyjazdem pracowników na szkolenia a każdy z nich mógł pracować nad rozwojem nowych umiejętności w odpowiednim dla siebie czasie i stosownym tempie. Statystyki pokazały również, że e-learning może być skuteczniejszy od tradycyjnego podejścia do edukacji pracowników: Research Institute of America dowiódł, że 33 minuty po opuszczeniu wykładu tylko 58% przerobionego materiału zostaje zapamiętane przez uczestników kursu, podczas gdy e-learning, dzięki możliwości indywidualnego podejścia każdego uczestnika do zagadnienia, pozwala na znacznie bardziej efektywną naukę. Internetowa oferta jest także znacznie bogatsza od lokalnych możliwości i dlatego przedsiębiorcy łatwiej mogą dostosować szkolenia do autentycznych potrzeb swoich firm.

E-learning pomimo swoich ogromnych możliwości niesie za sobą także ograniczenia. Niektórych z nich nauczyliśmy się już unikać, inne rozwiązania całkowicie nie zdały egzaminu. Co przyniesie nowa era e-learningu i czego się od niej nauczymy, pokaże tylko czas. Warto jednak wysilić się na odrobinę sceptycyzmu i nauczyć się patrzeć na nowe trendy i tendencje z długoterminowej perspektywy. Dzięki temu będziemy w stanie selektywnie podchodzić do oferowanych nam przez współczesną technologię nowinek.

Zobacz: E-learning a tradycyjne szkolenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA